Reklama

Słowacki kontynuuje współpracę z Europą

Międzynarodowa współpraca VII LO im. Juliusza Słowackiego trwa. Znów udało się nam uzyskać fundusze europejskie z programu Erasmus+. Tym razem wyzwanie jest większe, gdyż jesteśmy koordynatorem projektu i współpracujemy ze szkołami z Cypru, Grecji, Słowacji i Włoch nad innowacją pedagogiczną łączącą naukę ze sztuką – „Raising STEAM In Education”. Tajemniczy akronim to nie tylko para, czyli więcej mocy w edukację, ale nauki przyrodnicze, technologia informacyjna, inżynieria i matematyka „przefiltrowane” przez sztukę.

W październiku 2017 r. gościliśmy uczestników projektu w Warszawie. Tematem przewodnim była chemia wokół nas. Eksperymentowaliśmy z barwnikami i uzyskaliśmy wspaniałe efekty malarskie oraz pirotechniczne. Obserwowaliśmy i prowokowaliśmy biochemiczne reakcje w roślinach. Połączyliśmy podziwianie wspaniałej polskiej jesieni z warsztatami w Lesie Kabackim, a uzyskane materiały posłużyły do stworzenia prac w stylu land art, które dotrwały do końca spotkania. Pokazaliśmy też naszym gościom zbiory Muzeum Narodowego, ale spojrzeliśmy na nie z nowatorskiej perspektywy, proponując zwiedzanie poprzez zmysły i poszukując związków z przedmiotami tworzącymi STEAM. Uczniowie dzielili się wrażeniami w codziennych podsumowaniach działań projektowych i wszyscy, mimo że pracowali w różnych grupach tematycznych, podkreślali wspaniałą chemię w relacjach przedstawionych nie tylko na dziełach w galeriach, lecz przede wszystkim tę, która zapanowała wśród uczestników projektu.

Na  Starym Mieście i Trakcie Królewskim rozegraliśmy gry miejskie, podczas których spojrzeliśmy na zabytki i małą architekturę przez pryzmat STEAM. Okazało się, że znane i wielokrotnie oglądane obiekty ciągle kryją jakieś tajemnice i można się na nich uczyć praktycznych zastosowań nauk ścisłych oraz odkryć style i rozwiązania wypracowane przez artystów różnych epok. Oczywiście skorzystaliśmy też z profesjonalnej oferty eksploracji wszystkich elementów STEAM w Centrum Nauki Kopernik. Akurat podczas spotkania w Warszawie wszedł na ekrany film w niezwykły sposób łączący  sztukę z technologią komputerową – „Twój Vincent”. Zainspirował nas do stworzenia animacji prezentującej artystów, którzy wykorzystują w swojej sztuce osiągnięcia nauki.

Już na wiosnę 2018 r. doszło do kolejnego spotkania projektowego, tym razem na Cyprze. Pięciodniowy program oscylował wokół matematyki i jej przejawów w życiu codziennym oraz wykorzystaniu w sztuce. Zawieźliśmy prezentację o Januszu Kapuście, artyście łączącym sztukę z odkryciami matematycznymi. Dzięki nagranemu przez naszych uczniów filmowi instruktażowemu nauczyliśmy partnerów składać niezwykłą, odkrytą przez niego bryłę – k-drona. Cypryjscy gospodarze też odkryli przed nami niezwykłości matematyki i dziedzictwa kulturowego – oszałamiające antyczne mozaiki na terenie wykopalisk w Curium. A więc już starożytni znali zasady STEAM – najwyższy czas stosować je we współczesnej szkole! W podróż stąd do starożytności wyruszyliśmy także w Pafos, gdzie zwiedzaliśmy wspaniale zachowany kompleks Grobowców Królów i podziwialiśmy skały, wśród których z morskiej piany zrodziła się bogini Afrodyta. Na słonecznej wyspie znaleźliśmy się całkiem blisko naszej kochanej gwiazdy, obserwując powierzchnię Słońca przez teleskop podczas zajęć w planetarium w Larnace. Byliśmy w antycznym amfiteatrze i średniowiecznym zamku, w turystycznym kurorcie Limassol i urokliwym miasteczku w górach Troodos.

W nowym roku szkolnym, w październiku 2018 r. czekało nas kolejne wyzwanie projektowe – Green Engineering. Do Turynu, do którego dotarliśmy przez Bergamo i Mediolan, zabraliśmy prezentacje z rodzimymi dokonaniami na tym polu, m. in. relację z tworzenia „Zielonej Ściany” przy naszej szkole na ul. Wawelskiej. Na miejscu gospodarze zorganizowali warsztaty z wydzielania DNA z bananów i kiwi. Okazało się, że pod fachowym kierunkiem włoskich nauczycieli nawet humaniści są w stanie tego dokonać. Musieliśmy też znaleźć wyjście z Escape Room, wykazując się wiedzą (zdobytą w polskiej szkole) na temat zdrowego odżywiania, która została następnie uzupełniona w trakcie wykładów przeprowadzonych specjalnie dla uczestników projektu przez pracowników naukowych Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu w Turynie. Kto by pomyślał, że codzienne smakołyki zawierają aż tyle cukru?! Dużo spacerowaliśmy z naszymi gospodarzami po mieście, podziwiając przykłady zastosowań zielonej inżynierii w budownictwie, np. wspaniały Forest House z drzewami i krzewami leśnymi rosnącymi na ścianach i dachu oraz wewnątrz budynku. Nie wiedzieliśmy, że będąc w Turynie przeniesiemy się do starożytnego Egiptu za sprawą wizyty w Muzeum Egipskim, gdzie podziwialiśmy zaskakujące rozwiązania technologiczne i urzekającą sztukę sprzed tysięcy lat.   

Czas płynął jednak nieubłaganie i po pełnym wrażeń pobycie w malowniczym Piemoncie trzeba było wracać do szkolnej rzeczywistości w Warszawie. Na szczęście przed nami jeszcze kolejny rok szkolny z projektem „Raising STEAM In Education” i już niebawem w jego ramach będziemy zgłębiać  w Grecji zastosowania robotyki i nowoczesnych technologii w edukacji i sztuce, a na Słowacji bioróżnorodność i piękno natury pod mikroskopem.

Małgorzata Malczyk

Zdjęcia: Grażyna Uchman, Weronika Bitowt i Aleksandra Suchołbiak

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do