Z OCHOTĄ W HISZPANII [middle1] Jest późny wieczór 9 kwietnia 2014 roku. Stoimy na lotnisku w Modlinie, wieje lodowaty wiatr, jesteśmy wyczerpani długim oczekiwaniem, a przed nami jeszcze ponad 3 godziny lotu. Wreszcie wchodzimy do samolotu: Pan burmistrz Wojciech Komorowski, Pani Naczelnik Elżbieta Podkońska, koordynator projektu, metodyk języka polskiego i znawca edukacji dzieci cudzoziemców, tłumacze oraz my dyrektorzy: Gimnazjum nr 14 i 16, szkół podstawowych nr 61, 175 i 280. Nasz cel to kontynuacja pracy nad projektem Regio „Nauczanie włączające z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją” realizowanego w Dzielnicy Ochota w ramach programu Comenius. Naszymi partnerami są Hiszpanie z Alcoy, niedużego miasteczka niedaleko Alicante. Po kilku godzinach lotu wreszcie lądujemy. Gościliśmy już w Polsce naszych partnerów w grudniu zeszłego roku. Pokazaliśmy im nasze szkoły, przedstawiliśmy system oświaty i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce, uzgodniliśmy plany na najbliższe kilka miesięcy (wszystkie materiały dostępne są na stronie nauczaniewlaczajace.urzadochota.waw.pl ) oraz pokazaliśmy Warszawę. Teraz my przylecieliśmy do Hiszpanii, aby zobaczyć, w jaki sposób pracują z uczniami ze specjalnymi potrzebami nasi partnerzy. Jest środek nocy, wieje ciepły wiaterek, a przed nami jeszcze krótka podróż do Alcoy. Następnego dnia od rana napięty program: najpierw spotkanie w ratuszu z burmistrzem Alcoy, później odwiedziny w 4 szkołach podstawowych i przedszkolach. Jesteśmy zachwyceni powitaniami we wszystkich szkołach: polskie napisy, nasze tańce narodowe, piosenki, gazetki oraz ogromna gościnność, serdeczność gospodarzy. Następnego dnia odwiedzamy gimnazjum z liceum i szkołę podstawową oraz uczestniczymy w spotkaniu projektowym, na którym prezentujemy efekty naszej pracy i dyskutujemy nad metodami pracy. Przez te dwa pracowite dni z ogromnym zainteresowaniem obserwowaliśmy metody pracy, organizację edukacji włączającej i system nauczania. Zadawaliśmy mnóstwo pytań i z bagażem pełnym informacji i obserwacji, które na pewno wykorzystamy w tworzeniu końcowych produktów, zakończyliśmy część merytoryczną. W sobotę bardzo wczesnym rankiem wyruszyliśmy do Walencji, przepięknego miasta pełnego zabytków i cudownej współczesnej architektury, aby poszerzyć naszą wiedzę o kulturze i historii Hiszpanii. Wyjazd do Hiszpanii zarówno w aspekcie merytorycznym jak i poznawczym był niezwykle wartościowy i przydatny, a obecność Pana Burmistrza była dla nas zaszczytem.