Reklama

Rowerem po parku – głos w dyskusji.

Żeby odpowiedzieć na pytanie czy rowerem należy jeździć po parku trzeba najpierw zrozumieć, że rola roweru w mieście w ciągu ostatnich lat zupełnie się zmieniła. Dziś nie służy on do rekreacyjnej jazdy po parku, ale przede wszystkim jako środek transportu do pracy, szkoły czy sklepu. Tylko czy władze naszej dzielnicy zdają sobie z tego sprawę?

Skąd się wzięli rowerzyści w parkach?

Po pierwsze powiedzmy sobie prawdę: parki to miejsca rekreacyjne służące do odpoczynku, które nie były budowane z myślą o rowerzystach. Tak więc dlaczego jest to miejsce tak często odwiedzane przez rowerzystów? Jest to efekt wieloletniej anty-rowerowej polityki władz naszego miasta. Jeszcze w początkach XXI wieku dominował wśród naszych władz pogląd, że dla roweru jako środka transportu nie ma miejsca w Warszawie. Przypomnijmy słowa Marka Wosia, rzecznika prasowego Zarządu Dróg Miejskich: "Warszawa to nie wieś, żeby po niej rowerem jeździć". Spychano więc rowerzystów z dróg, a jako enklawę zostawiano im właśnie parki do jazdy rekreacyjnej. Przy niewielkiej ilości rowerzystów, ich obecność na tych terenach nie sprawiała problemu i była powszechnie akceptowana.

Ochota na rower

Na szczęście w ciągu ostatnich kilku lat Warszawa zaczęła się zmieniać. Poruszanie się rowerem stało się realną alternatywą dla samochodu i transportu miejskiego, zaczęło powstawać więcej dróg dla rowerów, wreszcie tam gdzie ludzie chcieli po nich jeździć, a nie tam gdzie nie przeszkadzały inżynierom i urzędnikom. Dwa lata temu uruchomiono Veturilo i nastąpił rowerowy boom. Dziś jadąc rowerem do pracy mam wrażenie, że widzę więcej rowerzystów zimą niż jeszcze parę lat temu latem.

Wraz ze wzrostem liczby rowerzystów pojawiło się ich więcej także w parkach. Przy czym park przestał służyć jako obiekt do jazdy sam w sobie, ale stał się bardzo często częścią trasy pomiędzy jednym punktem a drugim (np. domem i pracą). Oczywiście infrastruktura takiego parku najczęściej nie jest do tego przystosowana i to rodzi problemy. Pan Wysocki w swoim artykule stwierdził, że kompromisem pomiędzy prawami pieszych i rowerzystów "jest budowanie ścieżek rowerowych w parkach wszędzie tam, gdzie ich nie ma." Pozwolę sobie z tym się nie zgodzić. Budujmy je tam, gdzie są naprawdę potrzebne. Nie róbmy kółek, po których nikt nie będzie jeździł, ale łączmy je ze trasami już istniejącymi. I przede wszystkim: nie budujmy ich utrudniając życie pieszym.

Budujmy, ale z głową!

Już dawno odkryto, że wyrzucenie dużej sumy pieniędzy na rozwiązanie jakiegoś problemu nie sprawi, że problem rozwiąże się sam. Żeby problem rozwiązać, trzeba te pieniądze jeszcze wydać w sposób, który zaspokoi potrzeby użytkowników danego obiektu. I tak w tym roku gmina Ochota planuje budowę drogi dla rowerów w Parku Szczęśliwickim. Pomysł nie został skonsultowany z żadnymi organizacjami rowerowymi, czego efekty niestety widać.

Po pierwsze, drogę dla rowerów planuje się wytyczyć kosztem alejki dla pieszych biegnącej wzdłuż ulicy Drawskiej. Piesi stracą w ten sposób najkrótszą drogę pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią parku. W praktyce będą zapewne chodzić nowo wybudowaną drogą dla rowerów. W dodatku alejka ta jest częścią trasy biegowej dookoła parku Szczęśliwckiego. Jej zamiana na drogę dla rowerów zapewne nie spowoduje, że biegacze przestaną z tej trasy korzystać.

