Reklama

Uwagi to planu Zielona Grójecka

A oto kilka uwag dotyczących koncepcji zazielenienia ulicy Grójeckiej.

Zieleń

1) z powodu bardzo natężonego ruchu pieszych oraz rowerzystów, sprzeciwiam się lokalizacji modułów z ławkami przy skrzyżowaniu z BW1920 (grafika). Na załączonej grafice zaznaczyłem kolorem żółtym miejsce, w którym rozpoczyna się oznakowany ciąg pieszo - rowerowy. Obecna ścieżka rowerowa (przejazd przez skrzyżowanie Grójecka - BW1920), urywa się zaraz za przejściem dla pieszych. W miejscu, gdzie zaproponowaliście Państwo moduły powstaje tzw "wąskie gardło". Poruszają się tędy rowerzyści, pomimo iż zgodnie z przepisami PRD nie powinni. Natężony jest również ruch pieszych, spieszących w dowolnych kierunkach, Są tu popularne przystanki tramwajowe, w 2-óch kierunkach, przystanek autobusowy, z dużą liczbą kursów komunikacji miejskiej, 2 przejścia dla pieszych oraz brama, przez którą dużo osób, w tym rowerzystów skraca sobie drogę.    

 

image.png

Dokładnie w tym miejscu bardzo często piesi biegnący na tramwaj, do autobusu, spieszący do przejścia dla pieszych, żeby zdążyć na zielonym zderzają się ze sobą. Dochodzi do niegroźnych najechań pieszych przez rowerzystów. W mojej ocenie ustawienie ławek, pogorszy sytuację. Jeśli z ławki zechce skorzystać grupka młodzieży, mama z wózkiem, osoby z bagażami, dużymi zakupami czy rodzina z 2 dzieci, psem, to ich obecność rozleje się wokoło ławki. Trudno oczekiwać, aby osoby siadały prosto, nieruchomo i uważały na wszystkich poruszających się wokoło. Poniżej wielorakość kierunków przemieszczania się.

image.png

Ponadto przy skrzyżowaniu panuje duży hałas, a kolejnym z lokalnych problemów są miłośnicy alkoholu, którzy często zwracają się z prośbą o datki i urządzają uliczne libacje. Należy zrezygnować z modułów w tym miejscu.

2) Fragment zagospodarowania przy ulicy Baśniowej. Kilka razy do BP (BP) zgłaszane były projekty dotyczące obustronnego doświetlenia chodników na odcinkach zaznaczonych na grafice.

 

image.png

Wiem, że projekty były zgłaszane, ale ostatnim razem ze względu na problemy z podłączeniem prądu (rok to za mało), pomysł nie został dopuszczony pod głosowanie. Stąd moja prośba o uzupełnienie oświetlenia. Korony kasztanowców ograniczają przenikanie światła ulicznego, a pokonanie tego odcinka chodnika wieczorem jest co najmniej nieprzyjemne. Najpeplsze byłoby dyskretne oświetlenie z aktywacją czujnikami ruchu.

3) Z projektu nie wynika, czy planujecie Państwo zawęzić chodniki (na oznaczonych odcinkach grafika jw.), Jeśli tak, to proszę zrezygnować ze zwężania, z powodu licznie poruszających się tutaj seniorów. Którym często towarzyszą osoby, a ich prędkość poruszania bywa bardzo wolna. 

4) Ławki przy Baśniowej.

Legenda dołączona do koncepcji nie uwzględnia 2 rozmiarów ławek. Trudno więc zrozumieć "co autor miał na myśli"? Z pewnością ustawienie ławek bez oświetlenia przyciągnie osoby, których zachowanie przeszkadza osobom mieszkającym w budynkach, z oknami na obecnie cichy chodnik. Tak to niestety u nas wygląda. Także jeśli ławki, to koniecznie łącznie z doświetleniem całej długości chodników.  

 

image.png

 5) Drzewa które mają zostać wycięte z powodu przeniesienia przystanku autobusowego Och Teatr (grafika) Nie i jeszcze raz nie. Nie dla wycinki drzew. Nie dla przeniesienia przystanku autobusowego.

image.png

Drzewa mają zostać wycięte z powodu zmiany lokalizacji przystanku autobusowego, tyle że nikt wcześniej nie proponował takiej zmiany. Czy konsultacje pod hasłem "Zielona Grójecka" traktowane mają być jako ingerencja w układ przystanków tramwajowych oraz autobusowych? Mam nadzieję, że nie. W przeciwnym wypadku. należy powrócić do konsultacji, pod kątem zmian infrastrukturalnych jakie są przemycone w "zielonej koncepcji".   

