Nie było łatwo. Znaleźliśmy partnerów z Grecji, Hiszpanii, Niemiec i Włoch i napisaliśmy projekt „Climate Change and Art” w 2020 r. Pierwszy rok jego realizacji odbywał się zdalnie i obfitował w dramaty związane z pandemią i niepewność co do wykonalności zamierzonych zadań. Szkołom udało się zaprojektować propozycje logo projektu. Nasi uczniowie opracowali piękne prezentacje z artystycznymi fotografiami i poezją w formie haiku ukazujące piękno polskiej wiosny i jesieni, którymi podzielili się z zagranicznymi partnerami. Grecy przysłali ciekawe propozycje bożonarodzeniowych potraw i ozdób świątecznych z materiałów „z odzysku”. Kiedy pojawiła się możliwość podróżowania, w marcu 2022 r. udaliśmy się do Aten. Niestety nie wszyscy – partner włoski zrezygnował z projektu, a szkoła z Hamburga mogła uczestniczyć w spotkaniu wyłącznie zdalnie. Mobilność w Grecji przebiegała pod hasłem „5Rs and Recycle Art , zgodnie z którym uczyliśmy się m. in. wyrabiać biżuterię oraz pionki i plansze szachowe z bardzo nietypowych surowców wtórnych, takich jak kapsułki po kawie czy korki od butelek. Po głosowaniu na logo, w którym zwyciężyła propozycja jednej z uczennic „Słowaka” uczestnicy wykonali jego wersję z przysłowiowych szmat, które zyskały drugie życie jako tkanina artystyczna! W trakcie warsztatów na terenie Aten i Pireusu dowiedzieliśmy się, że wykorzystanie dawnych ornamentów i materiałów budowlanych do wznoszenia nowych konstrukcji znane było już w czasach Bizancjum, a obecnie powstają start-upy, które odzyskują plastik z zanieczyszczających morza sieci rybackich i wytwarzają z niego meble ogrodowe. Pobyt w Atenach umożliwił nam oczywiście bliski kontakt z europejskim dziedzictwem kulturowym – podziwialiśmy z bliska Akropol, Stadion Olimpijski i starożytne artefakty w muzeach. Na wyciągnięcie ręki były też jelenie szlachetne w PN Góry Parnitha (1413 m n.p.m.). [middle1] Kolejne spotkanie miało miejsce w październiku 2022 r. w Hamburgu i dotyczyło wpływu zmian klimatu na życie w morzach i oceanach. Szkoły przygotowały prezentacje obrazujące problem w ich krajach, dzięki czemu powstały cenne materiały edukacyjne na temat Bałtyku, Morza Północnego, Atlantyku, Morza Śródziemnego, Morza Egejskiego i Morza Jońskiego. Działania artystyczne obejmowały przygotowanie pod okiem profesjonalnej choreografki flash moba, który miał zwrócić uwagę społeczeństwa na problem zanieczyszczenia mórz. Po zwiedzaniu HafenCity uczniowie wybrali lokalizację przed wspaniałym gmachem Elbphilharmonie i zgodnie z oczekiwaniami wzbudzili zaciekawienie przechodniów, co zostało uwiecznione na zdjęciach i video. Mobilność w Niemczech stworzyła okazję do podróży przez wszystkie strefy klimatyczne Ziemi. Na szczęście nie w wyniku katastrofalnych anomalii, lecz dzięki warsztatom w centrum naukowym Klimahaus w Bremerhaven, gdzie drobiazgowo odtworzono warunki pogodowe wzdłuż południka 8° 34' długości wschodniej. Odbyliśmy też spacery edukacyjne w dzielnicy Veddel i na terenie Międzynarodowej Wystawy Architektonicznej, gdzie wznosi się Algenhaus – dom pozyskujący energię z alg morskich. Pod koniec marca 2023 r. spotkaliśmy się po raz trzeci, w Hiszpanii. Do Guadalajary zabraliśmy prezentacje na temat wad i zalet kopalnych