Po drugie, plan drogi zupełnie nie uwzględnia dojazdu do parku od strony ulicy Dickensa. Żeby dojechać do planowanej drogi trzeba będzie jechać na południe do Glinianek, żeby wrócić na północ. Można z góry przewidzieć, że rowerzyści będą skracali sobie drogę wąskim chodnikiem, który biegnie od ronda Pniewskiego, wywołując w ten sposób niechęć pieszych. Czy w tym celu budujemy drogi dla rowerów? Czy przypadkiem jej budowa nie miała godzić, a nie dzielić różnych użytkowników parku? Każdy projekt powinien uwzględniać skądinąd racjonalne dążenie każdego użytkownika do wybrania najkrótszej i najprostszej trasy.

Zaproponowaliśmy odpowiednie zmiany w projekcie, które sprawiłyby, że potrzeby komunikacyjne rowerzystów zostaną zaspokojone i jednocześnie nowo wybudowana droga nie będzie uderzać w prawa pieszych. Tylko czy władze dzielnicy zechcą zmienić zdanie i liczyć się ze zdaniem mieszkańców?

Włącz myślenie.

Warto na końcu dodać, że żaden środek nie rozwiąże problemu, jeżeli nie będziemy szanowali się nawzajem. Samo wybudowanie drogi dla rowerów, nawet dobrze poprowadzonej, nie spowoduje, że konflikty znikną. Zawsze będą istniały miejsca kolizyjne, jak choćby przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów, gdzie może dojść do wypadku. My, rowerzyści, często narzekamy na zachowania kierowców w naszym mieście. Najczęściej słusznie, gdyż są to zachowania niebezpieczne i zagrażają naszemu zdrowiu lub życiu. Mimo że rower jest znacznie mniej niebezpieczny niż samochód, to także stanowi zagrożenie dla słabszych użytkowników, jakimi są piesi. Jeżeli oczekujemy od kierowców tego, żeby przepuszczali nas tam, gdzie mamy pierwszeństwo oraz nie wyprzedzali zbyt szybko i blisko, musimy dokładnie w taki sam sposób zachowywać się wobec pieszych - o co do wszystkich użytkowników roweru apeluję.

Pełny opis uwag wniesionych przez organizacje rowerowe

http://www.zm.org.pl/?a=opinie-140219

Łukasz Gawryś - Ochocka Grupa Rowerowa

ZAPOZNAJ SIĘ Z WYNIKAMI ANKIETY

 

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    jerzy_2005@vp.pl 2014-03-09 19:50:13

    Popieram autora tekstu i dodam że w dzielnicy mamy więcej pilniejszych inwestycji rowerowych niż wjeżdżanie dzieciakom do piaskownicy w parku.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-09 23:20:18

    Kategoryczny zakaz wchodzenia z psami, a nie dla rowerów:/

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-11 10:59:46

    Taka inwestycja powinna być przeprowadzona w ramach budżetu obywatelskiego, gdzie mieszkańcy zadecydowaliby o przebiegu ścieżek dla rowerów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ochota 2014-03-11 11:21:23

    Tak tylko projekty z budżetu partypacyjnego muszą się rozpocząć i zakończyć w jednym roku. Nie sądzę aby projekt i budowę tej ścieżki można było zrobić w rok. Sensownym pomysłem byłoby zrobienie samego projektu, gdzie mieszkańcy by się wypowiedzieli.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-13 10:59:14

    Nie róbmy z rowerzystów męczenników, Ciągle płaczą i narzekają jak im źle. Przeszkadzają im samochody , piesi, psy . Podobno jak komuś wszystko przeszkadza to znaczy ,, że czas umierać". Jeżeli chcecie uniknąć konfliktów to jako organizacje- związki rowerowe zacznijcie współdziałać ze służbami odpowiedzialnymi za ład i porządek w celu zdyscyplinowania w postaci surowych kar dla .. rowerzystów " ?. Jako organizacje podejmijcie w tym kierunku konkretne działania chyba że rowerzyści są niewielką mniejszością w całym tym stadzie jeżdżącym rowerami.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Hermes 2014-03-13 18:43:28

