p�r�a�w�o, Wstydliwy donos - zdjęcie, fotografia
Bogdan Żmijewski 14/07/2015 05:39

W związku z konfliktem między Zarządem dzielnicy Bemowo i Panią Prezydent, co za skutkowało nieudzieleniem Zarządowi przez Panią Prezydent pełnomocnictw niezbędnych do pełnienia swoich funkcji oraz w związku z zawiadomienie przez członków Zarządu prokuratury, że nie mogą wykonywać swoich funkcji postanowiłem się głębiej przyjrzeć przepisom w tym zakresie.

 

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym Prezydent m. st. Warszawy jest organem wykonawczym, a Rada Miasta jest organem uchwałodawczym, który wyznacza kierunki działania Prezydenta, głównie budżetem, ale i innymi uchwałami upoważniającymi Prezydenta do określonych działań.

Prezydent Warszawy wykonuje ustawowe zadania burmistrza miasta oraz jednocześnie starosty, bo Warszawa jest gminą na prawach powiatu.

Rada Miasta jest jednocześnie Radą miasta będącego gminą i Radą powiatu, bo miasto też jest powiatem.

Warszawa jest ponadto podzielona na dzielnice, w których są burmistrzowie dzielnic i zarządy dzielnic jako organy wykonawcze oraz rady dzielnic, które nie mają żadnego władztwa poza wyborem lub odwołaniem zarządu dzielnicy. Oni tylko opiniują.

Prezydent Warszawy wydaje różne decyzje administracyjne oraz czynności cywilne (np. zawiera umowy) będą w ustawowej kompetencji burmistrza oraz starosty.

Zgodnie z art. 39 ust 4 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy może powierzyć zarządowi jednostki pomocniczej (zarządowi dzielnicy) wszelkie kompetencje Prezydenta działającego jako burmistrza, ale jedynie w zakresie wydawania decyzji administracyjnych.

Rada miasta nie może przekazać zarządom dzielnic kompetencji prezydenta działającego jako starosta oraz nie może odebrać prezydentowi prawa do czynności cywilnych np. zawierania umów cywilnych dotyczących spraw majątkowych.

Natomiast prezydent może powierzyć swoje kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych upoważniając indywidualnie na piśmie urzędników miejskich, jak i dzielnicowych, o ile rada miasta przekaże określone zadania do wykonania dzielnicom.

Podobnie rzecz dotyczy pełnomocnictwa do czynności cywilno prawnych.

Piszę podobnie, bo są opinie prawne, z których wynika, że nie mogą to być pełnomocnictwa generalne, tylko indywidualne do danej czynności, szczególnie jeśli czynność wymaga aktu notarialnego np. w zakresie sprzedaży.

Odrębną kwestią jest, że w Warszawie nie ma takie zwyczaju, co budzi wątpliwości niektórych notariuszy i prawników. Pełnomocnictw generalnych Prezydent może udzielić jedynie Sekretarzowi i swoim zastępcom.

Rada miasta wykorzystała swoje kompetencje i podjęła uchwałę nr 1422/2008 w sprawie przekazania dzielnicom m. st. Warszawy do wykonywania niektórych zadań i kompetencji m. st. Warszawy.

Przekazując niektóre kompetencje Prezydenta m. st. Warszawy, Zarządom Dzielnic Rada Miasta tym samym odebrała Prezydentowi określone kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych.

Problem jednak polega na tym, że czytając powyższą uchwałę znajdziemy w niej zapisy o przekazaniu Zarządom dzielnic niektórych kompetencji Prezydenta dotyczących wydawania decyzji administracyjnych z zakresu jego działalności jako Starosty, co jest bezprawne.

Ponadto Rada Miasta odebrała Prezydentowi i przekazała Zarządom Dzielnic prerogatywy Prezydenta do czynności cywilno prawnych jako Starosty i jako Burmistrza do czego była nieuprawniona.

Rada Miasta miała jedynie prawo do przekazania Dzielnicom wykonywania zadań biurowo administracyjnych służących obsłudze czynności przygotowawczych do aktów cywilno prawnych z zakresu działania gminy oraz oczywiście dotyczących obsługi wydawania decyzji administracyjnych Prezydenta działającego jako Burmistrza lub obsługi wydawania decyzji przekazywanych uchwałą do kompetencji Zarządów Dzielnic.

