O segregacji śmieci, ilości frakcji i opłat było już wiele artykułów. Od paru miesięcy trwa dyskusja, że uchwała Rady Warszawy jest niedopracowana. Ja powiedziałabym, że jest napisana na kolanie. Rozwiązania wybrane przez radnych, którzy przegłosowali uchwalę są rozwiązaniami nieprzystającymi do XXI wieku. W dobie, gdy informatycy potrafią pisać programy, które wynoszą na orbitę statki kosmiczne jest śmieszne, że w 2 milionowej stolicy dużego Państwa europejskiego, jakim jest Warszawa Prezydent Miasta nie znalazł fachowców do napisania programu, który w bardziej sprawiedliwy zróżnicowany sposób umożliwiałby naliczanie opłaty za śmieci. A może właśnie o to chodzi, aby uderzyć w najsłabszych, którzy nie potrafią się bronić. Najlepiej przerzucić koszty na mieszkańców. Emeryt prowadzący jednoosobowe gospodarstwo musi zapłacić tyle samo, co rodzina 10 osobowa. [middle1] A jak wygląda sytuacja przedsiębiorców, którzy wynajmują lokale od miasta w budynkach wielorodzinnych? Ich sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Opłaty naliczane są od m2 bez względu, jaką działalność prowadzą. I tak wystarczy podać tylko kilka naliczeń. Przedsiębiorca, który ma biuro o powierzchni 300m2 do tej pory płacił 65zł miesięcznie za śmieci teraz musi zapłacić 300x 1,35zł tj. 405zł miesięcznie. Szkoła tańca, która właściwie też nie produkuje śmieci dzierżawi dużą powierzchnię np. 600m2 też płaciła 65zł miesięcznie a teraz na nowych zasadach będzie płaciła 810zł miesięcznie wzrost kosztów jest 11 krotny. A sklep np. spożywczy czy restauracja, które mają taką samą powierzchnię jak biuro czy szkoła tańca, wytwarzające wielokrotnie więcej śmieci będą płacić tyle samo. Na koniec rodzynek. Kaplica prawosławna św. męczennika archanioła Grzegorza na Ochocie funkcjonuje razem z coraz bardziej znanym Muzeum Ikon i kilkoma organizacjami pozarządowymi i zajmuje w budynku mieszkalnym powierzchnie1360 m2. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta ma za śmiecie zapłacić 1836 zł. Dla ułatwienia dodam, że nigdy nie wytworzyła więcej niż dwa duże kontenery typu Bóbr śmieci. Jak łatwo obliczyć po nowych stawkach wyjdzie 918 zł za jeden kontener ( stawka jaką płacą inni przedsiębiorcy w budynkach wolnostojących to 54,17 zł). Jestem przekonana, że nie jest to rekord absurdu w naszym mieście, jaki nam urząd miasta zgotował. Zarządcy nieruchomości i urzędnicy w ZGN po prostu się śmieją z absurdu, ale różnym organizacjom i przedsiębiorcom nie jest do śmiechu.