Reklama

Kolejne zmiany związane z budowa tramwaju na Bitwy Warszawskiej

Na początku czerwca rozpocznie się kolejny etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Prace przy węźle rozjazdowym i przebudowie ciepłociągu spowodują duże zmiany w kursowaniu tramwajów i organizacji ruchu. Na kilka tygodni zostanie zamknięty odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli w alei Krakowskiej.

Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów. Według szacunków z nowego tramwajowego połączenia na Dworzec Zachodni będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie. Inwestycja, która na dekady ulepszy transport w tej części stolicy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami, które wejdą teraz w kulminacyjną fazę.

Postęp prac na budowie
Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono prace konstrukcyjne (poza otworem technologicznym), trwają roboty przy odtwarzaniu zagospodarowania terenu. Na poziomie -1 trwają zaawansowane prace wykończeniowe i instalacyjne.

Wykonawca zasypuje już strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu na drugą jezdnię – dzięki temu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu, po stronie Dworca Zachodniego.

Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa przebudowa kolizji z instalacjami podziemnymi. Bliżej Grójeckiej jest już przygotowywane podłoże pod konstrukcję torowiska, wykonane zostały także elementy docelowego układu jezdni.

Trwają prace przy przebudowie magistrali ciepłowniczej wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Na skrzyżowaniu z Grójecką wykonawca przystąpi do kolejnych etapów budowy pełnej „gwiazdy” tramwajowej, czyli rozjazdów, które umożliwią przejazd tramwajów we wszystkich relacjach. To spowoduje istotne zmiany w kursowaniu tramwajów i w organizacji ruchu kołowego.

Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów na Grójeckiej
Od czerwca tramwaje nie będą dojeżdżały do pętli P+R Al. Krakowska. Przerwa w kursowaniu tramwajów potrwa ok. 4,5 miesiąca. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9 oraz uruchomione linie zastępcze – tramwajowa 75 oraz autobusowe Z9 i Z14. Ten etap prac wymaga także korekty tras linii autobusowych: 124,136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733 oraz nocnych N01 i N43.

W poniedziałek, 2 czerwca, rozpocznie się zabudowywanie tymczasowego rozjazdu nakładkowego przy Och-Teatrze, który umożliwi zawracanie tramwajów dwukierunkowych. W związku z tym wszystkie tramwaje na Ochocie będą kończyły tego dnia bieg na placu Narutowicza. Od wtorku, 3 czerwca, tramwaje linii 9 będą ponownie dojeżdżały do przystanku Och-Teatr.

Do placu Narutowicza dojadą tramwaje linii: 1, 7, 14. Linia 15, w związku z pracami na placu Bankowym, będzie zawieszona. Linie 23 i 25 zostaną zastąpione przez linię 75 na trasie: Nowe Bemowo, Powstańców Śląskich, Radiowa, Dywizjonu 303, Obozowa, Młynarska, Wolska, alei „Solidarności”, Okopowa, Towarowa, Aleje Jerozolimskie, aleja Poniatowskiego, aleja Zieleniecka, Targowa, 11 Listopada, Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty, Rembielińska, Annopol. Linia ta będzie kursowała wyłącznie w dni powszednie.

Tramwaje na odcinku między placem Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska zostaną zastąpione autobusami linii Z-9 (część kursów będzie na krótszej trasie z placu do ulicy Hynka). Dodatkowo uruchomiona zostanie linia Z14, która połączy plac Narutowicza z pętlą na ulicy Instalatorów. Dodatkowo trasy linii: 124, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733, kończące teraz na pętli P+R Al. Krakowska, zostaną wydłużone do przystanku PKP Rakowiec, gdzie istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM i KM (linie S2, S3, S4 i S40 oraz RL) w stronę centrum czy stacji metra obu linii.

Aby ułatwić przejazd autobusów, na Grójeckiej i w alei Krakowskiej zostaną wytyczone tymczasowe buspasy: w kierunku Okęcia – od placu Zawiszy do przewiązki na wysokości Baśniowej i Winnickiej, w kierunku centrum – od Lechickiej do przewiązki za Dickensa. Autobusy będą zatrzymywały się na istniejących lub tymczasowych przystankach, zlokalizowanych w pobliżu peronów tramwajowych.

Zamknięcie odcinka ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
W związku z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie ciepłociągu zamknięta zostanie ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. – pomiędzy Białobrzeską a Grójecką. Odcinek ten pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia.

Autobusy linii 136 pojadą z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, Dickensa, Pawińskiego, Księcia Trojdena i do swojej trasy na Żwirki i Wigury. Autobusy 154 i 172 będą jeździły ulicami Dickensa i Białobrzeską; 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, Dickensa, Pawińskiego i zakończą trasy na Banacha. Z kolei autobusy linii 191 na odcinku swojej trasy pojadą ulicami Białobrzeską i Kopińską do placu Narutowicza. Zmiany tras obejmą także linie nocne – N01 będą poruszały się ulicami Dickensa i Szczęśliwicką a N43 – Kopińską i Białobrzeską.

Dotychczasowe trasy objazdowe dla linii: 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 nie zmienią się.

Zamknięty odcinek ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. kierowcy będą mogli objechać równoległymi ulicami – Dickensa lub Kopińską.

Dalsze etapy prac
W czerwcu wykonawca planuje przełożenie ruchu między jezdniami Alej Jerozolimskich. Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Ograniczenia w przepustowości skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca roku.

Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu wykorzystamy do remontu torowiska między placem Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje wrócą na trasę między placem Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r.

Tramwaj ważną częścią przemian na Dworcu Zachodnim
W ramach inwestycji na Ochocie powstanie około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa z 500-metrowym tunelem tramwajowym do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy będzie połączony schodami ruchomymi i windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Dzięki temu przesiadki będą wygodniejsze i krótsze.

Tramwaj, oferujący większą pojemność niż autobus, dzięki wydzielonemu torowisku dowiezie i odwiezie pasażerów niezależnie od warunków ruchu drogowego. Czas przejazdu tramwajem do Grójeckiej wyniesie pięć minut, do placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tramwaju do Wilanowa, czyli obwodowej trasy, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy – niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu.

Czytaj również:




 








Zobacz także:


 

Aktualizacja: 25/05/2025 09:05
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do