Dlatego Młodzieżowy Dom Kultury „Ochota”, także jako placówka oświatowa zobowiązany do prowadzenia edukacji zdalnej, podjął próbę znalezienia takiej jej formuły, która nie będzie zwiększać i tak dużego już obciążenia młodych ludzi szkolno-domowymi obowiązkami, a wręcz przeciwnie – może stanowić dla nich odskocznię od nich, radosną rozrywkę i twórczy odpoczynek. [middle1] Tak narodził się Wirtualny Przegląd Kreatywnej Twórczości Wszelakiej „Zaczaruj Codzienność”. Ten antystresowy i antywirusowy przegląd to niezawodne lekarstwo: - na lęk o zdrowie własne i najbliższych, o egzaminy, o przyszłość… - na poczucie zagubienia i chaosu, a czasem absurdu… - na przeciążenie nauką i zupełnie nowymi obowiązkami…- na nudę i monotonię kolejnych dni w domu… - na złość z powodu licznych ograniczeń… - na zniecierpliwienie i zgrzyty wywołane obijaniem się o siebie domowników… - NA WSZYSTKO, CO NAM DOSKWIERA W TEJ TRUDNEJ CODZIENNOŚCI. MDK proponuje: zaczarujmy codzienność! Uczyńmy ją pozytywną, kolorową i ciekawą! ZASADY PRZEGLĄDU Krok 1: Wymyśl i stwórz… cokolwiek. J Krok 2: Zarejestruj (zrób filmik, zdjęcie/cykl zdjęć, nagranie audio – w zależności ot tego, co stworzysz). Krok 3: Podziel się i zainspiruj innych – wyślij na zaczaruj@mdkochota.edu.pl , a my udostępnimy twoją twórczość w wydarzeniu „Zaczaruj codzienność” na Facebooku MDK „Ochota”. Krok 4: Po zakończeniu przeglądu odbieraj nagrody! W przeglądzie mogą brać udział wszyscy wychowankowie MDK Ochota oraz dzieci i młodzież – uczniowie wszystkich typów szkół z terenu Ochoty i całej Warszawy Tworzyć możecie cokolwiek, kiedykolwiek i z czegokolwiek, samodzielnie lub razem z rodziną. Wymienione poniżej propozycje to tylko przykłady – każdy twórczy pomysł będzie doceniony i nagrodzony. Jedynym nienaruszalnym warunkiem jest tworzenie bez wychodzenia z domu, z wykorzystaniem tylko materiałów, które macie pod ręką, przedmiotów codziennego użytku i sprzętów domowych. To wymaga pomysłowości, wyobraźni i kreatywności! Czas nagrywanych prezentacji: maksymalnie 3 minuty. Proponowane kategorie i przykładowe działania: TEATR I TANIEC: etiuda teatralna/taneczna, mini-choreografia, scenka, pokaz mody, pantomima, teatr cieni, skecz, animacja stworzonej kukiełki lub innych przedmiotów (czemu nie na przykład rozmowa czajnika z filiżanką czy szczotki z szufelką?), historia opowiedziana tańcem… MUZYKA I ŚPIEW: pozytywna piosenka – może być odtworzona albo samodzielnie/rodzinnie stworzona, z użyciem rekwizytu czy scenografii albo bez, solo, w duecie, w rodzinnym chórze; gra (solowa lub zespołowa) na dowolnym instrumencie albo na czymkolwiek (sztućce, miska, wiadro… wszystko co może wydawać dźwięki) – melodia/rytm stworzone samodzielnie lub nie… DZIAŁANIA PLASTYCZNE I MANUALNE: praca plastyczna pokazująca Zaczarowaną Codzienność, wykonana przy pomocy dowolnych materiałów (farby i pastele zostały w szkole? to narysuj długopisem czy… palcem maczanym w musztardzie! J) i technik (rysunek, wyklejanka, kolaż, szkic…); praca przestrzenna – makieta, instalacja, rzeźba, z wszelkich dostępnych w domu materiałów; użytkowy lub ozdobny gadżet (zakładka, serwetka, ozdoba świąteczna, lalka ze szmatek…) GRAFIKA KOMPUTEROWA: dowolny projekt zgodny z tematem przeglądu – grafika, kolaż, szalona animacja pop-art lub poly-low, pokażcie szaleństwo kolorów i filtrów!, gra komputerowa w zaczarowanej krainie to też super pomysł! LITERATURA I PUBLICYSTYKA: dowolna forma pisemna – opowiadanie, wiersz, tekst piosenki, baśń, reportaż, esej… – o tym jak sami czarujecie (albo chcielibyście zaczarować) codzienność, o innych czarodziejach (wymyślonych albo realnych, tych co wokół nas) – w jaki sposób odmieniają nasz świat; o tym czy warto (i dlaczego) i czy da się codzienność zaczarować… GRY I ZABAWY: gra planszowa, karciana, zręcznościowa, edukacyjna lub jakakolwiek inna, eksperyment, zabawa z użyciem nietypowych domowych przedmiotów i możliwa do przeprowadzenia w warunkach domowych, zagadki, śmieszne rymowanki-odliczanki… SPORT: ciekawe i zabawne ćwiczenia/zestawy ćwiczeń z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku w przestrzeni domowej (i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa)… Możecie (ale nie musicie) wykorzystywać w swojej twórczości materiały, inspiracje i propozycje waszych nauczycieli i instruktorów. Nauczyciele MDK „Ochota” służą w razie potrzeby radą pod podanym @ adresem lub na profilu wydarzenia. Wszystkie prace zostaną nagrodzone po zakończeniu przeglądu (kiedy już zaczarowana przez was codzienność wróci do bezpiecznej normalności), a te wyróżnione zostaną opublikowane w wirtualnej galerii na Facebooku MDK „Ochota”. W zgłoszeniu materiału do przeglądu należy podać: imię i nazwisko autora/autorów, wiek i nazwę szkoły/placówki oraz informację o ewentualnym udziale innych osób. Nadesłanie zgłoszenia w formie elektronicznej jest jednoznaczne z akceptacją warunków przeglądu, a także z wyrażeniem zgody na wykorzystanie wizerunku i dorobku artystycznego oraz przetwarzanie danych osobowych zawartych w zgłoszeniu do przeglądu dla potrzeb realizacji postępowania, przekazania nagród oraz promocji wydarzenia. Zapraszamy do kreatywnej zabawy! Anna Szwed * autorką rysunku jest Ania Matejowska , wychowanka MDK, w momencie rysowania miała 5 lat,