Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć komunikacyjnych w zachodniej części Warszawy. Powstający tramwaj zapewni pasażerom wygodny dojazd bezpośrednio do peronów stacji, która przekształca się w kluczowy węzeł przesiadkowy dla Ochoty, Woli i innych dzielnic stolicy. Realizacja inwestycji przyniesie długoterminowe korzyści, choć wiąże się z czasowymi utrudnieniami w ruchu drogowym i komunikacyjnym. [middle1] Zmiany w organizacji ruchu Na początku lutego rozpoczną się istotne zmiany w organizacji ruchu w rejonie ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Wykonawca projektu, konsorcjum firm ZUE i Fabe, zamknie jedną z jezdni Grójeckiej prowadzącą w kierunku alei Krakowskiej. Ruch w obu kierunkach zostanie przeniesiony na jezdnię obecnie przeznaczoną do jazdy w stronę centrum. Dla bezpieczeństwa kierowców na przewiązkach wybudowanych przy ulicach Baśniowej i Hale Banacha zostanie ustawiona sygnalizacja świetlna. Dla osób podróżujących w kierunku centrum pozostanie dostępny jeden pas ruchu, natomiast w stronę Włoch kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Pojawią się także ograniczenia w manewrach – od Okęcia nie będzie możliwy skręt w lewo w ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., a jadąc od strony centrum, kierowcy nie skręcą ani w Banacha, ani w Bitwy Warszawskiej 1920 r. W związku z tym zmienią się trasy autobusów linii 154, 167, 191, 208, 414 i 521. Dodatkowe zmiany dotkną ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., gdzie ruch na odcinku prowadzącym do skrzyżowania z Grójecką będzie prowadzony jedną jezdnią w obu kierunkach. Taka organizacja ruchu utrzyma się do końca roku, a kolejne etapy robót będą wiązać się z dalszymi zmianami, w tym czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Aleja Krakowska. Podziemne prace i przebudowa infrastruktury Pod skrzyżowaniem ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha znajdują się kluczowe instalacje magistralne, takie jak sieci wodociągowe, gazowe, energetyczne oraz kanalizacyjne. Wszystkie te instalacje wymagają przebudowy i zabezpieczenia przed ciężarem nowo budowanych torowisk tramwajowych. Prace mają również na celu wymianę i modernizację zużytych elementów infrastruktury, co pozwoli uniknąć awarii w przyszłości. Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa układu torowego. Na skrzyżowaniu powstanie tzw. „pełna gwiazda”, umożliwiająca tramwajom poruszanie się we wszystkich kierunkach. Taka konfiguracja wymaga dostosowania systemów sterowania ruchem, zasilania oraz odwodnienia. Postęp prac na budowie Prace budowlane obejmują także tunel prowadzący do Dworca Zachodniego. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa budowa wlotu tunelu, którego ściany są już gotowe w 50%. Pod Alejami Jerozolimskimi konstrukcja tunelu również postępuje, mimo wyłączenia tam ruchu na wybranych jezdniach. Równolegle powstaje pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim. Budimex, odpowiedzialny za ten projekt, zakończył budowę głównej konstrukcji, a obecnie realizuje prace związane z klatkami schodowymi, szybami windowymi i wentylacyjnymi oraz wykończeniem przestrzeni technicznych. Korzyści dla mieszkańców Nowa trasa tramwajowa obejmie 1,6 kilometra torowiska, w tym 500-metrowy tunel. Końcowy przystanek podziemny będzie zintegrowany z przejściem podziemnym na Dworzec Zachodni, co pozwoli pasażerom na wygodne przesiadki na pociągi i autobusy dalekobieżne. Dzięki nowej trasie czas przejazdu tramwajem do placu Narutowicza wyniesie 10 minut, a do stacji metra Politechnika – 15 minut. Według szacunków z trasy skorzysta rocznie ponad 1,2 mln pasażerów. Nowa linia jest częścią większego projektu – tramwaju do Wilanowa, który łączy Włochy, Ochotę, Mokotów i Wilanów. W ramach tej inwestycji w 2023 roku otwarto dwa odcinki – na Sielcach oraz do Wilanowa. Nowe linie przyciągnęły już 4,5 mln pasażerów, co pokazuje, jak istotne jest rozwijanie sieci tramwajowej w stolicy. Budowa trasy do Dworca Zachodniego jest nie tylko odpowiedzią na rosnące potrzeby komunikacyjne Warszawy, ale także inwestycją w nowoczesną i zrównoważoną mobilność miejską. Mimo czasowych niedogodności, mieszkańcy zyskają na wygodzie, szybkości oraz efektywności transportu publicznego. Czytaj również: Zobacz także: Piękny koncert zespołu Jana Karpiela-Bułecki Hurda Zobacz także: Otwarcie nowej interaktywnej ekspozycji w Stacji Muzeum – „Jak działa kolej” Zobacz także: Drodzy kierowcy musicie uzbroić się w cierpliwość Zobacz także: Segregacja tekstyliów – nowe zasady od 2025 roku Zobacz także: Bon energetyczny - można składać wnioski również w tym roku Zobacz także: IX Sesja Rady Dzielnicy Ochota Zobacz także: 170 seniorów z Ochoty otrzymało Kartę Dobra i świąteczne upominki Zobacz także: Zimowa zmora codziennego rowerzysty Zobacz także: Utrudnienia na ulicy Świerszcza Zobacz także: Może rozpoznajesz te osoby? Zobacz także: Gastronomiczna Ochota - Lolek to miejsce dla ludzi chcących dobrze zjeść i się bawić Zobacz także: Mikołaj nawalony a bałwan stoi sztywno Zobacz także: Pierwszy dzień zimy w Parku Makickiego Zobacz także: Nam strzelać nie kazano ... Zobacz także: Dąb Gabriel w świątecznej szacie