ulice, progi zwalniające ekologiczne - zdjęcie, fotografia

W nr 16(743) p.Grzegorz Wysocki w artykule „Uspokajanie ruchu poprzez wkurzanie mieszkańców” poinformował Czytelników o planowanych zamiarach ZDM-u mających na celu „uspokojenie ruchu” oraz o skutkach zamierzonej realizacji projektu „Ochota na rower”. W sumie sprowadzi się to do wymuszenia ograniczenia prędkości ruchu samochodów i do budowy wielu progów zwalniających.

Istnieje jeszcze jeden aspekt tych przedsięwzięć, całkowicie pominięty w artykule, ale NIEMOŻLIWY do wyeliminowania, aspekt wpływu na środowisko. Samochód to urządzenie techniczne, które ma swoje cechy i żadne chciejstwo ich nie zmieni.

Każdy samochód (pomijam te elektryczne, jest ich coś tak ze 100 - 200 w Warszawie; spalinowych mamy prawie milion, i o nich mowa) ma skrzynię biegów, która powoduje to, że na 1 obrót silnika koła wykonują różne ilości obrotów zależnie od biegu, co skutkuje tym, że z tej samej ilości paliwa przejedzie samochód różny odcinek drogi. Różnica w spalaniu , zależnie od biegu, jest zwykle 3 – 4ro krotna. Zakładając, że po mieście jeździmy na IV biegu, (gdy nas jeszcze zbytnio ZDM nie uspokoił), mamy np. dla Golfa 4 trzykrotną różnicę przełożeń, a więc i emisji spalin,  między I i IV biegiem. (V-ki w mieście raczej nie ma gdzie włączyć).

 Samochód ma też hamulce, która trąc okładzinami o tarcze powodują zwiększenie tarcia opon o nawierzchnię i zwalniają prędkość samochodu. Produkty ścierania przedostają się do powietrza jako pyły, i to naprawdę bardzo drobne, i , delikatnie to określając, „niezbyt” zdrowe.!

Wymuszenie zwolnienia ruchu, czyli jazdy na niższym biegu, to zwiększenie zużycia paliwa. Dla wspomnianego Golfa 4 redukcja z III-ki na II (bo ukochane 30km/h umożliwiające rowerom jazdę pod prąd oznacza jazdę na II, lub „zarzynanie” silnika).Z różnicy przełożeń dla tego samochodu (1,83:1.17 między III-im a II-im biegiem) wynika zwiększenie spalania o połowę, a więc o połowę więcej spalin na tym samym odcinku.

Przejazd przez próg to najpierw hamowanie, a więc wprowadzenie do powietrza zawiesiny nanopyłów z tarcz, okładzin, gumy i z nawierzchni. Potem, za progiem, przyspieszanie. Samochody przy przyspieszaniu palą więcej, niż wynika to z różnicy przełożeń skrzyni biegów, a układy filtrów i katalizatorów są w takim stanie pracy silnika znacznie mniej skuteczne.

I tak walczymy o czyste powietrze !!!

Adam Presz
*autor jest specjalista od nanomateriałów

Reklama

Czy progi zwalniające są ekologiczne? komentarze opinie

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez iochota.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"