Reklama

Tramwaj 9 wyraźnie przyśpieszy

Nawet o 10 minut może skrócić się podróż jedną z najbardziej popularnych linii tramwajowych w Warszawie. Pomogą w tym algorytmy i satelitarny system GPS.

Ogłoszono przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy na wiosnę tramwaj przejedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.

Jak działa satelitarna zielona fala?

System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów.

10 minut oszczędności dla pasażera dziewiątki

Wprowadzono to rozwiązanie już na 151 z ponad 255 skrzyżowań. Od końca ubiegłego roku tramwaje otrzymały priorytet na siedmiu skrzyżowaniach alei Krakowskiej. To właśnie po tej ulicy jeździ jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w Warszawie, czyli dziewiątka. Teraz przyszedł czas na przyśpieszenie dla tej linii na prawym brzegu Wisły. Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie. Zaplanowaliśmy, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie również objętych systemem zielonej fali. Dodatkowe prace, jakie trzeba wykonać, to drobne korekty kilku sygnalizacji świetlnych. Tramwaj 9 skróci swój przejazd między pętlami  o około 10 minut - dzięki zielonej fali we Włochach, na Ochocie i na Pradze-Południu.

Więcej szybszych linii tramwajowych

Dziewiątka to nie jedyna linia, która pojedzie lub już pojechała szybciej. Wyraźne oszczędności już widać na kilku liniach tramwajowych. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego - o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska

Zmiany oznaczają też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Udało się  odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się na przystankach częściej. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po włączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 proc. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędności w ciągu roku to około 70 tys. zł.

Dlaczego system GPS?

Jeszcze niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki, wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki montowane są tylko w rejonie skrzyżowania – o ile nie zostały zainstalowane wcześniej.

Terminy i koszty

Włączenie zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wykonawca będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.

Plany

Cały czas rozwijamy system priorytetów, który docelowo ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torowiskami i sygnalizacją świetlną. Na koniec roku 2021 planowane jest objęcie zieloną falą dla tramwajów minimum 75 proc. takich skrzyżowań. Prace trwają nad przyśpieszeniem tramwajów w północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUS-u. Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Czytaj również:

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do