Dobrym Duchem projektu, bez którego patronatu zaplanowane działania nie mogłyby zostać zrealizowane, został Naczelnik Wydziału Oświaty i Wychowania Dzielnicy Ochota, Pan Krzysztof Grochowski. [middle1] Ideą projektu, opracowanego przez szkolny Zespół Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, w porozumieniu z Organizatorkami Tygodnia Uważności , Paniami Jowitą Wowczak i Katarzyną Kowalską-Bębas, było promowanie zagadnienia uważności (czyli bycia tu i teraz, świadomie, w danym doświadczeniu, bez oceniania i oczekiwań) wśród społeczności szkolnej – wsparcie uczniów, ich rodziców, a także kadry pracowniczej poprzez wskazanie sposobów na zadbanie o własny dobrostan i zdrowie psychiczne w zmiennej i coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości. Pomysł realizacji projektu zrodził się z zaobserwowanych w funkcjonowaniu zarówno dzieci, jak i dorosłych, narastających oznak frustracji i zmęczenia i towarzyszących im trudności w obszarze samoregulacji. Trudności, wynikających przede wszystkim z nadmiaru obowiązków, ciągłej konieczności bycia wielozadaniowym, braku czasu na swobodną aktywność, pozwalającą realizować własne pasje, rozwijać zainteresowania, budować, jakże istotne w życiu każdego z nas, trwałe więzi społeczne, szczególnie w grupie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W ramach tygodniowego projektu Szkoła 264 oddycha z Ochotą uczniowie, w czasie wybranych lekcji, mieli okazję zapoznać się z krótką praktyką uważnego oddechu, zaś w czasie długich przerw, w nowo otwartej hali gimnastycznej, poprzez symboliczną Bramę do Uważn ości – wkroczyć do świata uważnych zmysłów (wzrok, dotyk, węch, smak). Przestrzeń hali podzielono, wyodrębniając w niej Uważne Strefy , dające każdemu możliwość swobodnego wyboru kolejności oraz ilości działań, których chciałby spróbować. Można było, przy wsparciu nauczycieli i wolontariuszy, m.in., w uważny sposób zrobić bransoletkę lub brelok, kolorować mandale, złożyć origami, uczestniczyć w treningu relaksacyjnym, doświadczać różnic w odbiorze dźwięków, wydawanych przez orientalne instrumenty, zaopiekować się – w uważny sposób – maskotką lub roślinką, podjąć próbę rozpoznania tajemniczych przedmiotów wyłącznie poprzez dotyk, ćwiczyć uważny sposób jedzenia, wylosować z pojemniczka i zabrać ze sobą wspierającą myśl lub uzupełnić Słoik Wdzięczności , poprzez pobranie, wypełnienie i wrzucenie do niego specjalnie przygotowanej karteczki z miejscem na wpisanie swojego własnego powodu wdzięczności w tym konkretnym dniu i chwili. Uczniowie mieli również możliwość wzięcia udziału w Uważnym Konkursie Profilaktycznym ( Tej wiosny oddycham z uwagą – mój sposób na relaks i dobre samopoczucie ) z nagrodami (m.in. poduszkami relaksacyjnymi i książkami Planeta Uważności ). Także rodzice uczniów zostali zaproszeni do włączenia się w działania i poświęcenia krótkiej chwili na uważny oddech, poprzez ćwiczenia, których instrukcję codziennie otrzymywali za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Mogli również, podobnie jak nauczyciele, wziąć udział w specjalnie dla nich opracowanych U-ważnych warsztatach. Tydzień Uważności poprzedziła promocja wydarzenia – po uzyskaniu zgody od Autorek programu Kosmos i Kajo – zarazem Organizatorek Ogólnopolskiego Tygodnia Uważności w Szkole i Przedszkolu – opracowano i wyprodukowano materiały z wykorzystaniem logotypu programu: plakaty, przypinki i breloki. Obchody tegorocznego Tygodnia Uważności uroczyście podsumowano w środę 24 kwietnia br., podczas apelu z udziałem Dyrekcji Szkoły oraz przedstawicieli Rady Rodziców. W trakcie apelu wręczono nagrody laureatom Uważnego Konkursu, a także podziękowano osobom, bez których wydarzenie nie mogłoby się odbyć – Dyrekcji, Radzie Rodziców, Nauczycielom i Pracownikom szkoły, wspaniałym Uważnym Wolontariuszom. Autorzy: H R; E W