Reklama

Zespół Szkół Samochodowych ze Szczęśliwickiej - 100 lat na wysokich obrotach

23 maja 2025 roku Zespół Szkół Samochodowych ze Szczęśliwickiej – najstarsza szkoła samochodowa w Polsce – obchodził swój wyjątkowy jubileusz: 100-lecie istnienia. Uroczysta gala, zorganizowana na warszawskiej Ochocie, zgromadziła uczniów, absolwentów, nauczycieli, radnych, przedstawicieli branży motoryzacyjnej oraz szerokie grono przyjaciół i znamienitych gości.

Wśród obecnych znaleźli się m.in.: Renata Kaznowska, Wiceprezydent m.st. Warszawy, Piotr Krasnodębski, Burmistrz Dzielnicy Ochota, Artur Nawrot, Mazowiecki Wicekurator Oświaty, Andrzej Witkowski, honorowy prezes PZM, oraz prof. dr hab. Joanna Pijanowska – córka patrona szkoły, inż. Romana Macieja Pijanowskiego.

Kulminacyjnym punktem wydarzenia było widowisko pt. „Z Hożej na Szczęśliwicką – na czterech kołach przez stulecie”, które w barwny i poruszający sposób przedstawiło historię szkoły. Publiczność odbyła podróż przez dekady – od powstania placówki w 1925 roku, przez dramatyczne czasy II wojny światowej, okres PRL-u, aż po współczesność – erę elektromobilności i nowoczesnych technologii.

Wyjątkowym momentem było także odsłonięcie pamiątkowej tablicy oraz wystąpienia zaproszonych gości i absolwentów. W swoim przemówieniu Burmistrz Ochoty podkreślił:

„ZSSiL nr 1 to miejsce, w którym historia, wiedza i technika są zsynchronizowane jak dobrze wyregulowany silnik. (…) Wspieramy rozwój tej placówki – to inwestycja w Waszą przyszłość.”

W ramach programu modernizacji szkolnictwa zawodowego, Rada Dzielnicy Ochota zabezpieczyła ponad 4,5 mln złotych na rozbudowę i unowocześnienie bazy techniczno-dydaktycznej szkoły.

Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1, który do 2012 roku funkcjonował przy ul. Hożej 88, a obecnie mieści się przy ul. Szczęśliwickiej 56, nieustannie rozwija się i inwestuje w najnowsze technologie. Współpracuje z takimi partnerami jak Toyota, Inter Cars, Dekra, Renault, oferując uczniom dostęp do wiedzy praktycznej i nowoczesnych rozwiązań branżowych.

Dla wielu pokoleń szkoła ta była i pozostaje symbolem pasji, tradycji i postępu. Łączy ducha klasycznej motoryzacji z pulsującym sercem nowoczesnego bolidu. To nie tylko szkoła – to ruch w dobrą stronę.

Pozdrawiamy i gratulujemy całej społeczność szkolnej w szczególności Pani Dyrektor Bożenie Stawarz.

------------------------------------------------------------------------

Historia Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 w Warszawie nierozerwalnie wiąże się z dziejami polskiej motoryzacji i przemysłu technicznego. Początki szkoły sięgają 15 września 1925 roku, kiedy to z inicjatywy ministra Stanisława Grabskiego powołano Państwową Szkołę Techniczną z Wydziałem Lotniczym i Samochodowym. Jej celem było kształcenie wykwalifikowanych techników i pomocników konstruktorów dla dynamicznie rozwijających się gałęzi przemysłu: lotniczego i samochodowego.

W okresie międzywojennym Polska notowała intensywny rozwój przemysłu motoryzacyjnego. Powstały Centralne Warsztaty Samochodowe, które w 1927 roku wypuściły na rynek pierwszy polski samochód – CWS T-1. W 1937 roku rozpoczęto produkcję w Państwowych Zakładach Inżynierii, skąd pochodził m.in. luksusowy model PZInż 403 Lux-Sport – samochód sportowy zaprojektowany, by rywalizować z zachodnimi markami.

Druga wojna światowa brutalnie przerwała rozwój motoryzacji i działalność szkoły. Wielu jej uczniów i nauczycieli wzięło udział w obronie ojczyzny. Pod niemiecką okupacją szkoła została podporządkowana Wehrmachtowi, jednak równocześnie była miejscem tajnego nauczania i działań sabotażowych.

Po wojnie rozpoczął się proces odbudowy. Szkoła wznowiła działalność jako Państwowe Liceum Mechaniczno-Samochodowe, z czasem przekształcając się w Państwowe Technikum Samochodowe, a następnie – w 1975 roku – w Zespół Szkół Samochodowych Nr 1. Równolegle odbudowywano polski przemysł motoryzacyjny. Powstawały samochody, które na lata wpisały się w krajobraz PRL-u: FSO Warszawa, Syrena, Polonez. Działały zakłady Star i Jelcz, produkujące ciężarówki i autobusy.

Transformacja ustrojowa w 1989 roku przyniosła nowe wyzwania. Szkoła nadal rozwijała się, a w 1995 roku otrzymała imię inż. Romana Macieja Pijanowskiego – wybitnego konstruktora i pioniera polskiej motoryzacji. Równolegle przemysł motoryzacyjny przeszedł restrukturyzację i prywatyzację. Fabryki rozpoczęły współpracę z międzynarodowymi koncernami – FSO produkowało modele Daewoo i Chevroleta, a Fiat rozwinął działalność FSM w Tychach.

Dziś, w 2025 roku, Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 świętuje swoje 100-lecie. Placówka nie tylko kształci kolejne pokolenia specjalistów, ale także aktywnie współpracuje z branżą motoryzacyjną, dostarczając uczniom dostępu do nowoczesnych technologii i praktyk zawodowych. Polska staje się liderem w dziedzinie elektromobilności – rozwijając produkcję baterii do samochodów elektrycznych i promując nowe, rodzime marki, takie jak Izera.

Stulecie szkoły to nie tylko czas podsumowań, ale przede wszystkim spojrzenie w przyszłość – ku innowacjom, nowoczesnemu kształceniu i dalszemu rozwojowi polskiej motoryzacji.

Czytaj również:







 






Aktualizacja: 26/05/2025 16:14
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do