Niedawno zakończyła się kolejna edycja budżetu obywatelskiego, zwanego też budżetem partycypacyjnym. Budżet obywatelski to określenie wydzielonej części budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o przeznaczeniu której decydują mieszkańcy, udzielając poparcia zgłoszonym w procedurze propozycjom. Projekty wybrane przez mieszkańców stolicy w danym roku w głosowaniu są wpisywane z przeznaczeniem do realizacji do budżetu miasta na następny rok. Realizacja zwycięskich projektów odbywa się w zgodzie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, na takich samych zasadach jak inne zadania wykonywane przez miasto. Dzięki budżetowi obywatelskiemu to właśnie mieszkańcy decydują o tym, na co przeznaczyć część budżetu m.st. Warszawy. Mieszkańcy Ochoty w 2021 r. wybierali spośród 54 projektów dzielnicowych i aż 129 miejskich. Tym razem dzielnica Ochota znalazła się na podium, zajmując trzecie miejsce w ilości oddanych głosów w skali Warszawy. Oczywiście, że taki rezultat cieszy i jest, bezwzględnie, dowodem na aktywność ochockiej społeczności lokalnej. W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć o zaangażowaniu w promowanie budżetu obywatelskiego ze strony placówek oświatowych. Szczególne podziękowania należą się: CLX Liceum Ogólnokształcącemu im. gen. dyw. Stefana Grota-Roweckiego przy ul. J.Siemieńskiego 6 oraz Przedszkolu nr 59 przy ul. Pruszkowskiej 10. Obydwie placówki za swoje zaangażowanie w promocję głosowania otrzymały od zarządu dzielnicy nagrody w wysokości 5 tysięcy złotych. Należą im się wielkie brawa! Na co zostaną wydane pieniądze jeszcze nie wiadomo. – Zobaczymy. W obu placówkach odbędzie się w tej kwestii głosowanie, na wzór procedury przyjętej w realizacji budżetu obywatelskiego. W liceum w głosowaniu będą mogli wziąć udział wszyscy uczniowie, a w przypadku przedszkola – rodzice dzieci, co ważne, – wszyscy, a nie tylko Rada Rodziców. W ten sposób cała społeczność szkoły, przedszkola współdecyduje, choćby w niewielkim stopniu, o rozwoju placówki. A to ma głęboki sens. – Przecież tak się właśnie zaczyna budowanie od postaw społeczeństwa obywatelskiego. Miejmy nadzieję, że w przyszłości również inne ochockie szkoły i przedszkola pójdą w ślady w/w placówek oświatowych, bo takie zaangażowanie warto naśladować. Ochocka oświata powinna popularyzować postawy, które idą w kierunku współudziału wszystkich członków społeczności w podejmowaniu decyzji. Czytaj również: Zobacz także: Ochota czyta Sienkiewicza Zobacz także: Praca przedszkoli w wakacje - kosztowna i niepraktyczna decyzja ratusza Zobacz także: Przy Astronautów warto zbierać deszczówkę? Zobacz także: MiłyPan zaśpiewa na potańcówce Zobacz także: Czy plac zabaw w Zachodnim będzie miał oświetlenie?