Plac Zawiszy to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tam trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na kierunek i na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego – z uwagi na przebiegającą tamtędy obwodnicę śródmiejską. Wszelkie prace wymagają szczególnego rozplanowania, by utrudnienia zarówno w ruchu tramwajowym, jak i kołowym, były możliwe jak najkrótsze. [middle1] Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą KZN Rail (Grupa KZN Bieżanów) na remont całego węzła rozjazdowego wraz przystankami tramwajowymi, które znajdują się po stronie wschodniej skrzyżowania. W torowisku przy peronach oraz na przejazdach wokół wyspy centralnej wykonawca zastosuje wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane w technologii ConTrack. Innowacja pod torami Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach stosowany był beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstawały w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko można skrócić z minimum 30 dni do tygodnia. Samo rozwiązanie w postaci betonowych płyt prefabrykowanych stosowane już było na wielu przejazdach tramwajowo-drogowych w stolicy (ostatnio między innymi na skrzyżowaniu Sokratesa i Wólczyńskiej oraz Aspekt i Wólczyńskiej). Jednak do tej pory prefabrykaty były wykorzystywane na przejściach i przejazdach na prostych odcinkach torów. Teraz po raz pierwszy Tramwaje Warszawskie zastosują je w obszarze rozjazdów – to również pierwsze w Polsce wdrożenie technologii wielkogabarytowych płyt w tak dużej skali. Użycie płyt prefabrykowanych pozwoli skrócić czas remontu placu Zawiszy z trzech miesięcy do zaledwie czterech tygodni. To rozwiązanie innowacyjne, które wymagało indywidualnego zaprojektowania dla konkretnej lokalizacji. W sumie powstało 121 prefabrykowanych bloków o powierzchni 1600 m kw. Do ich wykonania wykorzystano około 540 m sześć. betonu. Największa z płyt ma 23 m kw. Prefabrykaty przyjechały koleją Ze względu na gabaryty płyt prefabrykowanych (do 20 ton), brak miejsca na składowanie płyt prefabrykowanych przy pl. Zawiszy i minimalizację utrudnień w ruchu samochodowym, płyty prefabrykowane zostały przetransportowane z Krakowa koleją – najpierw na tramwajową bocznicę przy alei Prymasa Tysiąclecia 102, gdzie mieści się Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów. Następnie elementy zostaną dostarczane transportem samochodowym na plac budowy. Płyty będą rozładowywane przy użyciu dźwigu o dużej nośności, aby prace były możliwe bez demontażu sieci trakcyjnej. W celu zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym, prace związane z remontem na samych przejazdach tramwajowo-drogowych będą prowadzone przez całą dobę. Łącznie prace obejmą trzy perony przystankowe o łącznej powierzchni ok. 830 m kw, remont torowiska w konstrukcji podsypkowej o długości 111,72 mtp (metrów toru pojedynczego) oraz remont torowiska w konstrukcji bezpodsypkowej z płyt prefabrykowanych o długości 625,20 mtp. Dodatkowo planowany jest remont azyli na wszystkich przejściach projektowych. Zmiany w komunikacji miejskiej Roboty będą podzielone na trzy etapy – każdy z nich będzie obejmować po jednym przejeździe tramwajowo-drogowym i jednym wlocie tramwajowym. W I kolejności – od 7 do 13 lipca – remontowany będzie wlot od strony Grójeckiej, w związku z czym nie będą jeździły tramwaje na odcinku plac Zawiszy – plac Narutowicza (dojazd tramwajów do pętli Pl. Narutowicza czy przystanków Och-Teatr będzie utrzymany od strony ulicy Filtrowej). Tramwaje linii 9 z Pragi będą dojeżdżały do pętli przy placu