Elegancja i wygoda. Już sam wygląd hybrydowego Mondeo robi wrażenie. Duża, świetnie skomponowana bryła nowoczesnej limuzyny wzbudza zainteresowanie innych użytkowników drogi. Przedni grill i światła LED, potęgują estetykę i charakter Mondeo. W środku dużo przestrzeni, wygodne, wielopozycyjnie elektrycznie regulowane fotele kierowcy i pasażera. Fotel kierowcy posiada możliwość „zapamiętania” trzech pozycji ustawienia, co przy większej liczbie użytkowników pozwala na szybkie dostosowanie siedzenia do jazdy. Pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie także nie mają powodów do narzekań, a wygodna kanapa z szerokim podłokietnikiem poprawia komfort podróży. Całość uzupełnia świetna ergonomia tablicy rozdzielczej i doskonała, dotykowa nawigacja w menu komputera. Nie budzi natomiast zachwytu mały, dwupoziomowy bagażnik, gdzie dodatkowo przestrzeń ładunkowa ograniczona jest wystającymi tylnymi głośnikami. Czteroosobowa rodzina z wakacyjnym bagażem może mieć problemy ze spakowaniem się i komfortem podróży. W hybrydzie nie ma możliwości zamontowania haka i holowania przyczepy. Cicho, ekonomicznie płynnie i bezpiecznie. Hybrydowe Mondeo jest ciche. Po uruchomieniu samochodu bezkluczykową stacyjką, silnik pracuje bezgłośnie, a o gotowości do jazdy informuje nas zielony symbol samochodu na jednym z wyświetlaczy i duży ekran konsoli środkowej. Zastosowanie silnika hybrydowego możemy najlepiej poznać i docenić podczas jazdy miejskiej. Przy naładowanych bateriach hybryda rusza wykorzystując silnik elektryczny, co z pewnością pozwala na zmniejszenie spalania benzyny. Jazda „na prądzie” może w zasadzie być kontynuowana od świateł do świateł, a przełączanie się na silnik spalinowy odbywa się automatycznie, bez odczuwalnych szarpnięć. Litowo - jonowe akumulatory, umieszczone pod podłogą bagażnika, ładują się same, głównie podczas hamowania silnikiem, dlatego też w jeździe po mieście pomaga włączony tryb hamowania silnikiem (ECO). Konsola komputera informuje nas podczas jazdy o trybie pracy silnika (elektryczny/spalinowy), a informacje na wyświetlaczu pozwalają nam na dostosowanie stylu jazdy i osiąganie jak najmniejszych wartości spalania paliwa. Podczas płynnej jazdy także nie słychać pracy silnika poza wyjątkami, gdzie musimy nagle docisnąć pedał gazu. Mondeo hybryda prowadzi się pewnie. Zawieszenie pozwala na płynne i komfortowe pokonywanie drogowych nierówności. Ze względu na mały prześwit należy jednak zachować ostrożność podczas pokonywania drogowych „spowalniaczy” i jazdy pod krawężnik. Komfort i wygodę jazdy poprawia bezstopniowa, automatyczna skrzynia biegów oraz automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, pozwalająca na różnicowanie temperatury dla kierowcy i pasażera. Mondeo hybryda posiada także wiele opcjonalnych systemów zabezpieczających i poprawiających komfort jazdy, m.in.: asystent ruszania pod górę, rozpoznawanie znaków drogowych, nawigacja, system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu, kurtyny i poduszki powietrzne Czy cena robi wrażenie? Katalogowa cena Forda Mondeo Hybrid wynosi 126, 800 zł. To nawet trochę taniej niż taka sama odmiana Mondeo diesla z silnikiem o mocy 180 KM (128,700 zł) i niewiele drożej od Forda Mondeo 1, 5 Ecoboost 160 KM (112,700 zł). Plusem hybrydowego Mondeo wśród konkurencji samochodów z silnikiem benzynowym lub diesla jest z pewnością niskie spalanie i proekologiczna jazda na silniku elektrycznym. Trudno na krajowym rynku znaleźć innej marki model hybrydowy o porównywalnych parametrach. Dla przykładu podam, że za hybrydową Toyotę Prius+, o pojemności silnika 1,8 (136KM) trzeba zapłacić od 136,900 tys. za wersję podstawową (Active) do ponad 164,900 za wersję Prestige. Za inne auta o napędzie hybrydowym, o takiej samej pojemności