Reklama

Z Gocławia metrem na Ochotę

25/03/2021 13:56

W ostatnich dniach władze miasta ogłosiły przystąpienie do budowy III linii metra. Ta informacja niezmiernie cieszy mieszkańców takich dzielnic jak Praga, Mokotów i Ochota. O pracach nad trasą przyszłego metra i przesłankach propozycji jej przebiegu z zastępca prezydenta Michałem Olszewskim rozmawia Grzegorz Wysocki

- Bardzo dziękuję za pana pośrednictwem panu Prezydentowi Rafałowi Trzaskowskiemu za decyzję w sprawie metra. Pewnie nie jestem w tej sprawie odosobniony na Ochocie. To historyczny moment dla naszej dzielnicy. Metrem na Ochotę!  Czy to już pewne? Nie ugniecie się przed krytyką, jaka na Was spadła ze strony aktywistów miejskich? Poprowadzenie takiej a nie innej trasy na Gocław jest warunkiem, aby Ochota miała metro w centralnych jej miejscach. W innym wariancie będzie ono przebiegać peryferiami naszej dzielnicy.

- Dziękuje za te słowa, bo już zacząłem wierzyć w to, ze Warszawa jest jedynym w Europie miastem, gdzie mieszkańcy nie chcą metra! Dyskusja wśród publicystów i aktywistów na temat M3, niestety często idzie „obok” twardych danych z szeregu analiz, wykonanych na nasze zlecenie w związku z nowym Studium Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego.

Cieszę się, że jest coraz większe zainteresowanie tematem metra - to tylko dowodzi jak ważny to element siatki transportowej w Warszawie. Jednak wiele z aktualnie padających argumentów to te same, które już słyszeliśmy przy budowie I i II linii. Na szczęście oba projekty dzisiaj (nawet biorąc pod uwagę warunki pandemiczne!) bronią się nogami pasażerów.

Kompletnie natomiast nie rozumiem ekspertów-amatorów, którzy flamastrem po mapie rysują np. metro z Gocławia prosto do Śródmieścia - co wyklucza potężne osiedla mieszkaniowe, które już dzisiaj funkcjonują na Grochowie. Nasze analizy wskazują też na zasadność budowy linii przez centralną cześć Ochoty, choć tu będziemy prowadzili dalsze analizy dotyczące lokalizacji przystanków i powiązań. Na razie wyłącznie praski odcinek jest już w pełni zdefiniowany. 

- Jakie przesłanki zadecydowały o takiej a nie innej trasie trzeciej linii?

Przede wszystkim to, gdzie dziś mieszkają mieszkańcy. Metro zawsze wyznacza się w rejonach silnie zurbanizowanych i gęsto zaludnionych - po praskiej stronie to właśnie Grochów i Gocław, a po lewej stronie to południowe Śródmieście i Ochota.

Po drugie, wyznaczając metro eksperci wyraźnie wskazali na konieczność jego powiązania z innymi istniejącymi liniami metra oraz węzłami przesiadkowymi, łączącymi metro z koleją, tramwajami i autobusami. Oceniając planowane trasy metra, kluczowe jest zrozumienie jak wyglądają dzisiaj podróże po Warszawie. Badania, które przeprowadziliśmy w ostatnich latach, pokazały, że obowiązujące 30-40 lat temu utarte schematy podróży już dawno nie istnieją. W nowoczesnym systemie mieszkańcy oczekują dużo większego wachlarza tras i chcą sami, elastycznie decydować, jakim środkiem te podróże odbędą najwygodniej i najszybciej.

- Radny Piotr Żbikowski podczas sesji powiedział, że ma wątpliwości czy w czasie realizacji trzeciej linii w drugim jej etapie nie zacząć ją realizować właśnie na Ochocie, a nie prowadzić kolejną linię na Mokotów. Czy mamy szansę na przeskoczenie do drugiego etapu? Dużo argumentów przemawia za Ochotą?

Na razie przesądziliśmy ostatecznie korytarz metra na Pradze-Południe, bo wymagał korekty względem poprzedniego planowanego przebiegu, który za bardzo pokrywał się z tramwajem i dodatkowo był technicznie znacznie trudniejszy do realizacji niż ten, który dziś rekomendujemy.

Odcinek śródmiejsko-ochocki wydaje się dziś bezdyskusyjny, również dla ekonomiki działania odcinka praskiego. Odcinek na Mokotów w mojej ocenie wymaga jeszcze dodatkowych analiz w zakresie przebiegu. Te wszystkie analizy prowadzimy już teraz w ramach prac nad nowym „Studium Uwarunkowań Zagospodarowania Przestrzennego” - planistycznej konstytucji miasta, która przesądzi o kierunku rozwoju Warszawy do 2050 r. Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Rafała Trzaskowskiego przebieg metra i też linii tramwajowych będzie poprzedzony pogłębionym analizami, które już niebawem będziemy prezentowali w ramach przygotowania „Studium”.

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA NOWEJ GRUPY

Czytaj również:

 

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    zzx 2021-03-26 11:48:09

    Nie wiem czym P.Olszewski jest zachwycony. W mojej ocenie trasa M3 praktycznie pokrywa się z linią kolejową średnicową, na odcinku od dworca Warszawa Zachodnia do Ronda Waszyngtona i później w kierunku dworca wschodniego - nikt nie mówi że na powierzchni ziemi jeżdżą w takiej relacji tramwaje, a może zapomnieli......... Czasami trzeba gdzieś dojść do dogodnego połączenia więc taka propozycja ma słabe uzasadnienie ekonomiczne. Z drugiej strony miasto wiecznie nie ma na nic pieniędzy a tu i most pieszo-rowerowy chce budować i metro i ....nie wiadomo jeszcze co......ale dla mieszkańców jest coraz mniej, a przepraszam coraz więcej kosztów np. w postaci liczenia opłaty za śmieci od zużycia wody z wodomiaru głównego budynku więc jakby odpowiedzialność zbiorowa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do