Od lat oczekujemy na budowę linii tramwajowej łączącej Wilanów, Mokotów, Ochotę i Wolę. Ta trasa będzie budowana odcinkami. Na Ochocie linia będzie przebiegać wzdłuż Pola Mokotowskiego ( w osi ulicy Rostafińskich), następnie przetnie Aleję Żwirki i Wigury i ulicą Banacha dojedzie do Grójeckiej. Stamtąd przebiegnie ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 skręcając do tunelu przy Parku Zachodnim, który przetnie pod ziemią skomplikowaną sieć kolejową i poprowadzi trasę na Wolę do ulicy Kasprzaka. Budowa trasy jest przewidziana na wiele lat. Jednak odcinek łączący zajezdnie przy Banacha z Wolą musi być zrealizowany do końca 2025 roku, ponieważ w tym czasie będzie realizowana budowa Dworca Zachodniego i tylko wtedy jest możliwa budowa tunelu pod torami. Właśnie, dlatego trwają intensywne prace projektowe tego odcinka. Na ostatniej Komisji Przestrzennej Tramwaje Warszawskie przedstawiły projekt budowy tego odcinka. ZOBACZ PROJEKTOWANĄ TRASĘ Skrzyżowanie z Grójecką Skrzyżowanie z Białobrzeską Skrzyżowanie ze Szczęśliwicką Na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920r. zostanie wybudowana nowa jezdnia po północnej stronie i i dzięki temu w pasie dzielącym uzyska się miejsce pod nowo projektowane torowisko. Układ zasadniczy po przebudowie będzie miał 2 jezdnie po 2 pasy ruchu w każdą stronę z torowiskiem w pasie dzielącym. Szerokość pasów ruchu przyjęto 3m z wyjątkiem 3,25m m w pasach prawych ze względu na prowadzenie ruchu autobusów. Po stronie północnej na długości ul. Bitwy Warszawskiej 1920r. od parku Zachodniego do ul. Grójeckiej zaprojektowano ścieżkę rowerową szerokości 2,5m w oddaleniu min. 5m od krawędzi jezdni. Przystanki autobusowe z wyjątkiem otwartej zatoki przy skrzyżowaniu z Grójecką oraz z ul. Szczęśliwicką po południowej stronie nie będą posiadać zatok ze względu za brak dostępności terenu i różnice wysokościowe. Jezdnie wzdłuż peronów autobusowych przewidziano z betonu cementowego. Wzdłuż nowej jezdni zaprojektowano miejsca parkingowe w ilości 25 szt. oraz 3 miejsca dla osób niepełnosprawnych. Jednocześnie zostanie zlikwidowanych 97 miejsc postojowych w tym 2 dla niepełnosprawnych. Projekt, w co najmniej dwóch miejscach budzi wątpliwości. Projektanci dość swobodnie i bez refleksyjnie potraktowali potrzeby mieszkańców, jeśli chodzi o miejsca parkingowe. Strata blisko 100 miejsc w tym rejonie to katastrofa. - Oczywiście musimy liczyć się ze stratą pewnej ilości miejsc, ale projektanci powinni się nad tym jeszcze raz pochylić i zaproponować w tym zakresie jakieś lepsze rozwiązania. - Powiedziała w rozmowie z nami radna Barbara Laszckowska (Zawsze z Ochotą). [middle1] Jednak najbardziej kontrowersyjną sprawą jest fakt przebudowy ulicy Bitwy Warszawskiej po północnej stronie, czyli po tej, której praktycznie na całej długości znajdują się budynki mieszkalne. Po stronie południowej dla odmiany znajdują się instytucje takie jak były Instytut Leśnictwa, Biurowiec Żywca i tereny po byłej bazie MPT. - To jest niezrozumiałe. Dlaczego projektanci przybliżają jezdnię do budynków mieszkalnych zamiast oddalić ruch od nich budując nową jezdnię po południowej stronie - mówi Barbara Laszczkowska (Zawsze z Ochotą). Jedynym uzasadnieniem takiej koncepcji jest ochrona drzew, których jest po stronie południowej więcej. I tu należy zadać sobie pytanie. Co w tej konkretnej sytuacji należy wybrać? Interes okolicznych mieszkańców czy zachowanie drzew. Nie jest nam znana konkretna analiza wycinek i nasadzeń. Co prawda na planie inwestycji jest przeprowadzona inwentaryzacja, ale trudno zweryfikować szacunkowe dane, jakie przedstawiły podczas Komisji Tramwaje Warszawskie. - Zamierzamy oficjalnie wystąpić w tej sprawie do Tramwajów Warszawskich. Koncepcja rozbudowy północnej części ulicy jest niekorzystna dla mieszkańców. I takie liczne sygnały płyną do nas z ich strony. Rozsądniejszym rozwiązaniem jest rozbudowa części południowej. - Skomentowała sprawę burmistrz dzielnicy Ochota pani Dorota Stegienka. Podczas dyskusji na Komisji, głos zabrała mieszkanka tych okolic szeroko argumentując zmianę proponowanej koncepcji. To tylko jeden z wielu głosów w dyskusji nad tym projektem. Praktycznie wszystkie sygnały od mieszkańców są podobne. Nie uspokoi sytuacji stwierdzenie projektantów w opiniowanym dokumencie, że Budowa szybkiego tramwaju zwiększy atrakcyjność pobliskiej zabudowy mieszkaniowej z uwagi na możliwość szybkiego bezemisyjnego zbiorowego przemieszczania. Sprawa budowy trasy tramwajowej będzie przedmiotem wielu dyskusji i publikacji, ponieważ jest największą inwestycją drogową w naszej dzielnicy. Czytaj również: Zobacz także: Koncert Darii Zawiałow Zobacz także: Technikum Lotnicze z ul. Gładkiej wysoko w rankingu Zobacz także: Koncert kolęd na Placu Narutowicza - zapraszamy na retransmisję Zobacz także: Staszic po raz kolejny najlepszym liceum w Polsce Zobacz także: Jak się żyje na Ochocie? Zobacz także: Remonty w placówkach oświatowych Zobacz także: Krzyk rozpaczy