i odnawialnych źródeł energii oraz konsekwencji zmian klimatu odczuwalnych przez uczestników projektu w ich miejscach zamieszkania. Znów powstały unikalne materiały do wykorzystania w szkołach, które rozszerzają perspektywę spojrzenia na zmiany globalne poprzez indywidualne doświadczenie. W czasie pobytu w Hiszpanii odbyliśmy wycieczkę edukacyjną do centrum pszczelarstwa, gdzie poznaliśmy tradycje produkcji miodu z całej Europy oraz zwiedzaliśmy elektrownię produkującą energię z biomasy. Poznaliśmy europejskie dziedzictwo przyrodnicze podczas malowniczej, lecz męczącej wyprawy do źródeł Tagu, jak również sztukę i architekturę Kastylii-La Manchy w trakcie gier miejskich w Guadalajarze, Molina de Aragon i Madrycie. Jednak osią mobilności hiszpańskiej było przygotowanie i nagranie protest songu w obronie klimatu. Wspólnie wymyśliliśmy zwrotki i codziennie ćwiczyliśmy pod wprawnym uchem hiszpańskiego nauczyciela muzyki. Śpiewać każdy może, czego dowiodło nagranie w profesjonalnym studio. Towarzyszy mu klip i sfilmowany z drona tytuł „Protest!” ułożony z ciał uczestników projektu. W końcu kwietnia 2023 r. przyszedł czas na ostatnią mobilność, w „Słowackim”, pod hasłem „Going Green in a Big City”, czyli jak zielone może być wielkie miasto. Warszawska przyroda nie zawiodła: łany tulipanów na trawnikach, obsypane kwieciem magnolie i wiśnie, soczyście zielona trawa z żółtymi mleczami i białymi stokrotkami. Sceneria stanowiła inspirację do zdjęć podczas gier miejskich na Starówce i w Łazienkach oraz tworzenia haiku na temat teraźniejszości i przyszłości Ziemi. Dużym uznaniem cieszyła się gra w Galerii Polskiego Malarstwa XIX w. w Muzeum Narodowym, podczas której uczniowie dostrzegli, jak różnorodnie była prezentowana i wykorzystywana natura w sztuce. Na zjazd w Warszawie uczniowie przygotowali prezentacje na temat działań podejmowanych w ich miastach przez władze i mieszkańców, aby stały się one bardziej przyjazne dla klimatu. Przygotowali też materiały o lokalnych artystach walczących z katastrofą klimatyczną. Podczas profesjonalnego warsztatu z sitodruku z p. Anną Ludwicką każdy uczestnik stał się artystą i wykonał autorski projekt użytkowej torby, który podnosi świadomość konieczności walki o klimat. Na koniec spotkania nastąpiło uroczyste sadzenie „erasmusowych” roślin, odpowiadających regionom, z których przyjechali uczestnicy „Climate Change and Art . Tym samym szkolne patio wzbogaciło się o europejską bioróżnorodność. Małgorzata Malczyk, koordynatorka międzynarodowej współpracy w VII LO Czytaj również: Zobacz także: Kolejówka ma już 150 lat! Zobacz także: Imponujące zwycięstwo Dzików Zobacz także: Społeczna rzeźba dla ptaków Zobacz także: Nasi Ochoccy Olimpijczycy Zobacz także: Ochota rzeźbi w drewnie domek dla ptaków Zobacz także: Tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco Zobacz także: Zbiórka zniczy do Palmir Zobacz także: Nagrody ministra, prezydenta i burmistrza na Dzień Edukacji Zobacz także: Koncert operetkowy w ramach Dni Seniora Zobacz także: Sukcesy ochockich biegaczy Zobacz także: Zaręczony pogrążony czyli Wieczory z Teatrem Zobacz także: 9 Października -Bal Seniorów Zobacz także: Zieleniak ma problem z makulaturą Zobacz także: Zazieleniamy Ochotę