silnika, ale z większą ilością KM trzeba zapłacić już ponad 350 tys. zł. (Mercedes S 300, Audi A8, Volvo XC 90). Obalam mity. Moje osiągi. Forda Mondeo Hybrid do jazdy testowej dla gazety lokalnej „Informator Ochoty i Włoch”, użyczono mi w salonie Auto Plaza, przy ul. Popularnej 70, największego, autoryzowanego dealera Forda w Polsce. Miałem wiele obaw przed jazdą tym samochodem, szczególnie, że mimo 35 – letniego stażu za kierownicą, nie miałem wielu doświadczeń z automatyczną skrzynią biegów. Zespół lewej ręki i prawej nogi . Moja lewa noga nie szukała uparcie sprzęgła, a przypadkowe naciśnięcie pedału hamulca lewą nogą jest niemożliwe, co zdarza się w innych, starszych markach samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Nie ma też obawy, że prawa ręka zawędruje podczas jazdy do lewarka zmiany biegów i narobi kłopotów. Taką opcję uniemożliwia zabezpieczenie lewarka przyciskiem. Duży samochód, duże problemy z jazdą i parkowaniem w mieście . Jak już wspomniałem prowadzenie Mondeo Hybrydy to czysta i cicha przyjemność. Natomiast gabaryty Mondeo mogą powodować obawy związane z parkowaniem. Jednakże warto zwrócić uwagę, że miejsca na parkingach są zazwyczaj wydzielone i zaparkowanie nawet dużego Mondeo, nie przysparza trudności. Pomocne są czujniki parkowania. Wersja hybrydowego Mondeo, z którego korzystałem wyposażona była dodatkowo w kamerę cofania, która znacznie ułatwia parkowanie tyłem. W zasadzie bez tej kamery, przy małej widoczności tylnej szyby, parkowanie tyłem można uznać za utrudnione. Samochód głównie do jazdy w mieście. Spotkałem się z takimi opiniami i przyznam, że są nieuzasadnione. Faktycznie, w mieście hybryda w pełni wykorzystuje pracę silnika elektrycznego, co oprócz funkcji proekologicznej ma duże znaczenie w oszczędności paliwa. Podczas spokojnej jazdy miejskiej i włączonym trybie hamowania silnikiem, udało mi się osiągnąć spalanie na poziomie 4,4 - 4,6 l/100 km. W normalnym cyklu jazdy miejskiej komputer pokazywał spalanie na poziomie 4,9 l/100 km. Myślę, że są to osiągi akceptowalne i pozwalające na oszczędności w porównaniu z innymi samochodami tej klasy w dieslu czy samej benzynie. Lepsze poznanie samochodu pozwoli z pewnością na zmniejszenie podanych wartości. Podczas bardzo agresywnej jazdy autostradą komputer pokazywał zużycie paliwa na poziomie 6,4 l/100 km. Przy normalnej jeździe na tym samym odcinku autostrady (250 kilometrów), wskazania komputera wahały się w granicach 5 l/100 km. Przyznam, że jak na tak komfortową i dużą limuzynę, są to osiągi pozwalające na oszczędności w porównaniu z innymi samochodami tej klasy, tylko bez silnika elektrycznego. Moja ocena ogólna. W pięciostopniowej skali nie zawaham się postawić 5 z minusem, przy czym minus dotyczy indywidualnych potrzeb potencjalnych użytkowników Forda Mondeo Hybrid. Samochód godny polecenia dla firm i użytkowników indywidualnych, którzy cenią sobie komfort i wygodę podróży. Idealnie sprawdza się zarówno w jeździe miejskiej jak i poza miastem. Samochód na dziś i auto z przyszłością. Podstawowe dane techniczne, osiągi (dane fabryczne), cena, gwarancja Silnik benz., elektr. Zasilanie wtrysk bezpośredni Moc max (benz + elektr.) KM 187 Moc max. (benz.) KM 120 Skrzynia biegów aut./bezstopniowa Długość, szerokość, wysokość (cm) 487/191/149 Masa/ładowność (kg) 1570/671 Pojemność bagażnika (l) 383 Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 Pojemność skokowa (cm3) 1999 Przyśpieszenie (0-100 km/h) 9,2 s Prędkość max. 187 km/h Spalanie (miasto, trasa, śr.) 2,8; 5; 4,2 l/100 km Średnica zawracania 11,6 m Cena wersji podstawowej 126,800 zł. Cena po doposażeniu (+,-) ok. 145,000 zł Gwarancja mech. (wariant I) 3 lata lub 60 tys. km. Gwarancja mech. (wariant II) 2 lata bez limitu km. Gwarancja perforacyjna 12 lat