Dzieciaki mają siedzieć przed komputerem i uczestniczyć w lekcjach prowadzonych przez nauczycieli. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość. [middle1] Nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, w szczególności tych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwłaszcza platforma edukacyjna www.epodreczniki.pl), Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnej, a także emitowanych w pasmach edukacyjnych programów Telewizji Publicznej i Polskiego Radia. W przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu. Platforma www.epodreczniki.pl to narzędzie informatyczne, na którym są umieszczone bezpłatne materiały edukacyjne. Zachęcamy uczniów, rodziców i nauczycieli do odkrywania znajdujących się tam zasobów i ich szerokiego wykorzystywania. Wszystkie treści dostępne są przez przeglądarkę internetową i nie wymagają instalacji ani dodatkowego oprogramowania. Dodatkowo na platformie udostępniony jest moduł do śledzenia postępów w nauce dla zalogowanych użytkowników, czyli wszystkich uczniów i nauczycieli, którzy stworzą konto na platformie. Dyrektor szkoły lub placówki, który zdecyduje się na korzystanie z platformy może utworzyć na niej konta dla uczniów i nauczycieli. Przepisy pozwalają na przetwarzanie danych uczniów i nauczycieli szkoły lub placówki w celu utworzenia kont. Aby usprawnić korzystanie z platformy dyrektor wykorzysta do tego celu System Informacji Oświatowej. Dyrektor szkoły ma obowiązek ustalić w uzgodnieniu z nauczycielami, w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce. Tyle teoria. Praktyka z przyczyn oczywistych jest na razie różna i daleka od ideału. Na Ochocie jak w całej Polsce będzie z tą nauką masę problemów. - Od kilku dni intensywnie się szkolimy. Sądzę, że umiejętności nauczycieli nie będą tutaj największym problemem. Mamy wiele rodzin, które mają kłopoty w zorganizowaniu nauki dziecku w domu. Przecież sytuacja gdzie jest jeden komputer w domu, dwoje dzieci i rodzic pracujący zdalnie, nie jest wcale abstrakcyjna. Mamy również przykład z drugiej strony, kiedy to nauczyciel nie jest w stanie prowadzić zajęcia w domu z uwagi na warunki mieszkaniowe i techniczne. Musimy liczyć się również z przeciążeniem sieci zwłaszcza tam gdzie nie ma linii światłowodowych. Tych problemów jest wiele, ale w takich sytuacjach trzeba zrobić wszystko, co jest możliwe. - powiedziała nam pani Anna Kozyra dyrektor Szkoły Podstawowej nr 23 przy Reja. Pojawia się też problem sprawdzania prac uczniów. -Poprawienie 20. wypracowań na ekranie na dłuższą metę nie jest możliwe. A przecież nie każdy ma drukarkę w domu - zwraca uwagę nauczyciel języka polskiego w jednej ze szkół. - Moich nauczycieli martwi poziom nauczania na odległość. Zastanawiamy się czy jeśli będzie w tym roku matura to jak uczniowie sobie poradzą. Na szczęście wszyscy uczą się w podobnych warunkach, dlatego sprostanie wymagań będzie wszędzie podobne - powiedziała nam dla odmiany pani dyrektor ochockiej Samochodówki Bożena Stawarz. Urząd dzielnicy zdaje sobie sprawę z trudności, ale tu również obowiązuje zasada, że więcej niż jest to możliwe zrobić się nie da. Będziemy relacjonować tą akcję na bieżąco. Prosimy również o uwagi od rodziców.