Czystość w dzielnicy, na osiedlach, w budynkach i terenach wokół nich to tematy , które dotyczą każdego z nas. Jak to widzą mieszkańcy? Pomocne będą badania jakości życia na Ochocie „Ocena jakości życia w dzielnicy Ochota”, które zostały przeprowadzone przez firmę ABR SESTA Market Research & Consulting (badanie zrealizowano techniką CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing) na reprezentatywnej ze względu na wiek i płeć grupie dorosłych mieszkańców dzielnicy Ochota. Przypomnijmy – ogólnie respondenci wysoko ocenili jakość życia w dzielnicy, aż dziewięć na dziesięć osób ocenia ją dobrze. Tak uznało 93 % respondentów. [middle1] Czystość to sfera, zdaniem mieszkańców, do poprawy. Czystość w dzielnicy jako mocną stronę wskazało 16 % respondentów. Dla porównania komunikację publiczną na Ochocie jako mocną stronę wskazało 47 % badanych. Różnica jest, więc, wyraźna. Na kwestie związane z czystością częściej zwracały uwagę osoby w wieku 55 – 64 lata (29 %) niż te poniżej 34 roku życia (11 %). W przypadku szczegółowego pytania o utrzymanie czystości wyniki wskazują, że większość badanych jest zadowolona z czystości w dzielnicy. Zdecydowanie dobrze utrzymanie czystości ocenia 13 % respondentów, raczej dobrze – 62 %, ani dobrze, ani źle – 17 %, raczej źle – 7 %, trudno powiedzieć – 2 % badanych. Czyli w sumie 75 % respondentów pozytywnie ocenia utrzymanie czystości w dzielnicy. Duża część terenów oraz budynki miejskie (100% własności miasta) na Ochocie są zarządzane przez Zakład Gospodarowania Nieruchomości Ochota. - Jak to jest z utrzymaniem czystości, ze sprzątaniem w zasobie podległym ZGN Ochota? – Różnie, ale są szanse, że będzie lepiej. Budynki i tereny są sprzątane w imieniu ZGN Ochota przez Spółkę Gminna Gospodarka Komunalna Ochota (GGKO). Dlaczego tak się dzieje? – W tym miejscu trochę odniesień historycznych. Spółka GGKO powstała jako pierwsza tego typu spółka w Warszawie w 1992 r. Zarządzała miejskim zasobem mieszkaniowym na Ochocie. Na mocy Uchwały Rady Warszawy z 2004 r. od 1 stycznia 2005 r. rozpoczął swoją działalność ZGN Ochota. Wtedy, właśnie zaczęły funkcjonować ZGN-y w większości warszawskich dzielnic. Umowa między innymi na sprzątanie budynków miejskich i terenów wokół nich została, niejako, „odziedziczona” przez ochocki ZGN i tak to trwa do dzisiaj. Co zrobić, żeby jakość usług była lepsza? Musimy więcej płacić za usługi i jednocześnie więcej wymagać. Przez ostatnie lata wynagrodzenia osób sprzątających nasze budynki i tereny praktycznie pozostały bez zmian. Trudno wymagać od firm, żeby rzetelnie wykonywały swoje obowiązki otrzymując wynagrodzenie poniżej kosztów. Podpisaliśmy nowy aneks do umowy zwiększający poziom wynagrodzenia a jednocześnie zawarliśmy kary umowne za niewykonywanie w sposób należyty obowiązków. Obecnie poziom czystości w naszych budynkach znacznie odbiega od innych budynków zarówno wspólnotowych czy spółdzielczych. Chcemy ten stan radykalnie zmienić. - Powiedziała w rozmowie ze mną pani Burmistrz Dorota Stegienka Już teraz są wywieszane w budynkach zakresy obowiązków odnośnie sprzątania z kontaktem, pod którym będzie można zgłaszać wszelkie uwagi, do czego zachęcamy. Pojawią się też tablice informacyjne w terenie dotyczące utrzymania zieleni. Ogólnie, celem podejmowanych działań jest podwyższenie jakości usług na rzecz mieszkańców. W zakresie obowiązków wynikających z umowy są następujące czynności w budynkach: - zamiatanie klatek schodowych (codziennie) - mycie klatek schodowych (raz w tygodniu) - zamiatanie strychów pralni, korytarzy piwnicznych, mycie balustrad i poręczy (raz w miesiącu od 25 do 30 każdego miesiąca) - mycie lamperii (marzec, listopad) - mycie okien i drzwi klatki schodowej (marzec, czerwiec, wrzesień, grudzień) - mycie okien pralni, suszarni i pomieszczeń piwnicznych (marzec, październik) - mycie kaloryferów (luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik, grudzień) - czyszczenie wycieraczek metalowych (25 – 30 każdego miesiąca) - mycie posadzek w wiatrołapach, przedsionkach, na parterze w budynku (dwa razy w tygodniu) Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości w budynku należy zgłaszać na adres mailowy czystosc@zgnochota.waw.pl lub telefonicznie pod numer 535 000 679 Odnośnie utrzymania czystości na terenach miejskich wygląda to następująco: - sprzątanie terenów utwardzonych i zielonych (zamiatanie, zbieranie papierów, butelek, opróżnianie koszy) – 5 razy w tygodniu od poniedziałku do piątku - czyszczenie krawężników oraz wiosenne grabienie trawników – raz w roku do 30 kwietnia - jesienne grabienie trawników – raz w roku do 30 listopada - wygrabianie żywopłotów – 2 razy do roku (do 30 kwietnia i 30 września) - palenie skupin krzewów żywopłotów – trzy razy do roku (maj, lipiec, wrzesień) - przykrywanie, okrywanie, okopywanie róż i roślin bylinowych – raz w roku - renowacja zdegradowanych terenów – wg potrzeb - koszenie trawników – 6 razy w roku - cięcie żywopłotów – 3 razy w roku - cięcie krzewów – 1 w roku Czytaj również: Zobacz także: Wichura na Ochocie Zobacz także: Renowacja prezbiterium w kościele p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny Zobacz także: Aerobik na Ochocie - zapraszamy! Zobacz także: Będzie więcej koszy na śmieci Zobacz także: Dużo sportu na Ochocie Zobacz także: Wsparcie dla klubów piłkarskich we Włochach Zobacz także: Uwaga przedsiębiorcy! Można wynająć teren na kawiarnię w Parku Zachodnim!