1. Zrezygnuj z papieru. [middle1] Korzystanie z ekologicznych rozwiązań może kojarzyć się z dużymi wydatkami, ale w przypadku działalności online ekologia po prostu się opłaca. Zrezygnuj więc z papierowych faktur i wysyłaj potwierdzenia transakcji mailem w formacie PDF. Także dokumentację sklepu możesz przenieść z tradycyjnych segregatorów do serwerów w sieci. Pozwoli to zaoszczędzić pieniądze przeznaczane na papier, koperty i tonery. Te pozornie drobne wydatki generują rocznie całkiem spore sumy. Nie należy więc rezygnować z możliwości oszczędzania nawet niewielkich kwot. 2. Zastosuj outsourcing Outsourcing to zlecanie zadań związanych z prowadzeniem firmy zewnętrznym podmiotom. Jeżeli nie czujesz się na siłach, by prowadzić dany segment swojej działalności możesz powierzyć jego rozwijanie doświadczonym osobom. Zlecenie działań związanych z marketingiem, oprogramowaniem lub obsługą klienta zewnętrznym przedsiębiorstwom pozwoli ci uniknąć generowania dodatkowych kosztów. Rozwój działalności nie musi wiązać się z wydawaniem pieniędzy na drogie szkolenia dla siebie i zespołu, zatrudnieniem specjalisty lub z podejmowaniem nieefektywnych działań na własną rękę. Wystarczy, że zlecisz część zadań innej firmie, a sam skupisz się na swojej specjalności. 3. Naucz się negocjować. Porozmawiaj ze swoim dostawcą lub z przedstawicielem firmy kurierskiej, z którą masz zamiar współpracować. Liczba zamawianych i wysyłanych przez ciebie towarów stanowi w twoich rękach potężną kartę przetargową. Perspektywa stałej współpracy z takim przedsiębiorcą jak ty, może spowodować, że uzyskasz kilku-, a nawet kilkunastoprocentową obniżkę kosztów danej usługi. Udane negocjacje sprawią, że na twoim koncie bankowym pozostanie znacznie więcej pieniędzy. 4. Zredukuj koszty wysyłki. Przy wysyłce dużej ilości towarów warto zadbać o ekonomiczny sposób ich pakowania. Najlepiej zamawiać pudełka u producenta, który ma w swojej ofercie tanie kartony dobrej jakości. Co istotne, część firm, np. Kartony24, oferują stałym klientom specjalne rabaty. Obniżkę cen można uzyskać także przy zamawianiu większej ilości opakowań. To z pewnością pozwoli zredukować kwotę przeznaczaną na wysyłkę towaru do klientów, a ponadto umożliwi dostosowanie wyglądu i rozmiaru pudełek do twoich potrzeb. 5. Zadbaj o bezpieczeństwo towaru. Cięcie kosztów związane jest także z odpowiednim zabezpieczeniem towaru, który będzie musiał pokonać długą drogę zanim trafi do rąk klienta. W trakcie dostawy nasza paczka narażona jest na uszkodzenie. Trzeba zatem zadbać o staranne rozmieszczenie produktów w opakowaniu, a przedmioty kruche owinąć folią bąbelkową . Pamiętaj, że wszystkie rzeczy muszą być pakowane w pudełka o odpowiednim rozmiarze, inaczej tekturowe ścianki ulegną uszkodzeniu. Można temu zapobiec, zamawiając kartony na wymiar , które będą idealnie dopasowane do oferowanych przez nas produktów, nawet tych o niestandardowej wielkości. Dzięki stosowaniu odpowiednich technik pakowania wszystkie przedmioty będą bezpieczne podczas transportu, a my unikniemy dodatkowych wydatków związanych z reklamacjami składanymi przez klientów. Jak widać, w przypadku prowadzenia sklepu internetowego redukcja kosztów może przybierać różne formy. Warto zadbać zarówno o odpowiednie rozwiązania formalne, jak i o tanią, ale dobrą jakościowo wysyłkę towaru. Wdrożenie nowych zasad w kilku segmentach działalności pomoże zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy. Obniżenie kosztów w sklepie online to dzisiaj konieczność.