    1. To nie może być robione z budżetu partycypacyjnego bo jest już robione przez gminę. Poza tym budżet partycypacyjny nie daje możliwości głosowania nad przebiegiem ścieżki tylko nad jej budową. Natomiast mieści się to jak najbardziej do zrealizowania w ciągu roku (zwracam uwagę, że decyzja o inwestycja zapada pół roku przed rokiem realizacji) 2. Do plującego poniżej jadem trolla: rowerzyści nigdzie nie robią z siebie męczenników - proponuje przed komentowaniem przeczytanie artykułu, który się komentuje. Wtedy można się dowiedzieć o czym on jest i pisać na temat. Co do współdziałania ze służbami - zabierzemy się za to jak tylko osoby o pańskich poglądach wezmą się za współdziałaniem ze służbami w celu zdyscyplinowania kierowców surowymi karami za łamanie przez nich prawa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-13 20:47:10

    Szanowny panie Leśny Dziadku Rowerzysto ma pan rację w sprawie takiego samego karania kierowców i wszystkich uczestników ruchu drogowego włącznie z pieszymi i właścicielami psów, którzy łamią prawo.Co do dalszej części wywodu proponuję zapoznać się ze statystykami wypadków z udziałem ,,ROWERZYSTÓW" oraz zapoznać się z opiniami poszkodowanych przez rowerzystów jak również z treściami ich komentarzy, które rowerzyści zamieszczają nie tylko w internecie.. Sądząc po komentarzu chyba do TYCH rowerzystów należy pana zaliczać. Powodzenia w odpieraniu ataków Trolli i znalezienia antidotum na jad.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-14 12:41:48

    Odp: W Niemczech ostro biorą się za piratów na dwóch kółkach 19 kwietnia 2012 r., godz. 16:54 Niemcy już odchodzą od promowania głupawego roweru widząc do czego doprowadziła rowerowa anarchia. Dlaczego Polska musi zawsze powielać wzorce, które Zachód wyrzuca do lamusa...? Cytuj Publicysta, historyk idei i kultury Richard Herzinger (związany z ?Die Welt?) zajął się niemieckimi rowerzystami. W eseju na ten temat napisał, że chyba każdy przechodzień w centrach niemieckich miast przeżył taką oto sytuację: podczas gdy on koncentruje się na tym, aby uniknąć kolizji z rowerzystami, którzy poruszają się przed nim wzdłuż i wszerz chodnika, z tyłu wypada znienacka inny pedałowiec, mijając go o włos ? często z taką szybkością, że zaskoczonego przechodnia uderza pęd powietrza; przypadkowy krok w fałszywą stronę i kierujący maszyną mógłby mu połamać kości. Nadjeżdżający motocykl przynajmniej słychać, ale w tym przypadku, zbliżające się za plecami niebezpieczeństwo jest niesłyszalne. Rowerzyści atakują bezgłośnie. Albo inna sytuacja: przechodzimy przy zielonym świetle na przejściu dla pieszych, kiedy nagle jeden lub kilku rowerzystów wypada zza rogu i niczym się nie przejmując, niekiedy w ogóle nie hamując, pędzą, wjeżdżają w pieszych na przejściu, w niewzruszonym przekonaniu, że czerwone światło jest tylko dla kierowców, i że nikt ich za tę brutalność do odpowiedzialności nie pociągnie, na rower wolno bowiem wsiąść każdemu, nawet jeśli nie ma zielonego pojęcia o zasadach ruchu drogowego. Poza tym rowery nie mają żadnych numerów rejestracyjnych, po których można by je zidentyfikować. Przechodnie są bezradni wobec chamstwa rowerzystów; kiedy zwrócą któremuś uwagę, narażają się na wyzwiska lub pogardliwe gesty, na końcu zostaje im tylko upokorzenie i bezsilna złość. Rowerzyści w coraz większej liczbie wdzierają się w każdy zakątek miejskiej przestrzeni, uważając za swoje niezbywalne prawo zawłaszczanie dróg i stref dla pieszych wedle własnego uznania. Nie przestrzegają żadnych reguł, czy to ruchu drogowego, czy też cywilizowanego współżycia między ludźmi. Demonstrują przy tym ? niekiedy tylko z samozadowoleniem, zaś innym razem agresywnie ? jak najlepsze moralne samopoczucie. Bierze się to, zdaniem Herzingera, stąd, że czują się awangardą nowego, lepszego transportu i świadomości zdrowotnej, której wrogiem są prześladujący ich zmotoryzowani. Po swojej stronie mają polityczno-społecznego ducha czasu, zgodnie z którym (rzekomo) prześladowani są per se szlachetniejszymi, wartościowszymi ludźmi. Rower gloryfikowano kiedyś w środowisku zielono-alternatywnym jako ucieleśnienie pokojowego, przyjaznego przyrodzie i zdrowego środka komunikacji, dziś jest to dominująca, mainstreamowa ideologia twarda jak beton. Dlatego większości rowerzystów w ogóle nie przychodzi do głowy, że i oni są obowiązani do przestrzegania przepisów. Kiedy w 2008 roku kolońska policja przeprowadziła odpowiednie badania, okazało się, że dwie trzecie rowerzystów nie zna obowiązujących przepisów ? Herzinger chwali policję za wprowadzenie rowerowych patroli, które ścigają łamiących przepisy rowerzystów. Niegdyś zagrożeni w ruchu miejskim i stanowiący potencjalne ofiary bezlitosnego, zmotoryzowanego społeczeństwa rowerzyści wyhodowali w sobie rodzaj bojowej dumy z bycia ofiarą, i sądzą, że a priori, w każdych okolicznościach, to oni zawsze mają rację.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-17 21:11:08

