Biblioteka szkolna (wbrew stereotypowemu myśleniu) nie jest już cichym, sennym miejscem wypełnionym książkami, a rola nauczyciela bibliotekarza nie ogranicza się do podawania książek i odkładania ich na półkę. Współczesny bibliotekarz inspiruje, animuje, edukuje, kreuje; w pełni stara się wykorzystać możliwości lokalowe. Biblioteka jest więc centrum kulturalnym szkoły, miejscem sprzyjającym rozwojowi twórczej aktywności młodzieży. [middle1] W grudniu 2019 roku czytelnia Zespołu Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego stała się małym szkolnym teatrem. A jak do tego doszło? Oddaję głos młodzieży: „Poczuliśmy potrzebę rozwijania zdolności artystycznych, zrobienia czegoś razem. Zainspirowały nas lekcje języka polskiego, podczas których odgrywaliśmy różne scenki. Chcieliśmy stworzyć szkolną grupę teatralną i wystawić krótkie przedstawienie. Pomyśleliśmy, że czytelnia to idealne miejsce: oddzielne pomieszczenie na dwóch poziomach (podwyższenie jako mała scena), ze schodami i dwojgiem drzwi. Ale skąd wziąć pieniądze na kostiumy, dekoracje? Pani Ewa Kucharczak, nauczycielka bibliotekarka, podpowiedziała nam, że moglibyśmy pójść za przykładem naszych starszych koleżanek, które w minionym roku szkolnym skorzystały z dotacji miasta stołecznego Warszawa w ramach programu Aktywna Warszawska Młodzież. Pod kierunkiem pani zaplanowaliśmy działania i wypełniliśmy wniosek grantowy. Swój projekt nazwaliśmy - Teatr Kwiatka prezentuje . Nie mając wielkich nadziei, zaczęliśmy przygotowania. Zebraliśmy zespół (czterech chłopaków z 1AR i dwie dziewczyny z 1TP i 2AE ) i przydzieliliśmy role oraz zadania dla obsługi technicznej. Ponieważ zbliżały się święta Bożego Narodzenia, zdecydowaliśmy się na scenariusz dotyczący tej tematyki. Pani bibliotekarka na podstawie krótkiego tekstu A. Piekarzewskiego „Opowieść przedwigilijna” opracowała naszą „Opowieść przedświąteczną”, włączając wiersze księdza Twardowskiego i dostosowując spektakl do naszych odbiorców. W pierwszym tygodniu grudnia nadeszła radosna wiadomość: mamy dofinansowanie na realizację projektu! Wtedy, równolegle z przygotowaniami do występów na scenie, kupowaliśmy zaplanowane przedmioty, sprzęt i artykuły papiernicze. Tempo było ogromne. Datę premiery wyznaczyliśmy na 19 grudnia. W tygodniu przed występem codziennie spotykaliśmy się na próbach przedstawienia. Ćwiczyliśmy tekst i ruch sceniczny. Następnie wypożyczyliśmy kostiumy, przygotowaliśmy dekoracje i rekwizyty, a 19 grudnia w bibliotece szkolnej odbył się nasz debiut aktorski w premierowej „Opowieści przedświątecznej”. Wystąpiliśmy dla dwóch klas pierwszych, zaś 20 grudnia jeszcze trzy razy: przed gronem pedagogicznym i dwiema klasami czwartymi. Sposobność obejrzenia naszego występu mieli również rodzice uczniów klas pierwszych, dla których 20 stycznia przed zebraniem zagraliśmy po raz ostatni (już w „Opowieści świątecznej”). Realizacja projektu dostarczyła nam wiele radości i satysfakcji, przełamała nieśmiałość i tremę. Nauczyliśmy się współpracy, odpowiedzialności za przyjęte zadania, planowania pracy, otwartości i kompromisu. Przekonaliśmy się, że warto podejmować inicjatywy, robić coś wspólnie”. Czy pasja teatralna przetrwa? Wkrótce się okaże. Ale pewne jest to, że warto działać, warto podejmować ryzyko, realizować wspólne projekty, a otwartość na różne uczniowskie aktywności powoduje, że biblioteka staje się miejscem tetniącym życiem i kipiącym twórczą energią. Sprzęt i przedmioty, które zostały zakupione za przyznaną dotację, nie były wykorzystane jednorazowo, ale posłużą do następnych spektakli i wystąpień szkolnych. Grupa uczniów z kl. 1AR Technikum nr 10: Szymon Wendołowski, Sebastian Borowski i Kuba Konior