Dworzec Zachodni to największy dworzec w Polsce, jeśli chodzi o ilość pociągów przejeżdżających przez niego. W ciągu jednej doby przejeżdża przez niego ponad tysiąc pociągów zarówno tych dalekobieżnych jak i podmiejskich. Właśnie został ogłoszony przetarg na kompleksową przebudowę tego miejsca, które dzisiaj wygląda delikatnie mówiąc okropnie. PKP zapowiada, że po przebudowie będzie to kolejowa wizytówka Warszawy. [middle1] Istniejący tunel pieszy zostanie poszerzony i wydłużony do peronu ósmego, stając się podziemnym dworcem. Wszystkie nowe perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania i zostaną skomunikowane z tunelem za pomocą schodów ruchomych i wind, przystosowanych do przewozu wózków i rowerów. Zostanie też wybudowany dodatkowy peron od strony Tunelowej. Całość przykryje hala peronowa. Przewidziano także realizację tunelu tramwajowego na poziomie -2. Na stacji, po wschodniej stronie, zostanie też wykonana kładka, która połączy perony z Ochotą i Wolą. Kompleksowo przebudowanych ma zostać około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. KP chce rozpocząć prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia w I połowie 2020 r. i planuje ich zakończenie na przełomie 2022 i 2023 r.