seniorzy, trosce bezpieczeństwo naszych Seniorów - zdjęcie, fotografia
Dorota Patrycja Stegienka 05/03/2018 05:31

W dniu 2 marca o godz.11.00 w nowo powstałym Miejscu Aktywności Lokalnej przy ul. Grójeckiej 109 odbyła się Komisja Bezpieczeństwa i Samorządności w całości poświęcona bezpieczeństwu naszych ochockich Seniorów. Cieszy fakt, że pomimo bardzo mroźnego poranka na spotkanie przybyło ponad 50 Seniorów reprezentujących różne środowiska. Byli przedstawiciele Rady Seniorów, Uniwersytetu trzeciego Wieku,, Omega", klubów seniora, Stowarzyszenia Krokus, Stowarzyszenia WISE, PKPSu, Dziennego Domu Pobytu pod Skrzydłami, Związku Emerytów i Rencistów a także Mieszkańcy niezrzeszeni w żadnych organizacjach. Zależało nam by dotrzeć do jak największej liczby osób starszych z uwagi na fakt iż problem jest  poważny. Jak pokazują policyjne statystyki profilaktyki nigdy za wiele! Przestępcy wciąż doskonalą swoje metody. W ciągu zaledwie dwóch miesięcy tego roku ofiarami oszustów tracąc swoje oszczędności padło 9 osób a 20 sytuacji udaremniono. Te liczby pokazują jak duża to skala.

Posiedzenie zorganizowałam w porozumieniu z naszą ochocką Policją Warszawa III , Delegaturą Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz Dyrektorem 24 Oddziału Banku PKO BP. Byli obecni również z nami Z-ca Burmistrza Dzielnicy Ochota i jednocześnie członek Rady Seniorów Pan Krzysztof Kruk, Z-ca Burmistrza Dzielnicy Ochota Pan Grzegorz Wysocki oraz Radni.

W trosce o bezpieczeństwo głównie osób starszych powstał film edukacyjno-prewencyjny zrealizowany przez Fundację ProPublika we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu, który wspólnie obejrzeliśmy i dokładnie krok po kroku przeanalizowaliśmy. Materiał oparty był na bazie autentycznych rozmów przestępców z ofiarami. Obnażał działania oszustów, którzy wyłudzają pieniądze przedstawiając się za członków rodziny czy funkcjonariuszy Policji. Pokazywał schemat działania przestępców, metody których używają i słabości które wykorzystują. Niestety nabieracze wciąż doskonalą swoje techniki. Perfidnie i z premedytacją wyłudzają pieniądze, które często stanowią oszczędności całego życia.

Seniorzy z dużym zaciekawieniem obejrzeli przygotowaną dla nich projekcję. Ze zdumieniem zobaczyli jak grając na uczuciach, emocjach, empatii, ,,na czas" podczas rozmowy  oszuści wyciągają wiadomości, które potem wykorzystują podczas dalszej rozmowy. Przypomnieliśmy, że zasada ,, ograniczonego zaufania" do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Pokazaliśmy, że niespodziewane telefony nie muszą zakończyć się naszą finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać podstawowych zasad. Przestępcy podszywający się pod funkcjonariuszy podają wymyślone nazwiska, numery odznaki, stwarzają presję czasu, żeby Senior nie miał chwili do namysłu, nawet straszą sankcjami prawnymi za brak współpracy. Prawdziwa policja tak nie postępuje! Oszuści podają się za pracowników gazowni, inkasentów, pracowników OPSu. Udają fachowców, np. hydraulików przesłanych przez administrację domu.

Pamiętajmy, że wizyty takie są poprzedzone komunikatem na tablicy ogłoszeń. Dyrektor Banku opowiedział jak takie sytuacje wyglądają od strony pracowników obsługujących zdenerwowanych, chcących wypłacić swoje oszczędności klientów. Przypomniał, że pracownik zawsze dopytuje w dobrej wierze, analizuje na bieżąco operacje nietypowe dla danego rachunku, namawia do kontaktu z bliską osoba w celu weryfikacji prawdziwości prowadzonych wcześniej rozmów. To właśnie dzięki dobremu wyszkoleniu i czujności osób pracujących w bankach wielu sytuacjom udało się zapobiec. Apelowaliśmy by nie wpuszczać nieznanych nam osób.

Seniorzy bardzo chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami i korzystając z obecności specjalistów  zadawali nurtujące ich pytania. Przy  okazji przypomnieliśmy inne kwestie związane z bezpieczeństwem takie jak zasady ruchu drogowego, zaproszenia na różnego rodzaju pokazy, pochopne zmiany operatorów i podpisywanie nowych umów na usługi których tak naprawdę często nie potrzebujemy. Mieszkańcy mieli również doskonałą okazję porozmawiania z Radnymi i Burmistrzami.  Było to bardzo owocne i pouczające spotkanie. Seniorzy obiecali, że zdobytą wiedzą będą przekazywali dalej sąsiadom, znajomym i klubowiczom. Poprosili o kolejne spotkanie i zaproponowali tematy które są dla nich ważne. Podsumowując. Nie dajmy się oszukać! Omawiajmy nietypowe sytuacje, które nas spotykają z innymi członkami rodziny, a wszelkie podejrzane prośby o pożyczenie pieniędzy zgłaszajmy na Policję.

W razie zagrożenia lub ujawnienia przestępstwa jak najszybciej dzwońmy na numery 997 i 112.

 



Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez iochota.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"