Na podstawie § 13 ust. 2 Statutu Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy będącego załącznikiem nr 5 do Uchwały Nr LXX/2182/2010 Rady m. st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie nadania statutów dzielnicom m. st. Warszawy (t.j. Dz. Urz. Woj. Maz. z 2016 r. poz. 420 z późn. zm.), Rada Dzielnicy Ochota uchwala, co następuje: §1 [middle1] Rada Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy wnioskuje do Rady Miasta Stołecznego Warszawy o podjęcie uchwały w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży napojów alkoholowych poprzez objecie całości terenu dzielnicy Ochota zakazem sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży między godzinami 23 a 6. §2 Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Dzielnicy Ochota. §3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy Witold Dzięciołowski Uzasadnienie Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na samorząd terytorialny obowiązek podejmowania różnego rodzaju działań, których głównym celem jest zmierzanie do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych. Misja ta realizowana jest między innymi poprzez ograniczenie dostępności alkoholu. Z zadowoleniem przyjęliśmy fakt skierowania do zaopiniowania do dzielnic dwóch uchwał. Jednej dotyczącej ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie m. st. Warszawy i drugiej dotyczącej zasad usytuowania na terenie m.st. Warszawy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Jednakże najbardziej oczekiwany społecznie jest proces uchwałodawczy w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Od kilku lat narastają społeczne protesty z powodu rosnącej liczby sklepów monopolowych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. ,,sklepów nocnych”. Nagminne jest zakłócanie ciszy nocnej, chuligaństwo, wandalizm w okolicach takich miejsc. Mieszkańcy konsekwentnie podczas spotkań dotyczących bezpieczeństwa, debat społecznych, posiedzeń Komisji, spotkań z Panią Prezydent m.st. Warszawy oraz Przewodniczącą Rady Warszawy zgłaszają potrzebę ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu, wskazując realne problemy i zagrożenia z jakimi się borykają, skutki społeczne i finansowe. Wobec obecnie obowiązujących uregulowań prawnych związanych z kwestią wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz procedur administracyjnych Zarząd Dzielnicy nie dysponuje narzędziami pozwalającymi decydować o liczbie punktów i ingerować w czas pracy placówek nawet jeśli zachodzi poważne podejrzenie (już na etapie wydawania zezwolenia), że dany sklep może generować problemy. Często spotyka się to z niezadowoleniem i frustracją ze strony mieszkańców. Zbierają podpisy przeciwko funkcjonowaniu takich sklepów, proszą o interwencję radnych, którzy w zaistniałej sytuacji prawnej są bezsilni. Należy pamiętać, że w świetle obowiązujących przepisów cofnięcie wydanego zezwolenia jest procesem niezwykle trudnym. Postępowania są długotrwałe i złożone, a ostatecznie rozstrzygają o tym sądy administracyjne. Zarząd działający w imieniu organu zezwalającego nie ma żadnych możliwości prawnych do odmowy wydania zezwolenia w sytuacji, kiedy wnioskujący spełnia wszystkie wymogi ustawy i stosownych uchwał. Podejmowane działania przez Zarząd Dzielnicy oraz Delegaturę Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego jak: apele do przedsiębiorców z prośbą o ograniczenie sprzedaży nocnej, szkolenia dla właścicieli i sprzedawców czy dodatkowe patrole ponadnormatywne w okolice sklepów generujących największe problem są uznawane za pozorne i dalece niewystarczające. Mieszkańcy niejednokrotnie mają poczucie bezsilności i duży żal do radnych, służb i urzędów. Podczas wszystkich spotkań zawsze wypływał jeden wniosek, brak narzędzi prawnych, który umożliwiałby samorządowi wpływanie i regulowanie godziny nocnej sprzedaży alkoholi. Od 9 marca 2018 r ustawodawca wprowadził takie narzędzie, o które od dawna samorządy wraz mieszkańcami walczyły. Wprowadzony zapis do ustawy z dn. 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w ust. 4 w artykule 12, który mówi cyt: ,,Rada gminy może ustalić, ograniczenia w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Ograniczenia mogą dotyczyć sprzedaży prowadzonej między godziną 22.00 a 6.00” daje już taką możliwość. Walka o takie narzędzie to pewna sekwencja zdarzeń, debat i co za tym idzie zobowiązań podjętych wobec mieszkańców. Istnieje zatem ogromna, uzasadniona potrzeba społeczna skorzystania przez Radę Miasta st. Warszawy z narzędzia, które daje ustawodawca.