6°C pochmurno z przejaśnieniami

EUtopia w Słowackim

W pierwszym tygodniu marca 2016 r. młodzież VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego na Ochocie gościła rówieśników z Grecji, Hiszpanii, Łotwy, Turcji i Włoch uczestniczących w projekcie współpracy szkolnej Erasmus+ zatytułowanym „EUtopia – Europe Challenges for 2020”.

Młodzi ludzie mierzyli się z wyzwaniami rynku pracy. Z przywiezionych do Warszawy uczniowskich prezentacji i filmów wynika, że sytuacja zatrudnienia absolwentów szkół i wyższych uczelni we wszystkich tych krajach wygląda podobnie – mimo kwalifikacji i zdanych egzaminów zasilają szeregi bezrobotnych, gdyż pracodawcy wymagają doświadczenia i kompetencji kluczowych, których współczesna szkoła nie rozwija wystarczająco skutecznie. Wspólne warsztaty, gry decyzyjne, zabawy integracyjne i dyskusje w czasie spotkania w Słowackim pomogły te braki nadrobić. „Cały czas mówimy po angielsku, chociaż wspomagamy się też rozmówkami hiszpańskimi” – mówi Natalia. „A ja nauczyłam się witać po turecku i po łotewsku” – chwali się Zuzia.

Podczas wspólnych warsztatów uczniowie rozważali wady i zalety różnych form zatrudnienia. „Chcę pracować w firmie rodzinnej” – deklaruje Kostas. „A ja na pewno nie pójdę do korporacji” – zarzeka się Angelica. W międzynarodowych grupach uczyli się pisać europejskie CV oraz ćwiczyli jak dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wzmacniali kompetencje międzykulturowe podczas gry miejskiej na Starówce. Rozwijali wiedzę z nauk ścisłych przy pomocy interaktywnych eksponatów w Centrum Nauki Kopernik. Poznawali polską sztukę i historię w Muzeum Narodowym i Muzeum Powstania Warszawskiego. Zobaczyli, jak tworzy się prawo podczas wizyty w Sejmie. Przede wszystkim jednak wszyscy „EUtopianie” zgodnie podkreślają, że świetnie się bawili – w trakcie zajęć i w czasie wolnym. Zawiązały się nowe przyjaźnie, odległe geograficznie kraje stały się bliższe, a dystans kulturowy możliwy do pokonania.

Spotkanie w Słowackim nie było pierwsze – EUtopia zaczęła się we Włoszech, w Pescarze, dokąd zabraliśmy prezentacje multimedialne pokazujące życie szkoły i film traktujący o wykluczeniach społecznych. Temat trudny i poważny, niemniej nasza młodzież poradziła sobie z wyzwaniem i przedstawiła go w sposób, który wzruszył międzynarodową publiczność. Pod kierunkiem włoskich nauczycieli EUtopijna społeczność uczniowska zgłębiała zagadnienia praw człowieka i brała udział w warsztatach z edukacji obywatelskiej, poznała też region Abruzji podczas wycieczki krajoznawczej i spotkała się z przedstawicielami władz lokalnych w ratuszu.

 

Kolejne spotkanie EUtopian odbyło się w Barcelonie w kwietniu 2016 roku. Tematem przewodnim była imigracja stanowiąca wyzwanie dla Europy, ale także dla nas. „Jak przygotować dobrą prezentację i film, jeśli nie mamy doświadczenia z imigrantami?", spytał jeden z uczniów pracujących nad materiałami do projektu. Ostatecznie polscy uczniowie zaprezentowali szerszy aspekt zagadnienia - migracje z powodów politycznych, ekonomicznych lub edukacyjnych i problemy dotykające migrantów. Film wywołał burzę oklasków międzynarodowego audytorium.

Hiszpańscy nauczyciele zorganizowali warsztaty poświęcone stereotypom narodowym i kulturowym oraz budowaniu współpracy w społeczeństwie zróżnicowanym etnicznie. Oprócz zajęć reprezentacja Słowackiego podziwiała słynne dzieła Antonio Gaudiego – bazylikę Sagrada Familia, Park Guell, dom Casa Mila – zwiedzała Muzeum Picassa i spacerowała po średniowiecznej dzielnicy Barri Gotic. „Tu jest pięknie! Zrobiliśmy setki zdjęć i nie wiemy, które wybrać do kroniki!”, zachwyca się Magda.

Kiedy nadszedł czas pożegnań, wiele osób roniło łzy. Na szczęście już w październiku odbył się kolejny zjazd w Salonkach. Po drodze EUtopianie ze Słowackiego wpadli na chwilę na Akropol w Atenach, obejrzeli uroczystą zmianę warty przed Grobem Nieznanego Żołnierza i zwiedzili Narodowe Muzeum Archeologiczne i Muzeum Sztuki Bizantyjskiej. Grecka część projektu była poświęcona problemom, które zmuszają młodzież do porzucenia szkoły. Podczas warsztatów i prezentacji uczniowskich filmów okazało się, że niezależnie od kraju powodem są kwestie środowiskowe, bieda i wykluczenie. Interesującym punktem programu było zwiedzanie wykopalisk w Pelli i Verginie oraz miejsca, gdzie Arystoteles kształcił młodego Aleksandra Wielkiego. „To miejsce skłania do filozoficznej zadumy”, zgodnie skonstatowali nasi uczniowie.

Ostatnie spotkanie projektowe miało miejsce na Łotwie, w Nitaure, małej miejscowości oddalonej 80km od Rygi. W położonej wśród jezior oazie zieleni EUtopianie zgłębiali zagadnienia zdrowego trybu życia. Warsztaty prowadzone przez łotewskich i greckich nauczycieli uświadomiły im, jak ważne jest odpowiednie odżywianie, ruch i pozytywne relacje międzyludzkie. Oprócz pięknej Rygi zwiedziliśmy też farmę zwierzyny płowej. Było to coś zupełnie nowego dla uczestników wymiany, którzy mogli karmić z ręki młode jelenie i daniele. „A wie pani, że sarny podchodzą pod dom moich gospodarzy? Uruchamiają fotopułapkę i wczoraj odwiedziło nas całe stadko!”, zachwyca się Julka. Łotwa wprawdzie zapewniła dużą dawkę chłodu i deszczu a nawet śniegu, ale gorące serca i atmosfera stapiały wszelkie lody.

Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy, również czas EUtopijnej przygody. Podczas trwania projektu uczniowie nie tylko poznawali inne kraje i kultury, ale też mogli spojrzeć na siebie. To bezcenne doświadczenie uświadomiło też uczestnikom, jak ważna jest znajomość języków obcych. Dzięki niej mogą realizować swoje marzenia i odnaleźć się we współczesnym świecie, który staje się bliższy i bardziej zrozumiały.

Małgorzata Malczyk i Grażyna Uchman

Ostatnie video - filmy na iOchota.pl