Reklama

Czy Veturilo znika z dzielnicy Włochy?

Czy ktoś dzisiaj wyobraża sobie życie w wielkim mieście bez roweru miejskiego? Chyba nie. I nie inaczej jest w Warszawie. Od wielu lat korzystamy z sieci wypożyczali rowerów, a dla niektórych rower miejski stał się podstawowym środkiem transportu. Czy system Veturilo nie „skurczy” się radykalnie w dzielnicy Włochy?

Zarząd Dróg Miejskich poinformował, iż w dniu 26 czerwca 2022 r. została zawarta umowa z firmą NEXTBIKE GZM Sp. z o.o. polegająca na uruchomieniu, zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu samoobsługowej wypożyczalni rowerów publicznych, działającego pod nazwą Warszawski Rower Publiczny Veturilo (WRP) na lata 2023-2028.

Po jedenastu latach funkcjonowania systemu w dotychczasowym kształcie, przyszedł czas na gruntowne zmiany – nowoczesne rozwiązania technologiczne i wyższą jakość usług. Do ogłoszonego w marcu przetargu zgłosiła się jedna firma – Nextbike GZM, która spełniła wymogi postawione w przedmiotowym postępowaniu przetargowym. System, który będzie funkcjonował od marca 2023 w ramach zamówienia podstawowego, będzie składał się z 300 stacji rowerowych, rozlokowanych na terenie m.st. Warszawy wraz z pompkami rowerowymi, a także będzie wyposażony w 2 700 rowerów standardowych, 300 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 30 tandemów. Każdy z punktów wypożyczeń (stacji) będzie składać się ze zwykłych stojaków o kształcie tzw. „odwróconego U”, które pozwalają na stabilne oparcie ramy roweru. Stojaki będą standardowe, bez elektrozamka, który obecnie trzyma rower w stacji. Zamiast tego, każdy rower będzie posiadał unieruchamiającą go blokadę na koło oraz odbiornik GPS. Sama stacja też będzie wyposażona w GPS, co pozwoli określić „obszar stacji”, w którym należy zwrócić rower. Za dodatkową opłatą osoby korzystające z systemu będą mogły to zrobić także w określonym obszarze zwrotu, oczywiście z zachowaniem pewnych zasad i przy poszanowaniu przepisów ruchu drogowego oraz Regulaminem WRP Veturilo. To dodatkowa możliwość przewidziana jako uzupełnienie modelu opartego na stacjach. Ważną nowością będzie całkowita rezygnacja z terminali komputerowych, stanowiących dziś jedną z form rejestracji w systemie, wypożyczania, a także zwrotu rowerów. Takie urządzenia są droższe w eksploatacji, przydatne tylko dla niewielkiej części użytkowników, bo już od lat ponad 90 proc. wszystkich wypożyczeń odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej.

Jednocześnie ZDM informuje, że ze względu na ograniczony budżet przeznaczony na realizację wyżej opisanego projektu, uniemożliwiający zwiększenie liczby stacji Veturilo, ZDM w opracowywanej dokumentacji przewidział możliwość skorzystania z prawa opcji w ramach zawartej umowy z nowym Operatorem WRP Veturilo. Będzie ono umożliwiało rozszerzanie systemu Veturilo o dodatkowe stacje i rowery w ramach środków budżetowych zainteresowanych jednostek miejskich w trakcie realizacji kontraktu. Uruchomienie i włączenie do systemu dodatkowych stacji będzie możliwe po zabezpieczeniu przez jednostkę - czytaj dzielnicę, środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej oraz dopełnieniu obowiązków formalno-prawnych.

A jak to wygląda w dzielnicy Włochy? – Nieciekawie. Z mapy wynika, że od nowego sezonu – od marca 2023 r. mają zniknąć stacje przy ul. 1-go Sierpnia (stacja niemal vis-á-vis budynku wielofunkcyjnego, w którym mieści się filia Domu Kultury, biblioteka, przychodnia, przedszkole na gęsto zaludnionym osiedlu bloków), z ul. Gładkiej (przy OSiR Włochy) oraz z Kleszczowej. Czyli w dzielnicy zostaną tylko trzy stacje Veturilo: przy Ratuszu, Al. Jerozolimskie róg Popularnej i przy PKP Włochy. Oczywiście, nie jest wykluczone, że będą utrzymane(powstaną) 4 stacje komercyjne (na mocy umów NEXTBIKE z podmiotami prywatnymi) przy Żwirki i Wigury, KOR, Krakowiaków, Równoległej, ale tego nie wiemy i na to jednostki miasta nie mają wpływu.

Jeżeli, zaś, ma to tak wyglądać, jak wspomniałem wyżej, powtórzę jeszcze raz: w dzielnicy Włochy zostaną tylko TRZY STACJE VETURILO!!! Bez stacji będą Nowe Włochy, Niskie Okęcie, Opacz, Załuski, Jadwisin.

Zadaję, więc, pytania władzom dzielnicy. – Czy zamierzają skorzystać z przedstawionego wyżej prawa opcji (rozszerzenie systemu Veturilo o dodatkowe stacje i rowery) w ramach środków budżetowych dzielnicy? Czy władze dzielnicy zabezpieczyły środki na ten cel w Wieloletniej Prognozie Finansowej i uratują stacje, które mają być zlikwidowane? Czy rozważają nowe lokalizacje stacji? Myślę, że bardzo wielu Mieszkańców Włoch chciałoby usłyszeć odpowiedzi na te pytania.

Zapraszamy na wydarzenia:


Zobacz także:




Czytaj również:

Zobacz także:










Zobacz także:

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do