Likwidacja bazaru Banacha od lat była oprotestowywana przez mieszkańców naszej dzielnicy, radnych, kupców i media lokalne. Budowa budynku na Bazarze Banacha była działaniem wbrew interesowi społecznemu. Zdajemy sobie sprawę, że pana działania maja charakter prawny a nie społeczny, ale czy zdaje sobie pan sprawę, że ta decyzja ma również taki wymiar? [middle1] Zanim zostałem wojewodą mazowieckim, jako senator zajmowałem się sprawą bazaru przy ul. Banacha i wspierałem postulaty mieszkańców. Obecnie, jako wojewoda mam ściśle określone zadania. Moją rolą jest weryfikacja, czy podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego decyzje są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Oczywiście zgadzam się też, że decyzja w tym zakresie ma także wymiar społeczny, ponieważ każda inwestycja wpływa na codzienne życie mieszkańców. Wpływa na tkankę miasta i oddziałuje na wiele aspektów, w tym społecznych. Samorząd z pewnością powinien uwzględniać te kwestie. Należy zaznaczyć, że samorząd, jako inwestor jest kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji inwestycji, natomiast wojewoda sprawdza, czy jest to zgodne z prawem. W tym przypadku decyzja byłaby sprzeczna z planem zagospodarowania przestrzennego, choć akurat nie w kontekście lokalizacji bazaru. Jak wynika z doniesień decyzja o pozwoleniu na budowę wydana przez prezydenta Warszawy była rażąco niezgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania w zakresie miejsc parkingowych dla samochodów. Czy były jeszcze inne przyczyny? Przyczyną stwierdzenia nieważności jest niezgodność decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z obowiązującym na obszarze inwestycji miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 23 lutego 2012 r. - w zakresie wymaganej minimalnej liczby miejsc postojowych. Dla budynku mieszkaniowego wielorodzinnego w tym miejscu przewiduje się zapewnienie 1 miejsca parkingowego na mieszkanie. Z racji tego, iż założono wybudowanie 195 mieszkań to liczba miejsc parkingowych dla nich przypadająca powinna wynosić dokładnie tyle samo, czyli 195. Z projektu budowlanego wynika jednak, że na 195 mieszkań przewidziano 59 miejsc postojowych. Pozostałe miejsca parkingowe, w liczbie 36, zostały zaprojektowane z uwagi na prowadzenie na terenie inwestycji działalności usługowo - handlowej. Obecnie liczba miejsc parkingowych ma ogromne znaczenie dla codziennego komfortu życia, jest to szczególnie istotne w centrum miasta. Zastosowane rozwiązanie jest niekorzystne dla mieszkańców. Przecież inwestycje tworzone są właśnie dla nich. Należy podkreślić, że uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pozbawia jakiejkolwiek mocy obowiązującej wydanej wcześniej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy (a na nią powoływało się miasto stołeczne), w przypadku, gdy jej ustalenia nie są takie same jak ustalenia planu. Czy często Wojewoda podejmuje takie decyzje? Wszak jest to działanie mogące narazić urząd wojewody na przegraną w sądzie i obarczeniem Pana odpowiedzialnością formalną za wydanie takiej decyzji. Czy decyzja jest zaskarżalna i czy ma pan przekonanie, że ta się obroni w sądzie? W tym przypadku przysługuje prawo odwołania do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego za pośrednictwem wojewody mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Czytaj również: Zobacz także: Budowa TBS na Banacha - pozwolenie na budowę unieważnione przez Wojewodę Zobacz także: TBS na Banacha - jazda lewą stroną jezdni po spożyciu Zobacz także: Czy niewygodnie pytania pozostaną bez odpowiedzi?