Najważniejszy krok: ustalenie przyczyny awarii Przy każdej awarii prądu najważniejsze jest ustalenie jej przyczyny. Wstępna diagnoza sytuacji może być dokonana samodzielnie, jeszcze przed wezwaniem fachowca lub zgłoszeniem się do pogotowia elektrycznego. Jak radzi Wojciech Popławski , elektryk z Warszawy, przede wszystkim należy: - sprawdzić bezpieczniki - trzeba podejść do tablicy rozdzielczej i sprawdzić, czy wszystkie bezpieczniki są na pewno włączone, jak również sprawdzić znajdujące się przy liczniku zabezpieczenie. - upewnić się, czy brak prądu dotyczy tylko naszego domu lub mieszkania, czy też nie ma go również u naszych sąsiadów, - jeżeli prądu nie ma w całej okolicy, należy sprawdzić, czy nie były na ten czas zaplanowane jakieś prace konserwacyjne z chwilową przerwą w dostawie energii. W tym celu należy sprawdzić stronę internetową swojego OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego), na mapie wyłączeń prądu. OSD dla każdego regionu jest inne przedsiębiorstwo, np. Innogy w Warszawie lub Energa w Trójmieście, - jeżeli prądu nie ma w całym budynku , również u sąsiadów, należy skontaktować się z administratorem budynku ; do niego należy dalsze ustalanie przyczyn awarii, - jeżeli prądu nie ma tylko w naszym mieszkaniu , a ponadto prąd jest np. na klatce schodowej, nie wzywajmy Pogotowia Energetycznego - brak energii w takim przypadku nie jest zadaniem dla tej instytucji. Usterka w instalacji wewnętrznej Znajdujące się w każdym mieszkaniu i domu jednorodzinnym bezpieczniki, w najnowszych instalacjach określane są mianem wyłączników nadprądowych , a potocznie - korkami lub stopkami . Stanowią one podstawowe zabezpieczenie instalacji elektrycznej. Dlatego jeżeli widzimy, że u naszych sąsiadów jest prąd, przede wszystkim należy sprawdzić korki. Do ich wybicia mogło nastąpić na przykład na skutek spięcia, bądź przeciążenia instalacji elektrycznej, np. poprzez zbyt dużą ilość sprzętów pobierających energię w tym samym czasie. Wybicie korków przejawia się opadaniem ich wyłączników . Spowodowane jest to zazwyczaj sytuacją, w której licznik został obciążony za bardzo , podczas zużycia większej ilości mocy niż może znieść nasza domowa sieć. Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być ewentualne odłączenie urządzeń, co pozwoli zmniejszyć moc wykorzystywaną przez sieć, a następnie włączyć korki na liczniku, co umożliwi ponowny dopływ prądu. Przyłączenie zbyt dużej ilości urządzeń, skutkujące przeciążeniem sieci, jest częstą przyczyną awarii. W takiej sytuacji łatwo o przekroczenie poziomu mocy nominalnej, ustalonego wcześniej w umowie dystrybucyjnej zawieranej z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego; zazwyczaj wynosi on 3,3 kW, co odpowiada możliwościom domowej infrastruktury elektrycznej. Wybicie korków następuje, gdy zużywana moc przekracza moc umowną bezpiecznika o więcej niż 10%. W praktyce oznacza to, że moc wszystkich włączonych w jednym czasie urządzeń nie może być większa niż 3300 watów . Większej ilości licznik po prostu nie jest w stanie dostarczyć. Zdarza się również, że problem powodowany jest przez konkretne urządzenie. Jeżeli jest ono uszkodzone, może powodować spięcia. Może oznaczać także uszkodzenie domowej sieci energetycznej. Jeżeli mamy podejrzenia, że to właśnie uszkodzenie sieci może stać za powtarzającym się problemem, należy skontaktować się z elektrykiem. Ważne, by nie podejmować samodzielnych prób naprawy systemów elektrycznych - może się to skończyć poważnym wypadkiem. Kiedy jeszcze konieczna jest interwencja elektryka? Gdy gniazda oraz przełączniki są ciepłe w dotyku - to objaw bardzo złego stanu instalacji elektrycznej, potencjalnie tragicznego w skutkach. Gdy na suficie lub ścianach pojawią