Szkoły Podstawowe Tu musimy przede wszystkim zapewnić w najbliższych dwóch latach możliwość kontynuowania nauki w klasach 7 i 8 wszystkim uczniom uczęszczających do obecnej sześcioletniej szkoły podstawowej. Wiąże się to przede wszystkim z wyposażeniem szkół w nowe pracownie ( fizyczną, chemiczną i biologiczną). Nie znamy jeszcze podstawy programowej przyszłej „podstawówki”, ale najprawdopodobniej będziemy musieli wzmocnić sprzęt i oprogramowanie naszych pracowni informatycznych w tych szkołach. Niezbędne będzie również zatrudnienie nauczycieli od nowych przedmiotów. Gimnazja Ten rodzaj szkoły ma zniknąć. Będzie następowało to stopniowo. Wygaszanie tych placówek rozpocznie się w przyszłym roku a zakończy po trzech latach. Tak, więc wszyscy uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w gimnazjum na pewno je skończą. Musimy tu zadbać o następujące rzeczy: Po pierwsze zastanowić się, co zaoferować nauczycielom i pracownikom gimnazjów w nowej strukturze oświatowej. Wiadomo, że znajdą oni zatrudnienie w nowych szkołach podstawowych i średnich. Jednak w szczegółach musimy starać się nie popełnić błędów, ponieważ naszym celem jest podtrzymanie zatrudnienia, które mamy dzisiaj. Po drugie trzeba podjąć decyzje o optymalnej formie zagospodarowania budynków po byłych gimnazjach. Dwa z pięciu istniejących do tej pory funkcjonują przy innych szkołach. Dlatego cała infrastruktura tych gimnazjów zostanie po prostu przejęta przez te szkoły. Pozostałe trzy są samodzielnymi budynkami w dobrym stanie i wyposażone w boiska i hale sportowe. Możliwości jest kilka. Możemy przenieść do nich inne szkoły, powołać nowe szkoły lub postawić do dyspozycji szkół niepublicznych działających na terenie naszej dzielnicy. Nie planujemy jakiejkolwiek formy sprzedaży tych nieruchomości. Licea Ogólnokształcące Licea staną się czteroletnie. Wiąże się to z ograniczeniem ilości klas w jednym roczniku nauczania. Musimy swoimi decyzjami zminimalizować ten negatywny skutek zwłaszcza, że nasze licea cieszą się dużym powodzeniem wśród uczniów i rodziców. Szkolnictwo zawodowe Jeśli chodzi o technika to podobnie jak w liceach wydłuży się o rok czas nauki. Dlatego z przyczyn lokalowych zmniejszy się ich dostępność. Innym problemem stanie się organizacja dwustopniowego systemu nauczania, która do dziś jest niejasna i budzi duże wątpliwości czy uczniowie i rodzice będą z niej chcieli korzystać. Pieniądze Nie jest tak jak mówi MEN, że reforma nie będzie kosztować. Jak widzicie Państwo same zmiany organizacyjne pochłoną kilka milionów złotych. Trudno oszacować koszty związane ze zmianą podstawy programowej, ponieważ jeszcze jej nie znamy. Z własnych środków pozostających w dyspozycji dzielnicy na pewno reformy nie zrobimy. A właśnie wysokość wsparcie finansowego, jaką otrzymamy wraz z jakością naszych decyzji przesądzi, o jakości zmian, jakie musimy dokonać.