    Zapoznałem się ze statystykami - zgodnie z raportem ZDM w tej sprawie: "W 2012 roku doszło do 9 potrąceń pieszych przez rowerzystów. W 5 wypadkach sprawcami byli rowerzyści. W większości przypadków do tych zdarzeń dochodziło na chodnikach i ścieżkach rowerowych." Dodam, że żaden pieszy w nich oczywiście nie zginął. W tym samym czasie kierowcy zabili 33 pieszych w Warszawie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-18 11:50:31

    Może warto zapoznać się ze statystyką medyczną ile i jakich było zgłoszeń urazów z winy rowerzystów ile osób wymagało i wymaga rehabilitacji.Nie bardzo rozumiem to nieuzasadnione wskazanie tylko na samochody. W artykule i liście do burmistrza podkreślacie i wskazujecie, że rower to teraz przede wszystkim to środek transportu , a więc sprawa jasna podlega przepisom o ruchu drogowym i budowanie ścieżek rowerowych jest absurdem. Co zaś się tyczy jazdy rekreacyjnej To powinna się odbywać poza miastem lub na już wybudowanych ścieżkach rowerowych nawet gdyby miała być to jazda ,,w kółko " - piesi na spacerach w parkach też chodzą ,,w kółko'' .I jeszcze jedna informacja; w polskiej tradycji i kulturze do tej pory nie występowały Trolle najwidoczniej te które się ostatnio u nas pojawiły przyjechały na rowerach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-18 12:23:10

    To jak Pan szafuje statystyką medyczną to proszę ją podać. To Pan ma obowiązek podać konkretne dane skoro się Pan na nie powołuje w dyskusji. Ja się powołałem na statystki ZDM i okazuje się Pańskie argumenty są zupełnie nie przystające do faktów Wskazani na samochody wynika stąd, że codziennie piesi i rowerzyści są potrącani lub zabijani przez kierowców a Pan twierdzi, że należy zająć się przestrzeganiem prawa przez rowerzystów. Mimo, że ci stanowią promil wypadków, najmniej niebezpiecznych - bo bez ofiar śmiertelny. Budowanie dróg rowerowych ma taką samą przyczynę jak budowanie dróg dla samochodów - żeby można się był nimi przemieszczać. Proszę się udać na zachód albo choć poczytać jak funkcjonuje nowoczesna komunikacja poza naszym grajdołkiem np. w Kopenhadze, Amsterdamie czy Berlinie. Pojęcie "trolla" jest prawie tak stare jak internet w naszym kraju, ma Pan braki w edukacji informatycznej.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-18 16:17:07

