Jak Pan ocenia minione 12 miesięcy na Lotnisku Chopina? Michał Marzec: Niewątpliwie był to najlepszy rok w dotychczasowej historii naszego portu. Po raz pierwszy udało się przekroczyć liczbę 10 milionów obsłużonych pasażerów i to przy znacznie zmniejszonej przepustowości lotniska. Dzięki temu wynikowi dołączyliśmy do grupy „dużych” portów lotniczych w Europie, a znaczenie i prestiż naszego lotniska rośnie. Naszym niewątpliwym sukcesem był także generalny remont dłuższej drogi startowej przeprowadzony w ciągu zaledwie pięciu miesięcy i zakończony przed planowanym terminem. Biorąc pod uwagę rekordowy ruch pasażerski obsługiwany w tym czasie na lotnisku, była to operacja wymagająca ogromnej logistycznej precyzji. Ale doskonale udało się ją zrealizować. Co czeka lotnisko w bieżącym roku? Spodziewamy się, że to będzie dla nas trudniejszy rok niż 2013. Zakładają to nasze długoterminowe prognozy ruchu lotniczego i powiązane z nimi prognozy finansowe. Nie będzie już Ryanaira, który w 2013 r. obsłużył na Lotnisku Chopina około miliona pasażerów. LOT, w związku z wdrażanym programem restrukturyzacji również zmniejsza swoje oferowanie, więc pasażerów na pewno będzie mniej. Ale liczymy, że od 2015 r. – po otwarciu remontowanej obecnie części terminala, liczba pasażerów ponownie się zwiększy. W roku 2014 obchodzimy także jubileusz 80-lecia istnienia lotniska na Okęciu. Będziemy chcieli wykorzystać tę okazję do promocji naszego portu i budowania jego wizerunku zarówno wśród Warszawiaków, jak również na świecie. Jak będą wyglądały obchody jubileuszu? Chcemy bardziej pokazać się w mieście i podkreślić nasze związki z Warszawą. Będą m.in. plenerowe wystawy, piknik dla mieszkańców, festiwal filmów i kilka innych atrakcji. O wszystkim będziemy na bieżąco informować. Tematem wiodącym wśród mieszkańców, jest możliwość uzyskania odszkodowania w związku z Obszarem Ograniczonego Użytkowania. Kogo to dotyczy i jakich konkretnie rekompensat mogą domagać się mieszkańcy. Te sprawę reguluje uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego z 2011 r. O świadczenia od zarządcy lotniska mogą się ubiegać mieszkańcy Obszaru Ograniczonego Użytkowania, którzy do 3 sierpnia 2013 r. złożyli u nas stosowny wniosek. Takie wnioski właśnie rozpatrujemy. Porty Lotnicze zostały zobowiązane do sfinansowania mieszkańcom poprawy izolacji akustycznej mieszkań, np. poprzez wymianę okien. Uchwała sejmiku daje mieszkańcom również prawo starania się o odszkodowania z tytułu utraty wartości nieruchomości oraz wnioskowania o wykup nieruchomości. Do tego jednak potrzebny jest wyrok sądu, który określi wysokość rekompensaty. Proszę jednak pamiętać, że termin składania pozwów do sądu w tych sprawach również upłynął 3 sierpnia. Nowe wnioski nie są już przyjmowane. Niektórzy z mieszkańców chcieliby od Państwa rekompensaty finansowej i dopłat do czynszu. Czy jest to możliwe? Nie, prawo nie przewiduje możliwości żądania od Portów Lotniczych dopłat do czynszu. Na jakim etapie jest realizacja wniosków złożonych przez mieszkańców obszaru? Zaczęliśmy pierwsze realizacje izolacji akustycznych, kolejne są w przygotowaniu. Przypomnę, że w sierpniu wpłynęło do nas blisko 7 tys. wniosków. Każdy musi być dokładnie przeanalizowany. Zajmuje to dużo czasu. Jak pan przyjął decyzję Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania o odstąpieniu od planów budowy bazy MPO z segregacją odpadów przy ul. Instalatorów? Cieszę się z tej decyzji. My wcześniej zgłaszaliśmy poważne zastrzeżenia co do planów tej inwestycji, która miałaby powstać niespełna dwa kilometry od progu jednej z dróg startowych i niemalże dokładnie w osi podejścia samolotów do lądowania. Dowóz i segregowanie śmieci w takim miejscu byłoby zagrożeniem dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Wiadomo, że gdzie są śmieci, tam są i ptaki, a ptaki krążące w korytarzu powietrznym dla samolotów zawsze stwarzają zagrożenie. Dziękuję za rozmowę. Dariusz Kałwajtys