się obrysy ukrytych przewodów - świadczy to o wysokiej temperaturze osiąganej przez kable, przyczyniającej się do odbarwienia przewodów. Może stać się to przyczyną pożarów. Przygasanie lub migotanie świateł przy podłączaniu urządzeń - przyczyną są zwykle spadki napięcia spowodowane przeciążeniem sieci. Jednak niezależnie od przyczyny migotanie świateł wymaga sprawdzenia przez elektryka. Kiedy należy wzywać Pogotowie Energetyczne? Pogotowie Energetyczne zajmuje się sytuacjami, gdy awaria nastąpiła wskutek uszkodzenia sieci dystrybucyjnej należącej do Operatora Systemu Dystrybucyjnego. W praktyce oznacza to, że pomaga wtedy, gdy to uszkodzenie sieci poza instalacją wewnętrzną odbiorcy jest przyczyną przerwy w dostawie prądu. Dyspozytorzy Pogotowia odbierający zgłoszenia o awarii decydują, czy w danym przypadku zostanie wysłany zespół fachowców. Naprawy dokonywane przez Pogotowie Energetyczne mają miejsce tylko do granicy własności między dystrybutorem, czyli przedsiębiorstwem energetycznym, a odbiorcą. Jeżeli uszkodzenie nie powstało z winy klienta, interwencje są bezpłatne. Może się zdarzyć, że odbiorca poniesie koszty przyjazdu Pogotowia Energetycznego; dzieje się tak w sytuacjach, gdy awaria dotyczy instalacji wewnętrznej, np. w mieszkaniu lub na klatce schodowej budynku, czyli tej, która nie należy majątkowo do dystrybutora. Pod numer 911 należy dzwonić bezwzględnie w sytuacjach, w których awaria może zagrażać życiu i zdrowiu ludzi. Sytuacje, w których należy zadzwonić pod nr 911: - uszkodzenie linii energetycznej, - uszkodzenie zamknięć do obiektów energetycznych (np. gdy w stacji transformatorowej zostanie zerwana kłódka lub otwarte drzwi), - gdy licznik nie działa prawidłowo, powodując brak zasilania lub zagrożenie dla zdrowia bądź życia, - gdy podczas wymiany bezpiecznika przedlicznikowego nastąpiło zerwanie plomby. Pogotowie Energetyczne pracuje 24 godziny na dobę, również w weekendy i święta. Do ich zadań należy naprawa lub doraźne zabezpieczenie uszkodzonych linii energetycznych, w celu ich późniejszej naprawy. Priorytetowymi sprawami są te awarie, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka, w tym: - przewrócone słupy linii energetycznych, - zerwane przewody przemysłowe, - przewody leżące na ziemi. Przywracanie prądu do budynków mieszkalnych oraz obiektów przemysłowych następuje w dalszej kolejności. Energia elektryczna to medium, bez którego w dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie życia, szczególnie w dobie pracy zdalnej. Prąd jest konieczny nie tylko dla oświetlenia naszych domów, ale dla możliwości korzystania z większości współczesnych artykułów gospodarstwa domowego, komputerów, urządzeń RTV, a czasem nawet ogrzewania. O ile krótkotrwała usterka zazwyczaj nie utrudnia życia w znaczący sposób, duże problemy mogą się pojawić, gdy jesteśmy pozbawieni dostępu do prądu przez dłuższy czas. Przede wszystkim dotyczy to przechowywanej w warunkach chłodniczych żywności, która już po kilkunastu, a w niektórych przypadkach nawet kilku godzinach przestaje nadawać się do spożycia. Ponadto niemożliwe staje się naładowanie telefonu, wypranie ubrań, a czasem nawet ogrzania domu lub podgrzania wody lub przygotowania posiłku. Dlatego tak ważne jest, by odpowiednie kroki zaradcze podejmować zaraz po wystąpieniu usterki. Jednak dla własnego bezpieczeństwa nie należy dokonywać napraw instalacji elektrycznej samodzielnie - dla nieprzeszkolonej osoby jest to po prostu niebezpieczne. Dlatego polecamy w takich przypadkach skorzystać z usług naszej firmy - profesjonalni elektrycy z wieloletnim doświadczeniem pomogą naprawić nawet najtrudniejsze usterki. Opal Wojciech Popławski [middle1] ul. Włodarzewska 67 02-384 Warszawa TEL: 885 765 192