Reklama

Tempo 30 - pozostaje osiodłać psa

08/12/2022 03:44

Kilka informacji podstawowych. Urzędnicy miejscy z Zarządu Dróg Miejskich i Ratusza. Postanowili wprowadzić na terenie naszego miasta Strefę 30, w której będzie obowiązywać ograniczenie prędkości poruszania się do 30 km/h. Strefa ta ma objąć 90% ulic.

Jak wynika z informacji przedstawionych podczas „konsultacji" celem jest:

- Poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych

- Skuteczne ograniczenie przekraczania dopuszczalnej prędkości oraz wsparcie w egzekwowaniu przepisów

- Zapobieganie wypadkom drogowym – również tym śmiertelnym

- Zwiększenie płynności ruchu drogowego

- Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów zamieszkania

- Zachęcenie do korzystania z różnych środków transportu, w tym jazdy na rowerze i spacerów

Właściwie na tym mógłbym zakończyć mój tekst, ponieważ czytelnicy sami po głębszym przemyśleniu sprawy mogą wyrobić sobie pogląd na temat nowego pomysłu władz miasta. Jednak poświęcę sprawie słów kilka.

Poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg

Niewątpliwie tak jest. Kontakt pieszego z samochodem jadącym 50 km/h a 30 km/h to olbrzymia różnica. Jednak, aby poprawić bezpieczeństwo, trzeba je najpierw oszacować. Mam na myśli statystyki takich zdarzeń. Zapytany o to przeze mnie jeden z głównych pomysłodawców projektu pan Tamás Dombi dyrektor Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym odpowiedział z lekką irytacją, że nie posiada takich, ale na pewno Tempo 30 poprawi sytuację. Pozostaje tylko stwierdzić, że w takim razie wprowadzenie strefy Tempo 0 jeszcze bardziej poprawi sytuację.

Ograniczenie przekraczania dopuszczalnej prędkości oraz wsparcie w egzekwowaniu przepisów

Pomysłodawcy wcale tego nie kryją. Proponowana strefa ma nie tylko wprowadzić znaki zakazu, ale również całą gamę spowalniaczy, zmian geometrii jezdni i innych przeszkód. Na co stać ZDM i wpieranych przez nich aktywistów miejskich można zobaczyć na przygotowanym planie uspokojenia ruchu przy ulicy Reja, gdzie zniknie na dzień dobry 20 miejsc postojowych.

Komentarz w tym przypadku jest zbyteczny.

Zwiększenie płynności ruchu drogowego

Można odnieść się to powyższego planu przy ulicy Reja, ale przecież jest wiele innych projektów i wizualizacji. Tym razem proponuję inne zdjęcie pokazywane w ramach „konsultacji"

A tutaj rozwiązania zachwalane na forach aktywistów, którzy są faktycznymi autorami pomysłu Tempo 30.

Nie trzeba być specjalistą od teorii przepływu czy hydraulikiem, żeby stwierdzić, że jak się rurę zwęzi czy pognie, to woda nie leci. No, ale urzędnicy z ratusza mają inne w tej materii zadanie.

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów zamieszkania

Sęk w tym, że system Tempo 30 nie dotyczy małych uliczek osiedlowych (bardzo często działa tam od wielu lat), ale dotyka ważnych lokalnych dróg, z których korzystają mieszkańcy również w celach "tranzytowych" jadąc do pracy, pracując i egzystując. Czy wyobrażacie sobie Państwo ulicę Filtrową, Pawińskiego, Białobrzeską, Włodarzewską i wiele innych, po których jeździmy zygzakiem między posadzonymi drzewkami i klombami. Odpowiedź pozostawiam czytającym.

Zachęcenie do korzystania z różnych środków transportu, w tym jazdy na rowerze i spacerów

To nie jest żart. Zamiast pojechać po zakupy, odwieźć dzieci do szkoły w drodze do pracy, dostarczyć towar czy zawieść kogoś do lekarza masz drogi mieszkańcu wsiąść na rower ( najlepiej w zimę) a jak nie masz roweru to władze miasta zachęcają do spaceru.

Pani rzecznik ratusza Monika Beuth tak widzi naszą przyszłość:

Ten projekt nie obejmuje dużych ulic rozprowadzających ruch po mieście ulic tranzytowych, ulic, którymi przemieszczamy się z dzielnicy do dzielnicy, tam nikt nie będzie państwu proponował stref Tempo 30. Powstanie tam gdzie chodzą ludzie z psami i dzieciaki na rowerkach, na hulajnogach itd.

Pani rzecznik, która mieszka pod Warszawą, dziękujemy za informację. Pozostaje nam osiodłać psa.

Strefa Płatnego Parkowani to tylko wstępne pieszczoty. Tempo 30 spowoduje jeszcze większe korki znikanie w tysiącach sztuk miejsc postojowych. Dlaczego tak jest? O tym napiszę już wkrótce.

Zapraszamy na wydarzenia:






Czytaj również:










Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    jerzy_2005@vp.pl 2022-12-08 17:06:52

    A ostrzegałem w 2014 roku i jakoś nie byłem przekonujący opowiadając co knują zniewieściali chłopcy na debatach o bezpieczeństwie ruchu rowerowego, i w Sejmie na temat rowerowych szkół. Trend ten był już dawno widoczny tylko niektórym nie przyszło do głowy , ze może się tak ziścić. Dlatego też po 9 latach odszedłem od WMK. Za dużo już zaczęli chcieć pod czujnym okiem wyższych organizacji.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    zzx 2022-12-09 06:30:28

    Panie Burmistrzu proszę zapytać urzędników dlaczego dojeżdżają samochodami, a nie rowerami czy środkami komunikacji miejskiej. Także w naszej dzielnicy nie tylko w Urzędzie Miasta. Wydaje sie że powinni dawać przykład mieszkańcom. Z drugiej strony miasto ma chyba naprawdę za dużo pieniędzy skoro robi takie inwestycje w kryzysie. Kilka lat temu proponowałem Naczelnikowi Wydziału Infrastruktury w naszej dzielnicy by na narożnikach trawników ( w strefie zamieszkania) które sa nagminnie rozjeżdżane przez kierowców ( tych nie ogarniających prawidłowej jazdy i parkowania) posadowić duże kamienie - odpowiedź była taka: " kto będzie płacił jak kierowca rozbije samochód ?". No i naczelnik takim myśleniem ( pracuje na tym zacnym stanowisku do dzisiaj) sprowadził mnie do swojego poziomu .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do