Reklama

XI Konferencja Naukowo-Techniczna ”Miasto i Transport”-2017 r.

18/05/2017 22:25

W dniu 18 maja 2017 r. odbyła się kolejna już 11 konferencja „Miasto i Transport” w gmachu Politechniki Warszawskiej . Organizatorzy konferencji: Politechnika Warszawska, Instytut Dróg i Mostów i Koło Naukowe Inżynierii Komunikacyjnej; Miasto Stołeczne Warszawa, Biuro Polityki Mobilności i Transportu; Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie; Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Oddział w Warszawie

Konferencje podzielono na 3 sesje a przed było uroczyste powitanie i wystąpienie oficjalnych gości jak Prezydent Miasta , jej zastępca Pani Kaznowska, rektora Politechniki Warszawskiej .
Wręczono 3 równorzędne nagrody dla ZDM, Koleje Mazowieckie i Biuro Zrównoważonej Mobilności.
Sesja 1 Jubileuszowa z okazji 25-lecia Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie .
 

SESJA 1. JUBILEUSZOWA Z OKAZJI 25-LECIA ZARZĄDU TRANSPORTU MIEJSKIEGO W WARSZAWIE

PRZEWODNICZĄCY: ANDRZEJ BRZEZIŃSKI (POLITECHNIKA WARSZAWSKA)

10:30 WARSZAWSKI TRANSPORT PUBLICZNY 25 LAT REWOLUCJI

WIESŁAW WITEK (ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W WARSZAWIE)

11:10 ITS KOSZTOWNY GADŻET CZY NIEZBĘDNE NARZĘDZIE

KATARZYNA STRZEGOWSKA (ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W WARSZAWIE)

11:25 TRANSPORT MIEJSKI W POLSCE ROLA I ZNACZENIE

MAREK BAUER (POLITECHNIKA KRAKOWSKA)

11:45 DYSKUSJA

12:00 PODSUMOWANIE SESJI RENATA KAZNOWSKA (Z-CA PREZYDENTA M.ST. WARSZAWY)

12:10 PRZERWA KAWOWA

SESJA 2. JUBILEUSZOWA Z OKAZJI 60-LECIA BIURA STUDIÓW I PROJEKTÓW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

PRZEWODNICZĄCY: STEFAN SARNA (SITK O. WARSZAWA)

12:40 PLANOWANIE SYSTEMU TRANSPORTOWEGO WARSZAWY: BADANIA, PROGNOZY, KONCEPCJE

WOJCIECH SUCHORZEWSKI (POLITECHNIKA WARSZAWSKA), BOHDAN SABELA (BPRW S.A)

 

13:00 AWANGARDA PROJEKTOWANIA ULIC I INŻYNIERII RUCHU MIEJSKIEGO. PRZYKŁADY PROJEKTÓW KONCEPCYJNYCH DLA WARSZAWY

MARIA NADROWSKA, MAREK ROSZKOWSKI, WANDA STRZAŁKOWSKA-MALASEK (BPRW S.A.) WOJCIECH WOJTYSIAK (SITK O. W-WA)

 

13:20 PANEL DYSKUSYJNY:

MODERATOR: STEFAN SARNA (SITK O. WARSZAWA)

 

14:00 PRZERWA OBIADOWA

 

SESJA 3. BEZPIECZEŃSTWO NIECHRONIONYCH UCZESTNIKÓW RUCHU

PRZEWODNICZĄCY: MIECZYSŁAW REKSNIS (BPMiT, M.ST. WARSZAWA)

 

15:00 WIZJA 0

ANNA ZIELIŃSKA (INSTYTUT TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO)

 

15:20 BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH NA PRZEJŚCIACH PRZEZ JEZDNIĘ

PIOTR OLSZEWSKI (POLITECHNIKA WARSZAWSKA)

 

15:40 BEZPIECZEŃSTWO ROWERZYSTÓW NA PRZEJAZDACH ROWEROWYCH

PAWEŁ WŁODAREK (POLITECHNIKA WARSZAWSKA)

 

16:00 PROGRAM POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA RUCHU W DZIELNICY TARGÓWEK

ANDRZEJ BRZEZIŃSKI, MAGDALENA REZWOW-MOSAKOWSKA, DOMINIKA SROKA (TRANSEKO)

 