Starynkiewicza. Do przystanków Och-Teatr na ulicy Grójeckiej (czyli tam, gdzie składy mogą zmienić kierunek jazdy) – od strony placu Narutowicza i Filtrowej – będą kursowały tramwaje linii 18 z PKP Służewiec i 33 z Metra Młociny. Zmieni się trasa linii 78 – od placu Zawiszy pojedzie Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Nie będą kursowały tramwaje linii 7. Wydłużone do placu Starynkiewicza zostaną trasy autobusów linii zastępczych Z-9 i Z14 kursujących aleją Krakowską i ulicą Grójecką, które do tej pory kończyły na pl. Narutowicza. Autobusy, które z placu Zawiszy jechały ulicą Raszyńską i dalej Żwirki i Wigury, czyli 128 na Szczęśliwice, 175 i N32 w kierunku Lotniska Chopina oraz 504 w stronę Kabat, pojadą objazdem przez Grójecką i Niemcewicza. Przy placu Zawiszy zatrzymają się na ulicy Grójeckiej za placem, na przystanku Pl. Zawiszy 04 zamiast na ulicy Raszyńskiej przy hotelu. Zmiany dla kierowców W I etapie zostanie zamknięty przejazd przed tory tramwajowe po stronie ulicy Grójeckiej. W rezultacie kierowcy z ulicy Towarowej nie pojadą prosto przez plac do Raszyńskiej i nie skręcą w Aleje Jerozolimskie. Nie będzie także skrętu w lewo z Alej Jerozolimskich w Raszyńską. Z Towarowej i Alej Jerozolimskich kierowcy pojadą Grójecką, gdzie będą mogli zawrócić przed nieczynnym przystankiem tramwajowym Ochota-Ratusz. Obie jezdnie ulicy Towarowej pomiędzy placem a zawrotką na wysokości Platynowej będą zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce Grójeckiej w kierunku placu będzie zamknięty jeden z pasów do skrętu w Towarową. O jeden pas mniej będzie także na Raszyńskiej pomiędzy Koszykową a placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego. Tablice informacyjne będą sugerowały kierowcom, żeby omijali plac Zawiszy. Zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i aleją Jana Pawła II do Prostej. Zamknięty będzie przejazd dla rowerów przez Grójecką. Pasy będą otwarte, ale piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem. Kolejne etapy Następnie – przez dwa tygodnie od 14 do 27 lipca – tramwaje nie będą kursowały na odcinku plac Zawiszy – plac Narutowicza. Tu zakres robót jest większy z uwagi na dodatkowy tor do skrętu i remont przystanków. Nie będzie przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich – kierowcy ominą plac budowy przy wykorzystaniu zawrotki. W ostatnim etapie, od 28 lipca do 3 sierpnia, remontowany będzie wlot od strony Towarowej. Tramwaje nie pojadą od placu Zawiszy do ronda Kercelak. Zamknięty będzie przejazd przez tory od strony Towarowej – kierowcy również skorzystają z tymczasowej zawrotki. Do końca września przewidywane są roboty brukarskie i wykończeniowe, które nie będą wpływały na ruch tramwajowy. Czytaj również: Zobacz także: Zasadzka na Majewskiego Zobacz także: Kolejna udana Garażówka na Zieleniaku Zobacz także: Miejsca Przyjazne Seniorom Zobacz także: Chrońcie dzieci przed Strażą Miejską, Policją i aktywistami rowerowymi Zobacz także: Walne Zgromadzenie Członków WSM Ochota - oczekiwanie na zmiany Zobacz także: Nielegalne graffiti – czy burmistrz zamaluje i naprawi wszystko? Zobacz także: Zautomatyzowana dostawa dla wandali w lokalu miejskim Zobacz także: Opaczewska 57 - ochocki ratusz milczy Zobacz także: Graffiti może być ładne i zastąpić zwykłe bazgroły Zobacz także: Wilku WDZ w Przystanku Książka! Zobacz także: Reduta Ordona bez donic Zobacz także: Nielegalne graffiti - weźmy się za konkrety! Zobacz także: Grafficiarze wylądowali w areszcie i usłyszeli zarzuty Zobacz także: Drugi Uważny Tydzień w Szkole Podstawowej nr 264