Reklama

Ulica Reja - czy obroni się przed aktywistami miejskimi?

Redukcja ruchu samochodów na ulicach szkolnych stała się kolejnym programem Zarządu Dróg Miejskich. Według ZDM i aktywistów miejskich pomysł ten ma zapewnić bezpieczeństwo dzieciom w drodze do i ze szkoły. Można to osiągnąć, zdaniem autorów, poprzez wprowadzenie stref ograniczonego ruchu samochodowego wokół szkół, zachęcanie rodziców do korzystania z transportu publicznego lub opiekę nad dziećmi przez starszych kolegów, a także prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych dla kierowców. W Warszawie ma być zastosowany program monitorowania i ograniczania prędkości poprzez szykany mające utrudnić zmotoryzowanym rodzicom odwożenie swoich dzieci do szkoły.

Redukcja ruchu samochodów na ulicach szkolnych jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i może być realizowana przez współpracę różnych grup interesariuszy, w tym rodziców, nauczycieli, władz samorządowych i policji. - Twierdzą aktywiści miejscy.

Taką próbę podjęli Ochocianie wraz z Fundacją Rodzic w mieście, Warszawskim Alarmem Smogowy i Fundacją Wzornictwo i Ład w odniesieniu do ulicy Mikołaja Reja, na której znajduje się Szkoła Podstawowa nr 23. Obok przeprowadzonej akcji zablokowania ulicy poprzez zorganizowanie happeningu na początku czerwca 2022 roku, aktywiści przygotowali wstępną propozycję organizacji ruchu. Ulica Reja ma wyglądać tak:



20 września odbyło się spotkanie zorganizowane przez Fundację Rodzic w mieście, która zaprezentowała ten projekt. W spotkaniu brał udział pracownik ZDM i Zastępca Burmistrza Dzielnicy Ochota – Grzegorz Wysocki. Mieszkańców prezentowały; SBM, Wspólna Ostoja, Wspólnota Mieszkaniowa Filtrowa, SPÓŁDZIELNIA MIESZKANIOWA PRACOWNIKÓW PRYWATNYCH I WOLNYCH ZAWODÓW i inne.

Zarówno władze dzielnicy, jak i mieszkańcy nie pozostawili na projekcie suchej nitki. Warto tu zacytować opinię, którą podzielili praktycznie wszyscy zebrani ( nie licząc organizatorów spotkania):

1. Podstawy merytoryczne całego przedsięwzięcia wydają się być bardzo słabe i niepoparte żadnymi danymi dotyczącymi faktycznego zagrożenia, jakie w obecnym kształcie stwarza ślepa (droga oznaczona znakiem D-4a „droga bez przejazdu”), przy parkowa, mała uliczka Mikołaja Reja. Dodatkowo szkoła znajduje się na samym jej końcu i graniczy z parkiem (Zieleniec Wielkopolski i Skwer Sue Ryder).
2. Przeprowadzone konsultacje z rodzicami i dziećmi nie zostały przedstawione w sposób rzetelny, a rodzice będący na sali zgłaszali zastrzeżenia do metodyki.
3. Podejrzenia budzą przeprowadzone 03.06.2022. konsultacje społeczne i ich zakres.
4. Przedstawione wyniki nie przekonały ani mieszkańców, ani wielu rodziców.
5. Mieszkańcy stanowczo nie zgadzają się na redukcje miejsc parkingowych przy ulicy Reja.

W okolicy jest za mało miejsc parkingowych redukcja kolejnych 15-20 będzie dużym problemem dla mieszkańców, pracowników Ministerstwa Klimatu i Środowiska, najemców i właścicieli lokali użytkowych, a także rodziców dzieci SP 23. Zredukowanie tych miejsc będzie uciążliwe dla lokalnego biznesu, a także dla gości Teatru Ochota przy ul. Reja.

- O spotkaniu dowiedziałem się z internetu. Postanowiłem przyjść i posłuchać. Pomysł jest absurdalny z dwóch powodów. Po pierwsze usiłuje się ingerować w organizację ruchu na tej uliczce nie licząc się ze zdaniem zarówno rodziców jak i mieszkańców. Po drugie zarządcą ulicy jest dzielnica a ZDM nie uzgadnia z nami projektów w tym zakresie. - Powiedział nam Grzegorz Wysocki burmistrz odpowiedzialny za infrastrukturę w dzielnicy.

Dzielnica zapytała mieszkańców o tę sprawę w badaniach*, jakie przeprowadzono na przełomie listopada i grudnia zeszłego roku. Oto wyniki:


Wyniki są dość jednoznaczne. Trzeba je wziąć pod uwagę, zwłaszcza że nie wszyscy mieszkańcy wiedzą, że ten projekt wiąże się z utratą kolejnych miejsc do parkowania tak jak ma to miejsce na ulicy Reja.

- To kolejny przykład, po decyzji ZDM likwidującej miejsca parkingowe na Filtrowej, który wyraźnie pokazuje, że kierowcy zwłaszcza na Starej Ochocie są dyskryminowani. Utrata 15 - 20 miejsc w tym rejonie to istny dramat. Czy naprawdę musimy się godzić na taką politykę władz miasta - pyta w rozmowie ze mną radna Irena Parzych (Zawsze z Ochotą).

To dobre pytanie. Czy musimy się godzić na takie rzeczy? W całym mieście powstają grupy mieszkańców, które protestują przeciwko takiej polityce.

- Polityka miasta polega na wyeliminowaniu wszystkimi dostępnymi sposobami transport samochodowy w Warszawie. Można tutaj przedstawić wiele przykładów takiego działania. W wielu miejscach coraz aktywniej protestują mieszkańcy. Jako organizacja staramy się ich wpierać. Zaczynamy koordynować nasz protest w całym mieście. Zapraszamy do współpracy-mówi Paweł Świerawski z stowarzyszenia „Stop Korkom".

Z organizacją pana Pawła można się skontaktować telefonicznie 518 090 278 lub mailowo stopkorkom@gmail.com

*Badania przeprowadziła na zlecenie Urzędu Dzielnicy Ochota pracownia ABR SESTA w dniach 27.10 – 7.11.2022 techniką CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing) wywiad kwestionariuszowy bezpośredni z użyciem tabletu. Próba: N=511 (tylko mieszkańcy Ochoty); w pięciu punktach na dzielnicy.

 

Czytaj również:











Zapraszamy na zajęcia:





Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iOchota.pl




Reklama
Wróć do