16:20 OŚWIETLENIE PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH

JAN JAKIEL (ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH W WARSZAWIE)

 

16:40 DYSKUSJA

 

16:55 PODSUMOWANIE SESJI-

 

MICHAŁ DOMARADZKI (BPMiT, M.ST. WARSZAWA)

 

17:00 ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI

Byłem na tej konferencji po raz czwarty i pomimo już znanych prelegentów , mogłem znowu coś nowego usłyszeć i doświadczyć .
Widać w środowiskach naukowych wyraźny postęp i troskę o rozwój cywilizacji w miastach .
W panelu przestrzennym padło stwierdzenie ,że III Rzeczpospolita zniszczyła miejsce planowania i sprowadzono planowanie przestrzenne do wyniku potrzeb politycznych .
Błędy popełniono przez żywiołowe budowanie miasta , bez rozsądnego planowania.
W jednej z części wyjaśniano potrzebę we wdrażaniu Wizji”0”.
Polska myśli i projektuje ją od 2005 roku - Szwecja od 1997 r.
Mam obawy czy ta potrzebna dla społeczeństwa wizja nie skończy się jak wołanie Edwarda Gierka –„Pomożecie?”(społeczeństwo pomogło –ciągnąć każdy do siebie).
Założenia wspaniałe ,ale potrzebna wola polityczna wielu podmiotów a z tym w naszym społeczeństwie nie jest najlepiej .
Następną ciekawostką był wzrost potrąceń na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji w obszarze zabudowanym przy prędkości 50 km/h . Zastanawiano się jak temu zaradzić i było wiele pomysłów i między innymi ten aby montować światła w nawierzchni jezdni i w ten sposób powoduje się spadek prędkości u kierowców o 20%.
Dobre i to –zawsze jest to zmniejszenie niepotrzebnych tragedii.
Następnie przedstawiono badania w ruchu rowerowym i kolizyjność na przejazdach rowerowych .
Najwięcej procentowo jest właśnie wypadków rowerowych właśnie na takich przejazdach ,gdzie kierowcy zjeżdżający ze skrzyżowań nie miewają szans albo zatrzymać się w porę lub dojrzeć nadjeżdżający rower . Spełnia się moja teoria ,że bardziej bezpieczne są ulice dla rowerzysty niż nagle gdzieś tam wybudowany kawałek infrastruktury ,którego kierowca może nie zauważyć , a nie ma obowiązku uczyć się od nowa topografii rowerowej Warszawy.
Program konferencji był obszerny i trudno na bieżąco streścić , ale było bardzo wiele elementów godnych uwagi oraz słusznych i mądrych rozwiązań (co prawda niektórym ludziom parę mogło by się nie spodobać).
Szkoda tylko, że zbyt mało czasu zostawało w kolejnych sesjach na dyskusje po prezentacjach .
Na pewno wiele więcej rozwiązań mogło paść z sali i pomysłów do przemyślenia .
Jedną z osób która miała szanse z sali zadać pytanie( był pan Plewako) i zwrócił uwagę na potrzebę projektowania Dworców bardzo dużej szybkości (tak jak we Francji) i tras rowerowych przez dzielnice.
W następnej sesji kolejny gość chciał zwrócić uwagę na nieprawidłowość w statystykach udziału rowerzystów w wypadkach (był to pan Marek Utkin), zwrócił uwagę że w Polsce udział roweru wzrasta z roku na rok ,ale nie jest aż tak duży jak w Holandii gdzie jest niewiele mniej wypadków niż w Polsce ,ale za to tam jest dużo więcej rowerzystów na drogach(więc skoro prawie dziesięć razy więcej jest to i wypadków powinno być tyle samo –a jest mniej) .
Więcej nie było czasu wysłuchać dyskusji , konferencja i tak zakończyła się z lekkim opóźnieniem .
Dzień urlopu z pracy nie był stracony , wiele się dowiedziałem , wiele informacji na przyszłą politykę mobilności i jej kierunek oraz perspektywy na przyszłość .
Warto było i za to dziękuję organizatorom , że zorganizowali wymianę poglądów różnych środowisk naukowych .
Należy jeszcze podziękować za wystawę pod gmachem głównym związaną z 25 leciem ZTM i całym transportem ,gdzie można było poznać historię i dokonania oraz plany na przyszłość . 

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do