23 maja 2025 roku Zespół Szkół Samochodowych ze Szczęśliwickiej – najstarsza szkoła samochodowa w Polsce – obchodził swój wyjątkowy jubileusz: 100-lecie istnienia . Uroczysta gala, zorganizowana na warszawskiej Ochocie, zgromadziła uczniów, absolwentów, nauczycieli, radnych, przedstawicieli branży motoryzacyjnej oraz szerokie grono przyjaciół i znamienitych gości. [middle1] Wśród obecnych znaleźli się m.in.: Renata Kaznowska , Wiceprezydent m.st. Warszawy, Piotr Krasnodębski , Burmistrz Dzielnicy Ochota, Artur Nawrot , Mazowiecki Wicekurator Oświaty, Andrzej Witkowski , honorowy prezes PZM, oraz prof. dr hab. Joanna Pijanowska – córka patrona szkoły, inż. Romana Macieja Pijanowskiego. Kulminacyjnym punktem wydarzenia było widowisko pt. „Z Hożej na Szczęśliwicką – na czterech kołach przez stulecie” , które w barwny i poruszający sposób przedstawiło historię szkoły. Publiczność odbyła podróż przez dekady – od powstania placówki w 1925 roku, przez dramatyczne czasy II wojny światowej, okres PRL-u, aż po współczesność – erę elektromobilności i nowoczesnych technologii. Wyjątkowym momentem było także odsłonięcie pamiątkowej tablicy oraz wystąpienia zaproszonych gości i absolwentów. W swoim przemówieniu Burmistrz Ochoty podkreślił: „ZSSiL nr 1 to miejsce, w którym historia, wiedza i technika są zsynchronizowane jak dobrze wyregulowany silnik. (…) Wspieramy rozwój tej placówki – to inwestycja w Waszą przyszłość.” W ramach programu modernizacji szkolnictwa zawodowego, Rada Dzielnicy Ochota zabezpieczyła ponad 4,5 mln złotych na rozbudowę i unowocześnienie bazy techniczno-dydaktycznej szkoły. Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1, który do 2012 roku funkcjonował przy ul. Hożej 88, a obecnie mieści się przy ul. Szczęśliwickiej 56 , nieustannie rozwija się i inwestuje w najnowsze technologie. Współpracuje z takimi partnerami jak Toyota, Inter Cars, Dekra, Renault , oferując uczniom dostęp do wiedzy praktycznej i nowoczesnych rozwiązań branżowych. Dla wielu pokoleń szkoła ta była i pozostaje symbolem pasji, tradycji i postępu. Łączy ducha klasycznej motoryzacji z pulsującym sercem nowoczesnego bolidu. To nie tylko szkoła – to ruch w dobrą stronę . Pozdrawiamy i gratulujemy całej społeczność szkolnej w szczególności Pani Dyrektor Bożenie Stawarz. ------------------------------------------------------------------------ Historia Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 w Warszawie nierozerwalnie wiąże się z dziejami polskiej motoryzacji i przemysłu technicznego. Początki szkoły sięgają 15 września 1925 roku, kiedy to z inicjatywy ministra Stanisława Grabskiego powołano Państwową Szkołę Techniczną z Wydziałem Lotniczym i Samochodowym. Jej celem było kształcenie wykwalifikowanych techników i pomocników konstruktorów dla dynamicznie rozwijających się gałęzi przemysłu: lotniczego i samochodowego. W okresie międzywojennym Polska notowała intensywny rozwój przemysłu motoryzacyjnego. Powstały Centralne Warsztaty Samochodowe, które w 1927 roku wypuściły na rynek pierwszy polski samochód – CWS T-1. W 1937 roku rozpoczęto produkcję w Państwowych Zakładach Inżynierii, skąd pochodził m.in. luksusowy model PZInż 403 Lux-Sport – samochód sportowy zaprojektowany, by rywalizować z zachodnimi markami. Druga wojna światowa brutalnie przerwała rozwój motoryzacji i działalność szkoły. Wielu jej uczniów i nauczycieli wzięło udział w obronie ojczyzny. Pod niemiecką okupacją szkoła została podporządkowana Wehrmachtowi, jednak równocześnie była miejscem tajnego nauczania i działań sabotażowych. Po wojnie rozpoczął się proces odbudowy. Szkoła wznowiła działalność jako Państwowe Liceum Mechaniczno-Samochodowe, z czasem przekształcając się w Państwowe Technikum Samochodowe, a następnie – w 1975 roku – w Zespół Szkół Samochodowych Nr 1. Równolegle odbudowywano polski przemysł motoryzacyjny. Powstawały samochody, które na lata wpisały się w krajobraz PRL-u: FSO Warszawa, Syrena, Polonez. Działały zakłady Star i Jelcz, produkujące ciężarówki i autobusy. Transformacja ustrojowa w 1989 roku przyniosła nowe wyzwania. Szkoła nadal rozwijała się, a w 1995 roku otrzymała imię inż. Romana Macieja Pijanowskiego – wybitnego konstruktora i pioniera polskiej motoryzacji. Równolegle przemysł motoryzacyjny przeszedł restrukturyzację i prywatyzację. Fabryki rozpoczęły współpracę z międzynarodowymi koncernami – FSO produkowało modele Daewoo i Chevroleta, a Fiat rozwinął działalność FSM w Tychach. Dziś, w 2025 roku, Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 1 świętuje swoje 100-lecie. Placówka nie tylko kształci kolejne pokolenia specjalistów, ale także aktywnie współpracuje z branżą motoryzacyjną, dostarczając uczniom dostępu do nowoczesnych technologii i praktyk zawodowych. Polska staje się liderem w dziedzinie elektromobilności – rozwijając produkcję baterii do samochodów elektrycznych i promując nowe, rodzime marki, takie jak Izera. Stulecie szkoły to nie tylko czas podsumowań, ale przede wszystkim spojrzenie w przyszłość – ku innowacjom, nowoczesnemu kształceniu i dalszemu rozwojowi polskiej motoryzacji. Czytaj również: Zobacz także: Hip hop Szansą po raz kolejny Zobacz także: Dwie tablice przed Urzędem Dzielnicy nadal w opłakanym stanie Zobacz także: Kolejne zmiany związane z budowa tramwaju na Bitwy Warszawskiej Zobacz także: Centrum Zdrowia Psychicznego SZPZLO Warszawa-Ochota – Twoje wsparcie w trudnych chwilach Zobacz także: II tura wyborów prezydenckich - jak zagłosować w innym miejscu Zobacz także: Kościół parafii św. Jakuba – najbardziej rozpoznawalne miejsce Ochoty Zobacz także: Seniorze – czy znasz swoje potrzeby? Zobacz także: Festiwal Streetfoodu na Ochocie był czy nie był? Zobacz także: Jak głosowała Ochota a jak Włochy? Zmiana tendencji? Zobacz także: Wiesław Perlikowski ps. „Orlik” - pamiętamy Zobacz także: Przedszkolaki haratały w piłkę Zobacz także: Plac zabaw w Parku Korotyńskiego - jeszcze długo poczekamy Zobacz także: Plac zabaw w Parku Korotyńskiego - jeszcze długo poczekamy Zobacz także: Spółdzielcy z WSM Ochota chcą zmian – kolejne walne zebranie może być przełomowe