Reklama

Czystość w budynkach - będzie większa płaca za lepszą pracę

21/02/2022 03:31

Czystość w dzielnicy, na osiedlach, w budynkach i terenach wokół nich to tematy , które dotyczą każdego z nas. Jak to widzą mieszkańcy? Pomocne będą  badania jakości życia na Ochocie  „Ocena jakości życia w dzielnicy Ochota”, które  zostały przeprowadzone przez firmę ABR SESTA Market Research & Consulting (badanie zrealizowano techniką CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing) na reprezentatywnej ze względu na wiek i płeć grupie dorosłych mieszkańców dzielnicy Ochota.  Przypomnijmy – ogólnie respondenci wysoko ocenili jakość życia w dzielnicy, aż dziewięć na dziesięć osób ocenia ją dobrze.  Tak uznało 93 % respondentów. 

Czystość to sfera, zdaniem mieszkańców, do poprawy.  Czystość w dzielnicy jako mocną stronę wskazało 16 % respondentów. Dla porównania komunikację publiczną na Ochocie jako mocną stronę wskazało 47 % badanych. Różnica jest, więc, wyraźna. Na kwestie związane z czystością częściej zwracały uwagę osoby w wieku 55 – 64 lata (29 %) niż te poniżej 34 roku życia (11 %).

W przypadku szczegółowego pytania o utrzymanie czystości wyniki wskazują, że większość badanych jest zadowolona z czystości w dzielnicy. Zdecydowanie dobrze utrzymanie czystości ocenia 13 % respondentów, raczej dobrze – 62 %, ani dobrze, ani źle – 17 %, raczej źle – 7 %, trudno powiedzieć  – 2 % badanych. Czyli w sumie 75 % respondentów pozytywnie ocenia utrzymanie czystości w dzielnicy.

Duża część terenów oraz budynki miejskie (100% własności miasta) na Ochocie są zarządzane przez Zakład Gospodarowania Nieruchomości Ochota. -  Jak to jest z utrzymaniem czystości, ze sprzątaniem w zasobie podległym ZGN Ochota? – Różnie, ale są szanse, że będzie lepiej.

Budynki i tereny są sprzątane w imieniu ZGN Ochota przez Spółkę Gminna Gospodarka Komunalna Ochota (GGKO). Dlaczego tak się dzieje? – W tym miejscu trochę odniesień historycznych. Spółka GGKO powstała jako pierwsza tego typu spółka w Warszawie w 1992 r. Zarządzała miejskim zasobem mieszkaniowym na Ochocie. Na mocy Uchwały Rady Warszawy z 2004 r.  od 1 stycznia 2005 r. rozpoczął swoją działalność ZGN Ochota. Wtedy, właśnie zaczęły funkcjonować ZGN-y w większości warszawskich dzielnic. Umowa między innymi na sprzątanie budynków miejskich i terenów wokół nich została, niejako, „odziedziczona” przez ochocki ZGN i tak to trwa do dzisiaj.

Co zrobić, żeby jakość usług była lepsza?

Musimy więcej płacić za usługi i jednocześnie więcej wymagać. Przez ostatnie lata wynagrodzenia osób sprzątających nasze budynki i tereny praktycznie pozostały bez zmian. Trudno wymagać od firm, żeby rzetelnie wykonywały swoje obowiązki otrzymując wynagrodzenie poniżej kosztów. Podpisaliśmy nowy aneks do umowy zwiększający poziom wynagrodzenia a jednocześnie zawarliśmy kary umowne za niewykonywanie w sposób należyty obowiązków. Obecnie poziom czystości w naszych budynkach znacznie odbiega od innych budynków zarówno wspólnotowych czy spółdzielczych. Chcemy ten stan radykalnie zmienić. - Powiedziała w rozmowie ze mną pani Burmistrz Dorota Stegienka

Już teraz są wywieszane w budynkach zakresy obowiązków odnośnie sprzątania z kontaktem, pod którym będzie można zgłaszać wszelkie uwagi, do czego zachęcamy. Pojawią się też tablice informacyjne w terenie dotyczące utrzymania zieleni. Ogólnie, celem podejmowanych działań jest podwyższenie jakości usług na rzecz mieszkańców. 

W zakresie obowiązków wynikających z umowy są następujące czynności w budynkach: 
- zamiatanie klatek schodowych (codziennie)
- mycie klatek schodowych (raz w tygodniu)
- zamiatanie strychów pralni, korytarzy piwnicznych, mycie balustrad i poręczy (raz w miesiącu od 25 do 30 każdego miesiąca)
- mycie lamperii (marzec, listopad)
- mycie okien i drzwi klatki schodowej (marzec, czerwiec, wrzesień, grudzień)
- mycie okien pralni, suszarni i pomieszczeń piwnicznych (marzec, październik)
- mycie kaloryferów (luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik, grudzień)
- czyszczenie wycieraczek metalowych (25 – 30 każdego miesiąca)
- mycie posadzek w wiatrołapach, przedsionkach, na parterze w budynku (dwa razy w tygodniu) 

Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości w budynku należy  zgłaszać na adres mailowy czystosc@zgnochota.waw.pl lub telefonicznie pod numer 535 000 679 

Odnośnie utrzymania czystości na terenach miejskich wygląda to następująco:
- sprzątanie terenów utwardzonych i zielonych (zamiatanie, zbieranie papierów, butelek, opróżnianie koszy) – 5 razy w tygodniu od poniedziałku do piątku
- czyszczenie krawężników oraz wiosenne grabienie trawników – raz w roku do 30 kwietnia
- jesienne grabienie trawników – raz w roku do 30 listopada
- wygrabianie żywopłotów – 2 razy do roku (do 30 kwietnia i 30 września)
- palenie skupin krzewów żywopłotów – trzy razy do roku (maj, lipiec, wrzesień)
- przykrywanie, okrywanie, okopywanie róż i roślin bylinowych – raz w roku
- renowacja zdegradowanych terenów – wg potrzeb
- koszenie trawników – 6 razy w roku
- cięcie żywopłotów – 3 razy w roku
- cięcie krzewów – 1 w roku

Czytaj również:

Zobacz także:







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do