Pan Łukasz Puchalski Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich ZAPYTANIE [middle1] W odpowiedzi na pismo z dnia 17 grudnia 2018 roku skierowane do Pana Konrada Grodzkiego za pośrednictwem platformy epuap (sygnatura ZDM-DKS.5243.2.2018.MPI) (2MPI), podpisane przez Pana Wojciecha Partyka, poprosimy o udzielenie kolejnych wyjaśnień dotyczących planowanego zwężenia ulicy Grójeckiej. W piśmie tym powołujecie się Państwo na analizy ruchu oparte na Warszawskim Modelu Ruchu wskazując, iż natężenie ruchu na skrzyżowaniach z ul. Daleką oraz w okolicy ul. Wawelskiej/ Kopińskiej wynosi od 650 do 1350 pojazdów na godzinę szczytu. Wyższa wartość tj.1350 pojazdów na godzinę szczytu jest wartością przybliżoną do wyników badań przeprowadzonych w 2017 roku w punkcie nr 3317 (ul. Żwirki i Wigury). Wyniki przedstawione przy ulicy Żwirki i Wigury oscylują w okolicy 1500- 1800 aut na godzinę. Ul Żwirki i Wigury składa się z dwóch dwupasmowych jezdni. Ulica ta w godzinach szczytu jest ulicą permanentnie zakorkowaną. W związku z powyższym, w jaki sposób ZDM planuje uniknąć takiego zakorkowania ulicy Grójeckiej jakie ma w tym momencie miejsce przy ul. Żwirki i Wigury zważywszy, że natężenie ruchu na obu ulicach jest podobne? Czy planowane modele będą przewidywały sytuacje zablokowanego ruchu poprzecznego w stosunku do ulicy Grójeckiej? W szczególności dotyczy to sytuacji, w której zablokowane są skrzyżowania z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 roku oraz ulicą Wawelską. Z obserwacji ruchu, wynika że w przypadku zdarzeń po zachodniej stronie ulicy Grójeckiej, w szczególności w okolicach Ronda Zesłańców Syberyjskich, al. Prymasa Tysiąclecia a nawet w okolicach trasy S8 za węzłem Powązkowska, ruch na Ochocie jest sparaliżowany, w tym również ruch na ulicy Grójeckiej. W styczniu 2019 roku takie sytuacje zdarzyły się dzień po dniu (poniedziałek 14 stycznia i we wtorek 15 stycznia - w obu przypadkach jezdnia ul Grójeckiej była zablokowana na wszystkich trzech pasach ponad 3 godziny). W jaki sposób ZDM planuje uniknąć sytuacji paraliżu ulicy Grójeckiej po zwężeniu jezdni w takich przypadkach? Powyższe pytanie łączy się z planowaną budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Przebudowie ulegnie skrzyżowanie ulicy Grójeckiej z Bitwy Warszawskiej oraz Banacha. Przedsmak utrudnień związanych z inwestycją przy skrzyżowaniu Banacha/Bitwy mieliśmy w trakcie robót budowlanych polegających na instalacji sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów. Wtedy, sygnalizacja świetlna przy skrzyżowaniu ul Grójeckiej z Bitwy Warszawskiej/Banacha była bardzo często wyłączana, doprowadzało to do paraliżu ulicy Grójeckiej na odcinku Banacha - Wawelska. Czy ZDM przy planowanym zwężeniu ulicy Grójeckiej bierze pod uwagę przebudowę skrzyżowania Banacha/Bitwy w związku z budową linii tramwajowej? W uzupełnieniu na powyższe pytanie - roboty budowlane polegające na budowie sygnalizacji świetlej na skrzyżowaniu Grójeckiej z Bitwy/Banacha i namalowaniu linii dla rowerzystów kosztowały ok 700.000 zł (z informacji o wygranych przetargach). Czy i w jaki sposób wybudowana w 2018 roku infrastruktura zostanie zachowana podczas inwestycji Tramwajów Warszawskich? Ochota pełni rolę dzielnicy tranzytowej, przez którą przeprowadzony jest ruch wschód/zachód. W piśmie z dnia 18 grudnia 2018 roku ZDM przytacza Ulica ta pierwotnie stanowiła trakt prowadzący z Warszawy w kierunku Katowic i Krakowa .Po otwarciu trasy S8 przez Ochotę przechodzi ruch ze wschodu na zachód (obrazowo - Marynarska/ Żwirki i Wigury/Banacha/Bitwy Warszawskiej/ Al. Prymasa Tysiąclecia oraz Trasa Łazienkowska/Wawelska/Al Jerozolimskie). Widać to wyraźnie przy sąsiadujących do ul. Grójeckiej mniejszych, rzeczywiście lokalnych ulicach takich jak Pruszkowska, Racławicka czy Pawińskiego. Od wspomnianej roli traktu wyprowadzającego ruch z Warszawy w kierunku południowym minęło parę lat. W tej chwili ulicą Grójecką kierują się osoby, których głównym celem jest ominięcie zakorkowanych Alej Jerozolimskich na odcinku Pl. Zawiszy - Rondo Zesłańców Syberyjskich. Czy ZDM jest świadomy roli w jakiej występuje dzielnica Ochota? Czy fakt zwężenia jedynej, równoległej do Alej Jerozolimskich ulicy Grójeckiej nie wpłynie negatywnie na ruch w każdej części Ochoty? Czy planowane badania ruchu będą przewidywały sytuacje kryzysowe jakie mają notorycznie miejsce w ciągu Bitwy Warszawskiej/Rondo Zesłańców Syberyjskich/ Al Prymasa Tysiąclecia? Przebudowie, mającej na celu poprawienie bezpieczeństwa, ma ulec skrzyżowanie ulicy Grójeckiej z ulicą Kopińską. Pojawiają się informacje o wydzielonych pasach do skrętu w lewo. Czy w związku z przebudową/zwężeniem ulicy Grójeckiej jedynym pasem dopuszczającym ruch na wprost będzie pas prawy, który będzie również przeznaczony do skrętu w prawo? Kiedy w końcu ZDM poinformuje Mieszkańców o zakładanej , drastycznej likwidacji miejsc parkingowych związanych z przebudową ulicy Grójeckiej? (zmiana parkowania z prostopadłego na równoległe). Występując w imieniu Mieszkańców naszej Dzielnicy zwracamy się z prośbą o udzielenie jak najbardziej szczegółowych odpowiedzi na wyżej zadane pytania . Takie informacje zwrotne pomogą nam rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące planowanych zmian przebudowy ulicy Grójeckiej. Z wyrazami szacunku Barbara Laszczkowska, Dorota Stegienka, Krzysztof Kruk, Cezary Król Trwa akcja zbierania podpisów pod petycją do prezydenta Warszawy. Można podpisywać ją w Internecie. Podpisz petycje tutaj Oczywiście podpisy są zbierane również tradycyjną metodą. Apelujemy do mieszkańców, aby drukować z nasze strony formularze i zbierać wśród znajomych i sąsiadów. Pobierz formularz do zbierania podpisów Zebrane podpisy należy przekazywać: pani Dorocie Stegience (tel. 795 533 505); Barbarze Laszczkowskiej (tel. 501016 132); Cezaremu Królowi ( tel. 602 619 238) oraz Grzegorzowi Wysockiemu (tel. 505 132 580). Nie dla zwężenia Grójeckiej!