Spory prawników budzi kwestia czy Rada Miasta mogła przekazać obsługę administracyjną zadań wykonywanych przez Starostę.

Skutkiem tej dyskusji jest istnienie w dzielnicach Delegatur Biur Miejskich, które są swoistą filią Urzędu Miasta niepodlegającą formalnie Burmistrzom. Delegatury te wykonują obsługę zadań Starosty i podlegają Prezydentowi.

Żeby trochę ratować sytuację bezprawia wywołaną błędną, bo po części nieuprawnioną uchwałą Rady Miasta o przekazaniu dzielnicom zadań i kompetencji Pani Prezydent udzieliła niektórych pełnomocnictw Burmistrzom dzielnicy do czynności, o których mowa w tej uchwale. Są to pełnomocnictwa do czynności cywilno prawnych, tyle że nie do wszystkich, o których mowa w tej uchwale.

Ponadto Pani Prezydent udzieliła upoważnień Burmistrzowi dzielnic do wydawania niektórych decyzji administracyjnych wydawanych przez Prezydenta jako Burmistrza Miasta i Starosty Miasta.

Zadziwia jednak to, że Prezydent upoważnił Burmistrzowi do niektórych spraw, do których Rada Miasta w uchwale upoważniła Zarządy Dzielnic.

Prezydent przekazał też takie swoje kompetencje Burmistrzom w zakresie których Rada Miasta nie przekazała zadań Dzielnicom do ich wykonania.

Obawiam się, że będą z tego powodu poważne kłopoty. Wywołał je konflikt z władzami Bemowa i skarga do prokuratury.

Bałagan pogłębia fakt, uchwała Rady Miasta przekazała do dzielnic kompetencje dotyczące wszelkich nieruchomości m. st. Warszawy na terenie danej dzielnicy, a mimo to w dzielnicach funkcjonują nie wiedzieć, czemu Delegatury Biura Gospodarki Nieruchomościami m. st. Warszawy, które zajmują się niektórymi ze spraw, które uchwała kompetencyjna powierzyła Dzielnicom – Burmistrzowi i Zarządom, a urzędnicy w tych delegaturach mają upoważnienia Prezydenta do tych czynności. Panuje zatem dwu władza.

Kolejnym zadziwieniem jest, że niektórzy urzędnicy mają upoważnienia Prezydenta z ubiegłych kadencji i nimi się posługują, bo ktoś uznał, że zmiana osoby Prezydenta na stanowisku organu nie niweczy upoważnień wydanych przez organ w osobie innego Prezydenta.

Powyższa analiza nie jest wyrazem poparcia dla władz Bemowa. Wręcz przeciwnie.

Władze te bowiem żądają od Prezydenta przekazania im pełnomocnictw, których on ustawowo nie może przekazać albo nie musi przekazywać, jeśli nie ma do nich zaufania.

Odrębną kwestią jest, że władze Bemowa żądają od Prezydenta przekazania wielu zadań i kompetencji, które zostały im przekazane uchwałą Rady Miasta o przekazaniu dzielnicom niektórych zadań i kompetencji.

To wszystko jest paradą absurdów, bo prawo sobie, a politycy sobie tj. tak jak im wygodnie. Bałagan wynika w istocie z absurdalnego ustroju miasta.

Jedynego takiego w Polsce. Niesprawnego, niestabilnego, upolitycznionego. To nie samorząd, tylko oddzielne księstwa.

Na koniec informuję, że w obrocie prawnym istnieje jeszcze jedna uchwała kompetencyjna, którą podjęła w części bezprawnie Rada Miasta st. Warszawy za kadencji Prezydenta Kaczyńskiego, której nikt dotychczas nie odwołała. Jak jest z jej wykonywaniem tego nie wiem.

Ale myślę, że jak za to wszystko weźmie się Bemowo i prokuratura to może być gorąco.

PS.

Niniejszym donoszę, aczkolwiek się wstydzę za samorząd.

Reklama

Wstydliwy donos komentarze opinie

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez iochota.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG Media Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"