    środa, 10 kwietnia 2013 Wypadki drogowe z udziałem rowerzystów w 2012 roku według raportu policji Na drodze dla rowerów doszło do 417 wypadków (1,1% wszystkich zdarzeń), w których zabitych zostało 5 osób, a 425 osób zostało rannych. Liczba ta znacznie wzrosła wobec roku poprzedniego. Rowerzyści spowodowali 5,7% wypadków, w których zginęły 152 osoby (6,1%), a rannych zostało 1 631 osób (4,2%), z czego z winy rowerzystów doszło do 129 wypadków, w których poszkodowani byli piesi (2% ogółu wypadków z pieszymi): w ich wyniku 2 osoby zmarły, a 138 pieszych zostało rannych. Trzy główne zanotowane przyczyny wypadków spowodowanych przez rowerzystów to: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu - prawie 42%, nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu - 13%, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu ponad 8 %. Zdarzenia o dwóch pierwszych przyczynach powodowały największą liczbę zabitych i rannych. Obawiam się że Pan żyje w świecie wirtualnym co by tłumaczyło pańską dogłębną wiedzę z dziedzinie informatyki - szkoda że nie Historii Polski i postrzeganie świata z perspektywy forów dyskusyjnych itp.Niestety historia polski nie zaczęła wraz z pojawieniem internetu. Ponadto proszę się w końcu zdecydować czy rower to pojazd do przemieszczania się czy przyrząd sportowy do rekreacji. No niech rowerzyści pojeżdżą sobie w Holandii czy Niemczech tak jak jeżdżą w Polsce. Postuluję też wybudować drogi dla psów, kotów szczurów i glizd aby mogły się bezpiecznie przemieszczać. Na koniec jest mnie bardzo przykro że musi Pan mieszkać w takim grajdołku z takimi jat to Pan nazwał Trollami, dlatego proponuję wyjechać w miejsce cywilizowane. Zważywszy że ,,Rowerzyści" są bardo przywiązani do ekologii to bardziej ekologiczną formą wypoczynku jest wyjazd do gospodarstwa agroturystycznego i ujeżdżanie na oklep wieprzka. To jest mój ostatni wpis ponieważ trudno cokolwiek argumentować ludziom o pańskich poglądach i dogłębnej wiedzy,Bardzo przepraszam za ignorancję i braki w edukacji.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-18 21:06:11

    Ja pisałem o statystykach ZDM. Zarząd Dróg Miejskich - jak nazwa wskazuje zajmuje się miastem. W związku z tym podałem statystyki odnośnie Warszawy bo o niej rozmawiamy. Pan dla odmiany zacytował statystyki Policji dotyczące całej Polski. I jak udało się dostrzec skąd różnica wyników? Ale cóż, widzę, że zacietrzewienie osiągnęło zenit i żadne argumenty nie są przyjmowane przez Pana. Przypominam także, że jest Pan na forum dyskusyjnym, które jest częścią internet. Stąd ten zaskakujący wniosek, że obowiązuje tutaj pewna netykieta i używanie pojęć z nią związanych jak np. troll. Dziękuje za przyrównanie rowerzystów do glizd, psów i szczurów. Wystawił tym samym Pan sobie pomnik poziomu swojej osoby i potwierdził, że nazwanie Pana trollem okazało się w 100% trafne. Rzeczywiście bez odbioru.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-03-18 23:54:09

    ostatnie komentarz . Nie przyrównywałem rowerzystów do glizd itd tylko przez analogię - im też należą się ciągi komunikacyjne stad tunele budowane pod drogami. Pana tekst dowodzi że nie rozumie Pan treści komentarza. No cóż świadectwo swojej osobowości wystawił Pan wcześniej i porównanie z Leśnymi Dziadkami jest jak najbardziej na miejscu. Moje komentarze odnosiły się do do miłośników rowerów, którzy nie powinni identyfikować się z tą całą masą łamiącą nagminnie przepisy. Widocznie komentarz trafił pod niewłaściwy adres.Teraz rzeczywiście bez odbioru.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    GustawFajny 2020-04-16 09:14:59

    Teraz tesknimy za czasmi w których spory czy wolno jeździc po parku czy nie miały jakis sens. Teraz jazda na reowerze to luksus ludzi którzy moga w ten sposób dojeżdzac o pracy. https://www.rowertour.com/blog/koronawirus-a-aktywnosc-na-swiezym-powietrzu

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do