Ponieważ nie wiem, czy w konsekwencji tych konsultacji możliwe jest wytyczenie DDR-u oraz przenosiny/likwidacja przystanków, to dodam schemacik który obrazuje kierunki przemieszczania się pieszych, w tym pasażerów oraz rowerzystów na tym maleńkim odcinku. 

image.png

A także oczekujących: czerwony pieszych na zielone, akwamaryna rowerzystów oczekujących na zielone, chabrowy pieszych oczekujących na autobus. Kolejnym kolorem powinnam zaznaczyć klientów popularnego sklepu obuwniczego, wejście jest dokładnie na wysokości przenoszonego przystanku.

To nie jest dobry pomysł. Obecne rozwiązanie z przystankiem jest dużo bezpieczniejsze.    

5) W związku z rewolucją, wywołaną objęciem Ochoty SPPN oraz zaskakującym brakiem infrastruktury dla rowerzystów po wschodniej stronie ulicy Grójeckiej, wnoszę o odstąpienie od przekształcania chodnika, miejsc postojowych w zielone rabaty, na całej przestrzeni objętej koncepcją "Zielona Grójecka". 

Dostępność legalnych miejsc postojowych na Ochocie jest znikoma. Objęcie Ochoty SPPN, to duża niewiadoma i temat wywołujący sporo obaw i kontrowersji. Równolegle do konsultacji "Zielona Grójecka", prowadzone są konsultacje dotyczące wprowadzenia na Ochocie SPPN. Nie wszystkie opracowania przygotowane na zlecenie ZDM, zostały już opublikowane. Po zapoznaniu się z materiałami już udostępnionymi, widać ogromną różnicę w koncepcjach "Zielona Grójecka" oraz analizie dostępności miejsc postojowych. Na krótkim odcinku od Och Teatru do skrzyżowania z Wawelską - Kopińską, różnica wynosi -kilkadziesiąt miejsc postojowych w "Zielonej Grójeckiej". To dolewanie oliwy do ognia. Nie rozumiem jak mogły się pojawić 2 tak skrajnie różne koncepcje zagospodarowania tej samej przestrzeni, ale 2x redukowanie miejsc postojowych będzie dużym problemem dla mieszkańców. 

Ten sprzeciw nie jest krytyką zieleni miejskiej, to troska o wypracowanie rozwiązania docelowego. Ulica to przede wszystkim ciąg komunikacyjny. Nie możemy udawać, że wyznaczenie infrastruktury dla rowerów, tylko po zachodniej stronie Grójeckiej jest rozwiązaniem ostatecznym i rozwiązuje problem przemieszczanie się rowerami i UTO.

Po wschodniej części Grójeckiej musi się pojawić infrastruktura rowerowa. Jeśli Państwo zamienicie chodniki, czy obecne miejsca postojowe w rabaty i posadzicie drzewa, problem wytyczenia DDR będzie jeszcze bardziej utrudniony. Aby wytyczyć DDR potrzebny jest ciągłość. Jeśli ograniczycie szerokość chodników, możliwość wydzielenia ciągłej przestrzeni, ścieżki dla rowerów będzie niemożliwa. Łatwiej wyobrazić sobie podzielenie szerokiego chodnika, na cześć dla rowerów i części dla pieszych, niż zmianę rabat, wycinkę drzew i krzewów, żeby przywrócić utwardzenie i asfalt (nawet jeśli chodzi o nawierzchnię dla rowerów). Żeby nie wspominać o kosztach :-/

Reasumując ten punkt, przygotowany powinien zostać projekt zapewniający sprawną komunikację pieszym, rowerzystom, użytkownikom UTO, komunikacji miejskiej oraz zmotoryzowanym mieszkańcom,. Po zabezpieczeniu podstawowej funkcji, jaką pełnią ulice w mieście, czyli możliwości sprawnego przemieszczania się, dodajmy możliwie najwięcej zieleni. Trudno mi nie reagować, kiedy patrząc na zaproponowaną koncepcję, mam obawy, że zieleń utrudni, zaburzy czy jak w przypadku rowerzystów, więc uniemożliwi możliwość poruszania się. Rozumiem, że zieleń w mieście jest ważna i trzeba powiększać przestrzeń biologicznie czynną, ale moim zdaniem nie kosztem organizacji ruchu i pogodzenia oczekiwań różnorodnych użytkowników. 

Ulica (ulice) to przede wszystkim ciąg komunikacyjny i taka jest ich rola w mieście. Zieleń bardzo chętnie, ale nie kosztem pieszych, czy ograniczenia możliwości przemieszczania się ulicami dynamicznie rozwijającej się metropolii.

Anna Szcześniak

Czytaj również:

news:1097785]

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do