Reklama

Dworzec Zachodni - perony i mury pną się do góry

Trwają prace budowalne na stacji Warszawa Zachodnia realizowane przez Budimex dla PKP PLK. Generalny wykonawca, w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 5.1–13 i POIiŚ 6.1–22) jest odpowiedzialny za przebudowę stacji oraz realizację komory podziemnej dla przyszłego przystanku tramwajowego pod dworcem kolejowym.

Prace trwają w mimo okresu zimowego. Na budowie pracuje obecnie 70 podwykonawców i dostawców, 500 osób i 150 jednostek sprzętu. Budimex przeprowadził już roboty obejmujące m.in. niezbędne rozbiórki istniejących budynków, demontaże oświetlenia oraz przełożenia kolizji instalacji podziemnych. Trwają obecnie prace związane z przebudową peronów i budową nowego przejścia na poziomie +1 nad peronami. Funkcjonuje tymczasowe dojście do peronu 8 linii obwodowej – przesunięta została także o 200 m pętla autobusów ZTM na ulicy Tunelowej.

W ramach kontraktu Budimex zajmie się kompleksową przebudową około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieci trakcyjnej. Powstaną także nowe perony, a zadaszona hala dworcowa zostanie zmodernizowana tak, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe warunki podróży - Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych na kolei ostatnich lat – mówi Artur Popko, Wiceprezes Budimeksu. Węzeł Warszawa Zachodnia wprowadza i wyprowadza cały ruch kolejowy od strony południowej i Zachodniej do stolicy a prace wykonujemy cały czas pod czynnym ruchem kolejowym – dodaje Artur Popko.

Generalny wykonawca przystąpił do prac przygotowawczych, w ramach których zajął się m.in. budową przejazdu technologicznego między peronami 2 i 7, wykonywaniem pali fundamentowych pod posadowienie kładki dla pieszych na peronie 2 i 7 oraz robotami związanymi z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu na ul. Tunelowej. W ostatnim czasie na budowie trwały także prace związane z przygotowaniem tymczasowego dojścia do peronu 8, budową: tymczasowej pętli autobusowej, murów dla ścian szczelinowych oraz demontaże związane z budową peronów.

Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce o średniej dobowej przepustowości wynoszącej około 1000 pociągów pasażerskich, aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, WKD oraz KM, a także towarowych. Z tej najpopularniejszej w naszym kraju stacji kolejowej, codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030. Trwająca modernizacja realizowana przez Budimex w ramach projektu pn. „Prace na linii średnicowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” oraz projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” to jedna z najbardziej strategicznych realizacji kolejowych w Polsce ostatnich lat.

Przebudowa węzła Dworzec Zachodni potrwa do 2023 roku. Nowy układ torowy i peronowy możliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Powstanie także bezpośrednie przejście dla pasażerów łączące linię średnicową z linią obwodową.

Budimex SA jest obecnie w pierwszej dwójce największych wykonawców kolejowych w Polsce. Generalny wykonawca realizuje takie inwestycje kolejowe jak: E30 Trzebinia – Krzeszowice, LK139 – Czechowice – Dziedzice, LK 7, przebudowę Węzła Kolejowego Gdynia Port i E59 Wronki.

Czytaj również:

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do